Full version: Fy..f-n $§#}%#¤
Tesa
Nähä...böndernas barn ska visst inte ha några julklappar i år heller...och vi ska inte kunna betala våra lån och räkningar eller äta heller.... sad.gif
Regeringen har bestämt att VÅRA stödpengar inte skall betalas ut nu...utan vi får vänta till efter årsskiftet med att få pengar vi räknat med och behöver för att få vår ekonomi att gå ihop...och vi får veta det först när pengarna inte kommer in som de ska och vi ringer jordbruksverket och undrar...
Men det är klart...bönder röstar inte på sossarna alltså betyder vi ingenting....för inte faan skulle regeringen ens fundera på att inte betala ut lön till sjuksköterskorna under resten av året...då tappade de nog en och annan väljare...
Men bönder kan man snart behandla hur som helst...det här är inte först gången.....ifjol betalade de inte heller ut i tid men då hade man fått förvarningar om att det skulle görasnån liten fint för att statens balans skulle se bättre ut...med böndernas pengar...
Jag är så aaaarg... mad.gif mad.gif och ledsen och förbannad och känner mig totalt maktlös sad.gif sad.gif
netaave
Skandal är ett lindrigt ord i det här läget!
Men ni är ju knappast ensamma om det här! Vad säger Lrf?
Kan ni organisera någon protest?
Vägra leverera?

Finn er inte i det här!
*Felix matte*
Förstår din frustration och ilska.. Inte många andra grupper skulle behandlas så illa. mad.gif Hoppas verkligen att ni finner någon väg som leder till bättre villkor och bemötande.
Undrar också vad LRF gör för er idag i denna situation unsure.gif
AndreasBlomquist
Ja, det var onekligen för jävligt gjort!

Frågar mig också hur LRF kan gå med på en sån sak. Gå till media, få Aftonbladet, Expressen och såna att skriva om detta och TV att rapportera om det.

Kan ju heller inte låta bli att förvånas över de tilltagen som hin håle själv (Göran Persson) och hans nickedockor i regeringen tar sig till. Titta nu noga alla ni som röstar på vänsterblocket vad det leder till... Usch fy faan!
mamamaggan
Tror personligen inte att det spelar någon större roll vilka politiker som styr. Har inget förtroende för några politiker längre. De verkar tro att de är någon sorts " supermänniskor" som står högt över oss vanliga dödliga. De har allt serverat och ser till att fixa allt till det bästa för sig själva. Tror inte de skulle finna sig i att något sådant här hände dem.

Men Tesa, jag säger som de andra: FÖR ETT HERRANS LIV OM DETTA!

Det kanske är dags att ta till liknande metoder som de franska bönderna gör , hälla ut en massa gödsel utanför Riksdagshuset eller så.

STÅ PÅ ER!!!!!
netaave
CITAT (mamamaggan @ 19-10-2005, 03:34)
Det kanske är dags att ta till liknande metoder som de franska bönderna gör , hälla ut en massa gödsel utanför Riksdagshuset eller så.

STÅ PÅ ER!!!!!

Himla bra idé biggrin.gif
Sylvia
Fram med landets "alla" traktorer och blockera vägarna till Riksdagshuset med dem!! Släpp inte fram någon innan de på plats dyrt o heligt lovar att betala pengarna!!
MrNorth
Av ren nyfikenhet, vad är detta för pengar som ni får? Nån form av bidrag?

/Henrik
silos
Ni måste protestera och det ORDENTLIGT!!!
Utan bönder får vi ingen mat sad.gif
kristerh
Fördj är det mad.gif allt för att de skall kunna skryta om budgeten och att den ser så bra ut wink.gif genom att bolla med andras pengar kan de få det att se bra ut budgetmässigt, var det inte för några år sedan de förde 150 miljarder från AP fonderna för att snygga till budgeten wink.gif
Jag säger som vissa andra, blockera vägarna till riksdagen med gödsel o traktorer och för ett dj liv.
krister
Tesa
Det har varit ett himla väsen om detta andra år...men det är ju så att vi bönder är en liten grupp nuförtiden och "folket" (Expressen, Aftonbladet... rolleyes.gif ...) mer fokuserar på att vi får bidrag överhuvudtaget och det är en lite invecklad historia att försöka få folk att förstå hur det hela hänger ihop...Det är mest lantbrukspressen som belyser sånt här och det är ju lite som att predika för redan frälsta..

Det finns inte många bönder som vill ha bidrag...hellre bättre betalt för det vi producerar men eftersom det är väldigt olika förutsättningar i Europa så försöker man väl jämna ut det hela med ett bidragssystem utan like...
För vi kan inte producera som vi vill heller...det är mycket lagar och förordningar och kvoter som vi har att rätta oss efter och EUstöden är väl ett sätt att kompensera för våra merkostnader....
En sak är säker iallafall...om inte bönderna fått kompensation via bidrag så hade maten varit dyrare i affären och då hade det blivit en klassfråga vad och hur mycket man har råd att äta....så det är väl det som våra skattepengar går till när vi betalaren massa till EU och får tillbaka som stöd till bönderna..Egentligen en matsubvention för konsumenten..

De pengar vi skulle fått nu var dock våra ekostöd...bidrag för att vi nyttjar jorden på ett mindre effektivt sätt ekonomiskt men mer hållbart ekologiskt....

Jag är inte så jättehimla insatt i hur det hela fungerar för det är guben som sköter den biten med EU mest...så jag har inte direkt nåt att komma med till pressen heller...det skulle lätt kunna bli fel...och dessutom...jag orkar inte..jag är alldeles för trött och nedslagen för att ta en strid som jag ändå inte kommer att vinna..Starkare män har redan utkämpat den och förlorat.. sad.gif
Björken
Håller med tidigare skribenter att detta är verkligen ett mycket fult tilltag mot våra bönder och säger som andra att det är nog hög tid att bönderna här i vårt land blir lika tuffa som bönderna söderöver.
Att tro att allt blir frid och fröjd bara man byter ledning i Sverige tror jag däremot inte alls på, de är som sagt tidigare här av samma skrot och korn, de behöver inte själva stå där utan pengar, de har sitt på det torra och skulle de inte ha det så är det bara att "låna" från något kontokort de har tillgång till.
Det är hög tid att vi inte bara pratar en massa utan gör något åt eländet.
Betty
CITAT (Sylvia @ 19-10-2005, 09:13)
Fram med landets "alla" traktorer och blockera vägarna till Riksdagshuset med dem!! Släpp inte fram någon innan de på plats dyrt o heligt lovar att betala pengarna!!

Instämmer! Visa dem lite franska manéer i stället för nordiska svala muttranden.
Malvia
Är det inte så att det höjda barnbidraget från oktober kommer att utbetalas retroaktivt till barnfamiljerna lagom till jul?

Lånar av böndernas stödbidrag?

Mycket trix med statens bidrag!

Alltid någon som förlorar och någon som vinner.
Björken
CITAT (kristerh @ 19-10-2005, 11:46)
Fördj är det mad.gif allt för att de skall kunna skryta om budgeten och att den ser så bra ut wink.gif genom att bolla med andras pengar kan de få det att se bra ut budgetmässigt, var det inte för några år sedan de förde 150 miljarder från AP fonderna för att snygga till budgeten wink.gif
Jag säger som vissa andra, blockera vägarna till riksdagen med gödsel o traktorer och för ett dj liv.
krister

På tal om överföring av pengar från AP-fonden för att hyfsa till siffrorna så har du alldeles rätt och det värsta är att de vill ta ytterligare pengar därifrån med katastrofala följder för pensionsutbetalningarna framöver.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Sylvia @ 19-10-2005, 09:13)

Ja det tycker jag med. Och som någon sa innan, kör lite gödsel dit också.

Jag är en före detta bondmora och nu har min dotter gården. Visserligen inte i Sverige men även i tyskland har dom att kämpa.

Ut och protestera, jag är med och om ja gmåste gå med rullatorn. För kan dom i frankrike så kan ni väl här också. Och Tesa även om du inte är så väl insatt i allt så kan du väl planera ett upprop, sen får gubben din tar över, eller hur

Elisabeth
lilla mamma
Det sämsta med allt är väl att ni inte får betalt ör det ni producerar utan ska klara er på bidrag.

Det är skit med den svenska bonden.
Pirum
Nån som har statistik på hur mycket svenska bönder har minskat i antal på senare tid? Det pågår ju fortfarande en massiv nedläggning av jordbruk sad.gif

"Hela Sverige ska leva", jo, pytt. sad.gif

Man kan säga vad man vill om att mat blir billigare om den importeras, och att det är bra för fattiga länder att kunna exportera mat till oss som redan har för mycket mat, men jag tycker det är negativt att så mycket åkermark i Sverige läggs i träda osv. Borde vara kriminellt. Jag tycker det är rätt och rimligt att länder bör vara i stort sett självförsörjande på baslivsmedel, och om det då krävs tullar eller stöd, so be it.
KURT
CITAT (Pirum @ 19-10-2005, 15:32)
Nån som har statistik på hur mycket svenska bönder har minskat i antal på senare tid? Det pågår ju fortfarande en massiv nedläggning av jordbruk sad.gif

"Hela Sverige ska leva", jo, pytt. sad.gif

Man kan säga vad man vill om att mat blir billigare om den importeras, och att det är bra för fattiga länder att kunna exportera mat till oss som redan har för mycket mat, men jag tycker det är negativt att så mycket åkermark i Sverige läggs i träda osv. Borde vara kriminellt. Jag tycker det är rätt och rimligt att länder bör vara i stort sett självförsörjande på baslivsmedel, och om det då krävs tullar eller stöd, so be it.

Vad är "baslivsmedel"? Idag odlas det sockerbetor i Sverige och resten av EU, det skulle det inte göras utan stöd och tullar. Idag har vi i Eu ett stort överskott av mjök, trots vi både subventionerar bönder och subventionerar mjölkdrickade i skolorna så är äverskottet så stort att man gör mjölkpulver av det som sedan exporteras till fattigare länder och slår ut produktionen där.

Jag har ju svårt att varför just en sektor skall ha stöd och tullar. Vi har ju tidigare försökt underhålla den svenska varvsindustrin och tekoindustrin på samma sätt med stöd och tullar. Det gick inte så bra.

Visst är det bra med öppna landskap. Men det kan ju åstadkommas på andra sätt också. T ex genom att fler jordbrukare odlar andra grödor, sveskt jordbruk är alldeles för konservatia . Tidigare hoppades många bönder på att kunna odla säd för etanolproduktion. Men det har ju visat sig att importerad etanol från Brasilien är billigare. Och att hålla på och odla havre som sedan eldas upp ser jag inte som någon framtid!
Pirum
Med baslivsmedel menar jag sådant som man behöver för att överleva utan alltför stor nöd. Sånt vi kan behöva "om kriget kommer" eller om vi pga sjukdomar eller annat måste stoppa import. Tveksamt om socker kan anses vara baslivsmedel i dagsläget.

Mat är inte en vara "vilken som helst" och jag tycker nog den bör undantas från frihandelssnacket i dagsläget. Att vi (EU) använder frihandel för att skeppa mjölk, socker, etc, till fattiga länder och slå ut deras egen produktion är ju skamligt.

Jordbruksprodukter, som potatis, säd, mjölk, är i dagsläget alltför billiga och prispressade. Jag skulle önska att det orimligt dyra boendet (ofta ockerpriser) kunde bli billigare, och att hushållen sen betalade mer för maten, både den inhemska och utländska. Bananer för 7.90/kg liksom, hur många barnarbetare har fått andas förbjudna bekämpningsmedel för att få fram bananer till sådant pris?

Men, jag känner att jag spårar ur lite.

Jag tror att vi, om vi vill ha "ett öppet landskap" (vilket alla kanske inte vill) antingen måste vara beredda att betala mer för svenskproducerade grödor och djur som betar utomhus och inte äter genförändrat importerat kraftfoder. Eller så måste vi vara beredda att ta till tuffare politiska lösningar. Ålägga markägaren att hålla marken öppen, vill denne inte hålla marken öppen, tvinga en offentlig försäljning av den till någon som vill. Realistiskt? Tja.

Tillägg : vilka grödor kan svenska bönder satsa på istället förresten,om de inte vill vara konservativa? Sverige är väl exv rätt lämpat för boskapsskötsel, potatisodling, mm, men kan ändå inte konkurrera prismässigt med många andra länder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon