Full version: Physalis..
Jeanette/västra götaland
men hittar ingen om hur jag gör när jag skall ta fröer.

Gör man som med tomater eller är det bara at plocka ut fröerna o torka dem?

Mvh Jeanette
Sylvia
Bara spruta ut fröna och torka. Klart.
Jeanette/västra götaland
Tack skall genast gå o göra det. rolleyes.gif

//Jeanette
KURT
Så dem i feb-mars.
Ophelia
De gror ruggigt bra och växer ruggigt mycket bättre. En toppenväxt som belönar en med goda frukter biggrin.gif wub.gif
lissa
Jag sådde massor med frön i mars, och glömde bort vad det var i krukan, , Just nu sitter dom fortfarande kvar och har inte mognat.
Men all info jag har läst, (och vad jag gjorde) så står det att man ska tvätta dom innan man torkar dom. Dom gror mycket fortare om man sår dom direkt, dvs. utan att dom torkas. Från sådd till mogna frukter räknar man med 8-9 månader ( i mitt fall stämmer det), Dom vill inte ha låga temperaturer ( tropisk växt) ,torka, mycket blåst och inte blöta "fötter", däremot vill dom ha mycket fuktighet. När man sår gillar som sandblandad jord, men när dom planteras om ska den vara näringsrik. Ph värde 5,5-6,8,
Jag sådde i sandblandad och sen satte jag till myllaktig jord. Dom stackarna blev verkligen styvmorsbehandlade, jag visste ju inte riktigt vad det var unsure.gif och eftersom dom växte så det knakade trodde jag nästan att det var ogräs från jorden. Det värsta problemet jag hade var dom där vita flugorna...dom var gräsliga mot den stackars växten..
Så här ser den ut nu, och sista bilden är tagen precis när den förvandlas från blomma till "kapsel", man ser fortfarande blombladen längst ut..Hoppas du får en bra sådd
biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vill man ha snabbare skörd så säger jag köp frön till gyllenbär istället, jag sådde i början av april och redan i juli kunde jag börja skörda och då var ju ändå sommaren ganska kall i början. Gyllenbär är också en Physalis, frukterna är lite mindre men de smakar likadant, de sätter snabbare frukt + de klarar kyligare klimat. Jag köpte mina frön hos Runåbergs.

lissa
Härliga plantor du har fått !!!!! Men du har dom väl planterade i jorden väl ?? Jag har ju inte så mycket utrymme på balkongen trots att den är rätt stor...Kan inte låta bli att köpa plantor eller sätta frön, och det gör att jag har konstant överbokning biggrin.gif
Du har händelsevis inte det officiella namnet på gyllenbär ?? Storleken är inte så viktig, smaken och att dom kommer upp är det viktigaste.
Runåbergs, är det en firma man skickar efter ifrån ??
En annan fråga...fick du inte en massa vita flygare`?? Jag trodde jag skulle bli galen, och eftersom jag hade glömt bort vad det var jag hade satt,så tog jag upp alla plantorna utom en...gissa om jag ångrade mig när jag upptackte att det var Phisalis mad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Physalis pruinosa (kallas ibland även för Physalis franchetii) = gyllenbär, och ja Runåbergs är en postorderfirma slå dem en pling så skickar de en gratis katalog (inga fina bilder men utmärkta odlingsråd och många kul grönsakssorter).

http://www.runabergsfroer.se/html/index.htm

Och ja jag har dem planterade i marken, men en stor hink funkar ju lika bra. Och nej jag får inga vita flygare det sägs ju att tagetes håller de vita flygarna borta, vet inte om det är med 100% säkerhet man kan säga så men jag har tagetes i närheten av tomater och gyllenbär och än har jag inte sett en enda vit flygare.
lissa
Tack för all info du fick med, jättesnällt.
Jag har haft Tagetes i sina krukor bredvid alla mina växter som flygarna gillar, vet inte om jag har märkt någon större skillnad. Jag har hört att man ska plantera en vitlök i samma kruka för att bli av med dom...Just nu har jag en kruka fylld med små Phisalis, när det är dags att plantera om dom ute ska jag prova..Dom där flygarna är verkligen besvärliga att bli av med...
Emser
Jag brukar ställa ut min när björkens blad har slagit ut. Har haft min i en stor kruka, klippt ner den rejält till vintern och förvarat den i köket. Förra året fick jag 1,5kg bär på den! Så tro inte att den bara är 1-årig...som sagt har haft samma planta i 3 år nu!
lissa
Hej igen...genom Runåbergsfröer har jag fått reda på att Physalis frenchetii är Japansk lykta. Det är den man använder torkad till dekoration, och Physalis pruinosa är Gyllenbär, som alltså är den som du har.
Dom har en bra sida tycker jag, med råd och info om fröer och sådd etc etc.
Sen fick jag reda på att Gyllenbären är släkt med tomatplantan, och Japanska lyktan tillhör potatis familjen...väldigt interessant att få veta tycker jag.. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Emser...Det var inte dåligt. Min skulle inte klara av att komma tillbaka, den är verkligen sliten och ansatt...flygarna har gjort en stor insats för att den ska bli ettårig smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag som gillar att slå i SKUD kan upplysa om att japansk lykta heter Physalis alkekengi var. franchetii

Och skälet till att jag skrev att det ibland kallas P. franchetii är att Runåbergs har råkat skriva detta namn på sin hemsida under gyllenbäret. Klickar man på gyllenbäret Goldie och sedan på mera info så hittar man det felaktiga vetenskapliga namnet.

Och ska man vara riktigt noga så har ju gyllenbäret bytt namn numera till Physalis grisea enligt SKUD men detta namn har jag nog aldrig sett i någon frökatalog ännu. Vissa namn vill botanikerna få oss att använda men det kan ta tid innan nya namn börjar användas och ibland slår de nya namnen aldrig igenom utan det gamla namnet fortsätter att användas.
lissa
Ejemmm, vad är SKUD ?? Låter väldigt bra med bra info...för namnen jag skrev var vad jag såg hos Runåbergs...som du ser är jag kvickt framme och läser på alla ställen ni skriver att det finns information att få biggrin.gif
Att jag ibland använder en del botaniska namn ibland, beror på att jag inte vet vad dom heter på svenska..Det är ju alltid mycket lättare att använda vardagsnamn, men med det botanska namnet kan man ju göra sig förstådd överallt, så det är ju både på gott och ont att använda vardagsnamn. Det är ju samma sak om man går in i ett ex.engelskt forum..där måste man ju oftast ta till det botaniska namnet om man vill ha information...Därmed vill jag inte säga att jag kan dom botaniska namnen, men om man slår upp ett namn man känner till så ser man ju det botaniska namnet bredvid, och med det kan man sen gå vidare....Hoppas ni har tålamod med mig och mina frågor.... smile.gif smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
SKUD = svensk kulturväxt databas.

En bok med växtnamn blir ganska fort gammal med tanke på att växter byter namn ganska ofta, så istället för att skriva ett nytt kulturväxtlexikon så gjorde man en databas som kan uppdateras när växterna byter namn, och för ca 1år sedan blev databasen tillgänglig för alla (som kan svenska) via nätet.

http://skud.ngb.se/
lissa
Jättebra link...tack så mycket..den kommer jag att använda mycket och ofta wub.gif
Eva 33c
Tänkte bara säga att det finns en Physalis till som jag inte tror någon nämnt här. Physalis peruviana edulis , det är frukter från den som man köper i affären som "Physalis". Lissa bor ju i Barcelona så det är väl inte otroligt att det kan vara den hon har. De ser lite olika ut i växten. Lissas planta verkar ha tunnare grenar tex. Jag har haft båda och minns att det var lätt att se skillnaden när de stod bredvid varandra, men kommer inte ihåg exakt hur! Man kan göra en bildsökning på google så kanske man kan se bättre? huh.gif
Gyllenbärets frukter är iallafall mindre vet jag.
lissa
Det stämmer precis Eva, det är peruviana jag har, och enl vad jag har sett på bilderna här så är Gyllen bäret mycket grönare och har fylligare blad. Jag satte nämligen fröna från bären jag köpte för att äta. det är inte klokt att det finns så många frön i ett enda litet bär...undrar om det finns någon annan frukt som kan slå det...fikon kanske..
Om du tittar i mitt album så har jag några kort på min physalis från frö och till frukt. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon