Full version: Ledsen Basilika
Citrusflickan
Jag har en stor basilika som bor inomhus i kruka. Den har frodats i flera år under mina ömma händer, men har på sistone börjat se liten ledsen ut sad.gif

I våras fick den nya grannar; citron- och apelsinplantor. Kan dessa ha någon negativ inverkan på dem? unsure.gif
Citrusplantor är ju ofta drabbade av skadedjur, men mina visar inga sådana tecken och inte basilikan heller.

Finns det någon maxålder för basilika och bör man beskära dem? Jag är ganska oerfaren av örter och tar tacksamt emot tips av er med mer kunskap.

Tack på förhand!
Ingrid på Västkusten
Kanske ålder? Prova att ta sticklignar och gör nya. Citrusar som grannar skall inte vara nbågra trassel med och phyra får de enbart om de exponeras för dem, såsom stå ute. Sköldlöss & rött spinn plågar ju citrus men har mand em inte inne så är de friska.

Basilika hos mig kan gräla om jag missar vattningen eller det är lite för lite ljus. Men jag tror också att åldern spelar roll.
Eller jordne - när planterade Du om sist/gödde? Iofs ingen bra årstid för bådadera men ibland har nöden ingen lag.

Hälsar ingrid
Citrusflickan
Jag planterade om basilikan i försomras. Den är fortfarande hög, men har liksom börjat glesas ut. Kanske är den för gammal, eller så får den för lite ljus. Vatten får den iaf i lagom mängd.

Jag tycker det är knepigt att ta sticklingar när man bara har ett enda fönster att ställa all ljuskrävande växtlighet i. Det är frustrerande när man bara bor i en pytteliten etta mad.gif

Tänkte på det där med nöden som inte har någon lag, åhh vad jag tycker om att du säger så wub.gif Min störst citrus har rötter som börjat leta sig ut genom krukan, och jag misstänker att omplantering är enda utvägen, trots att man egentligen inte får.
Ingrid på Västkusten
Rötter som kommer ur krukan tycker jag kan vara lite knepigt för vips så har växten helt andra krav på vattning dne där 'tån' vill gärna ha vatten ofta ;-)dock har man kapillärmatta så kan man få till det på ett bra sätt. Och är Du duktig med regelbunden vattning så klarar den sig säkert till våren :-)

Glesa sig?
Kanske borde klippas ner lite? Och angående ljus - Du har ingen 'halv frys' med varm bra yta på toppen som man kan hänga en växtlampa över och på så sätt rota sticklingar? Och odla lite till ;-))
Citrusflickan
Så du tror inte att växten mår dåligt av att ha en del av rötterna utanför krukan? Vill ju inte att de ska bli stående i vatten heller så att de ruttnar. Svårt dilemma tycker jag.

Tyvärr har jag nog utnyttjat varenda kvadratcentimeter av lägenheten. Men kanske kan jag pilla in en stickling mellan några redan existerande krukor? smile.gif

Är det bara att kapa av basilkan en bit? Det har börjat komme en hel del friska blad nerifrån nu, den ganska inte är så ledsen då?

Tack för dina råd!
Ingrid på Västkusten
Jo tyvärr ökar chansen att växten mår dåligt av att ha en tå utanför - det är så. Det är därför kapillärmatta är braoha - det är fuktigt men rötterna kan ligga ovanpå. Och så är det svårt att plantera om när man skall trixa med 'tån' som ibland t o m är ett ben ;-)

Hmmm - kanske Din basilika mår bättre av att klippas ner en smula? Sticklignar rotar man i vattenglas eller sticka ner i kanten av krukan alltså mellan krukväggen och jorden. Urgammelt trix - jag gör så med det mesta men - just basilika tycker jag är bättre i vattenglas faktiskt.
Även om det är vatturötter.

Jupp - kapa lite försiktigt i toppen - kapa = nypa skulle jag tro. Hur skördar Du förresten? Jag nyper av toppar och grenar på min som iofs inte är så gammal som Din då jag reser bort då och då. Och så håller jag dne nere = kompakt på naturlig väg.

Hälsar Ingrid
Citrusflickan
Jag tror tyvärr att jag blir tvungen att plantera om min citrus till en något större, men framförallt djupare krukare fast det är jättefel enligt alla experter. Det är liksom mer än en tråd tycker jag.

Ska jag vara ärlig har jag inte använt min basilika på flera månader. Får nog bli någon italiensk rätt till kvällen och lite nypning...

Tack Ingrid för alla dina supertips! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon