Full version: Tips på päronträd
Näcken
Hej
Jag ska sätta ett päronträd, det ska kunna polinera med Williams som grannen har. Har kikat på följande,

Göteborgs Diamant E
Colorée de Juillet E
Conference E

Någon erfarenhet av rost?
Hur snabbt bär de frukt?
Hur stora blir träden?
Ophelia
Jag har för mig att Coloree och Conference är de träd som snabbast ger frukt av de du har räknat upp. Diamant ger ganska stor skörd (egen erfarenhet) och päronen är fina. Jag har inte märkt av några problem gällande rost. Trädet är inte färdigvuxet men ska vara starkväxande och ska bli kring 5-6 m. Coloree och Conference blir lite mindre, Conference runt 4-5 och Coloree snäppet mindre.

Att undvika päronrost kan ju vara lite svårt om man har grannar med enar och tuja. Bästa sättet är att ta bort dem och hoppas att grannarna inte har sådant i sin trädgård. Tyvärr finnns det inget effektivt medel efter vad jag förstår. Diamanten har inte ännu visat några angrepp (peppar peppar). Tror inte att den skulle vara mer "oemottaglig" än de andra sorterna. Rosten har nog bara inte visat sig än.
Näcken
Coloree låter ju spännande, vill nog inte ha för stort träd fast de går ju annars att beskära (tror jag), fat de andra låter också spännande, usch vilken beslutsångerst

Jag bor i ett 70-talsområde så här finns krypenar och annat så jag får helt enkelt chansa.
Ophelia
Jag tror att du inte ska ta ett för stort träd om du måste beskära mycket. Bäst är att välja storlek efter trädgården. Men Coloree är ju inte ett starkväxande träd som Diamanten. Coloree verkar ju riktigt smaskigt och den är nog den tidigaste av dessa tre. Diamantens päron brukar mogna i september här hos mig (Mälardalen zon 3). Jag har läst att vill man ha päron snarast möjligt som unga träd, bör man beskära varsamt efter planteringen.

Odla har en bra frågelåda men en massa intressanta frågor och svar av experterna här smile.gif
fruberglund
Går på en trädgårdskurs nu och trädgårdsmästaren som leder den sa att alla päronträd får päronrost. Går inte att göra något åt rosten, finns inget botemedel, det enda man kan göra är att plocka av drabbade löv men rosten skadar tydligen varken trädet eller frukten. Så sa han i alla fall.

Fick frukt på vårt träd för första gången i år, vet inte vilka sorter det är, det är ympat, två sorter fick vi i år men jag tyckte inte de smakade speciellt mycket nån av dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon