Full version: Champinjoner
Christoffer
Hej!

Jag älskar att köpa färska champinjoner att ha på bröd med ost på.
Jag vill däremot minnas att jag läste någon gång att man helst inte
ska äta de hur mycket som helst och inte mer än två gånger i veckan eller nå´t.

Hur ofta bör man egentligen äta champinjoner om man älskar dem?
Jag äter de i stort sett varje dag på bröd.
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt denna artikel som hittas på livsmedelsverkets hemsida så verkar man kunna äta några hekto champinjoner per månad utan någon risk.

http://www.slv.se/default.asp?FrameLocatio...age____3541.asp
abborrmaster
och vad tycker ni själva om min "odla champinjoner i snus" teori?

/Simon
Ina
... den e' fin mästarn'..... wink.gif

Eller varför inte odla dem i kaffesump blandat med snus så "gör man två flugor på smällen"..... laugh.gif
Christoffer
Hur odlar man champinjoner?
abborrmaster
i kaffesump och snus
peter
de små godingarna odlas i stora källarrum med god fuktighet. jag har besökt en mindre gårdsodling en gång och då använde man sig av träramar ca 10 gånger 1 meter. Ca 20 cm djupa. Här i kryllade det av champinjoner. Lådorna stod på hyllor i rummet. En bred kniv drogs över lådan med en uppsamlare bakom när det var dags för skörd.
Jag har dock fått för mig sedan jag för 10 år sedan jobbade i en grönsaksaffär att vissa producenter bleker sina champinjoner. (främst holländska tror jag det var) Vad de blektes med minns jag inte men det skulle inte förvåna mig om det var klorin wacko.gif
Christoffer
Var köper man champinjonsporer och hur går man tillväga när man ska odla dem? Krävs det inte en väldigt hög hygien?
Ina
Som jag har förstått det krävs ganska noggranna förberedelser om man skall odla upp mycel från sporer... huh.gif Men samtidigt blir jag lite fundersam - svampar sprider ju sig i naturen med hjälp av sporer.... Där är det sannerligen ingen som steriliserar substrat och ympar mycel med autoklaverade verktyg!!

Det finns ibland färdigförberedda substrat med champinjonmycel att köpa - jag har inte sett några sådana lådor själv på ett tag men jag har ju inte letat aktivt efter dem... smile.gif
peter
hej,
jo som jag skrev om på annan plats i forumet så finns, eller i vart fall har det funnits lådor med jord och myckel att köpa för att odla själv.
Jag köpte då en sådan låda (1997) men det ville sig inte. Sedan dess har jag inte sett till lådorna.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag köpte också en svamplåda på en trädgårdsmässa för flera år sedan, jag fick faktiskt en del svamp men inte så mycket som det stod att man skulle kunna få.

Här kan man läsa en del om svampodling
http://www.svampodlarna.org/hobbygrowing.php

Har man tillgång till en en äldre bondgård med djur kanske man kan göra som det står i trädgårdspraxis år 1754.

"Man tager hästegödsel, som icke är alldeles utbrunnen, utan ännu något varm, samt strö utur ett fårhus, och lägger därav till en alns djup i en säng, som icke ligger i rena solvärman, eller dagsolen, utan litet i skuggan, som trampas sakta, dock att jorden ej brännes. Därpå lägger man fet bänkejord, ett och ett halvt kvarter djupt, därnest tar man höströ, och besår eller strör denna säng väl tjockt dermed till en tum, sedan tager man jord under ett stallgolv, därest hästar ständigt hava stått, som och litet jord av gammalt förruttnat träd, vilka båda sista jordsorter sållas och blandas tillsammans, som sedan på höströet i sängen lägges och strös till 4 tums djup. Denna säng vattnas som allra tidigas med ljummet vatten, varav champinjoner växa skyndesamt."

Det borde finnas någon firma som säljer svampmycel till champinjoner tyvärr känner jag bara till Funginova och de brukar sälja odlingsblock med mycel till stolt fjällskivling, på hemsidan står det dock att de inte kommer att odla fram block för försäljning 2003.

http://www.funginova.sverige.net/
KURT
CITAT (Ina @ 22-04-2003, 19:51)
Som jag har förstått det krävs ganska noggranna förberedelser om man skall odla upp mycel från sporer... huh.gif Men samtidigt blir jag lite fundersam - svampar sprider ju sig i naturen med hjälp av sporer.... Där är det sannerligen ingen som steriliserar substrat och ympar mycel med autoklaverade verktyg!!

Det finns ibland färdigförberedda substrat med champinjonmycel att köpa - jag har inte sett några sådana lådor själv på ett tag men jag har ju inte letat aktivt efter dem... smile.gif

Naturligtvis växter champinjosporerna även om man inte använder sterliliserad näringslösning. [b]MEN[/b) man kan jämföra det med att du tar en fröpåse (tex med spenatför) och blandar det med en hink med olika typer av ogräsfrö och sedan sår ut allihopa. Det blir inte så lätt att hitta spenatplantorna! Egenligen är det faktiskt ganska sterila förhållanden de flesta sår vid, d v s det finns inte så många andra fröer där. Men om man "sår" champinjonsporer så finns det alltid en massa bakterier och svampsporer, både i luften och i näringslösningen (om den inte är sterliliserad), så det blir svårt att hitta "champinjonmycelsplantan" efteråt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon