larry123
18-10-2005, 10:50
Jag tänker bygga ett växthus och planerar att bygga in ett automatiskt bevattningssystem. Min tanke är att ha stora vattentankar fyllda med leca eller småsten och sedan ha en duk eller dyl som avskiljer detta mot ett lager jord där växterna planteras.
Verkar detta som en vettig lösning eller skall man separera vattnet och jorden på annat sätt. Bomullstrådar?
AndreasBlomquist
18-10-2005, 18:59
Varför krångla till det så mycket? Är det inte bättre att spendera drygt 700 och köpa en riktig automatisk bevattningsanläggning från t.ex. Willab Trädgård?
larry123
19-10-2005, 15:37
Jag har testat ett droppsystem men det har jag inte mycket för...
Jag tänkte bygga ett system som kanske kan klara sig själv i 7-10 dagar och som både är stabilt och enkelt att sköta.
pollenper
24-10-2005, 14:26
Jag använder en magnetventil från en gammal tvättmaskin och en timer och en svettslang. Den får stå på hela tiden och jag vattnar aldrig mina gurkor o tomater för hand.
Kalle Mandelstam
28-10-2005, 23:58
CITAT (larry123 @ 18-10-2005, 11:50)
Jag tänker bygga ett växthus och planerar att bygga in ett automatiskt bevattningssystem. Min tanke är att ha stora vattentankar fyllda med leca eller småsten och sedan ha en duk eller dyl som avskiljer detta mot ett lager jord där växterna planteras.
Verkar detta som en vettig lösning eller skall man separera vattnet och jorden på annat sätt. Bomullstrådar?
Gillar inte direkt tanken med en vattenreserv under växten om det går ut över dräneringen. Tänk på att om du minskar jordlagrets tjocklek så minskar du även det tryck som dränerar bort vattnet ur jorden. Du får en jord som antingen är alldeles för blöt eller så torkar den för snabbt.
/Kalle
larry123
31-10-2005, 11:59
Min ide är att odlingen kan ske i krukor och bevattningen kanske kan fungera som självvattnande krukor med en vattenreservoar som iprincip aldrig tar slut.
Detta måste väl ändå vara drömmen för alla som har växthus, eller?
CITAT (pollenper @ 24-10-2005, 15:26)
Jag använder en magnetventil från en gammal tvättmaskin och en timer och en svettslang. Den får stå på hela tiden och jag vattnar aldrig mina gurkor o tomater för hand.
Gödning?
larry123
31-10-2005, 15:10
Har ej funderat på gödning, men kan det vara ett problem?
Magda16
31-10-2005, 21:10
Gödningen kan man ju alltid lösa genom att blanda i sådan gödning som läcker ut hela tiden (pellets) i jorden.
Jag har gardenas bevattningsdator med spindel som gör att jag får bevattnat på sex olika ställen vid sex olika tidpunkter och olika länge. Det fungerade jättebra, har det både i växthuset, köksträdgården( både utbyggt nippelsystem och spridare), rabbatten vid huset och till nästa sommar hela verandan och dess krukor. Det bästa är att det alldrig är vattentryck i slangarna då datorn bara släpper fram vattnet när det ska bevattnas. Jag är som sagt jättenöjd, även om du inte ville ha den typ av bevattning så tål den att tänkas på.
Magda: Jag har funderat på Gardenas system med spridare nedgrävt i trädgården. Är det dyrt med en bevattningsdator och har du en fuktighetsmätare?
Magda16
03-11-2005, 23:21
Jag har ingen fuktighetsmätare och min dator kostade ca 1100. Lämnade den ute förra året så att den frös, men det fanns reservdelar att köpa för en billig penning. Jag är jättnöjd med den, men det finns billigare datorer men eftersom jag ville ha spindeln och den dyra datorn har programvara som gör det lätt att styra spindeln så valde jag den dyrare. De billigare går på ca 600 och uppåt. Det finns verkligen en uppsjö av olika sätt att bygga ut systemet och jag ska också gräva ned mina slangar någon gång när jag har lite att göra
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.