|
Full version: Sömnbrist ?
trelleborgska f-52
19-10-2005, 04:09
Fler än jag som har svårt för att sova ? Utan att lida av det ? Vad gör ni när ni inte kan sova ?
Jag tror jag saknar den genen :-)))
Kan man det tro ?
Jag sover aldrig mer än fyra timmar, och så har det varit de senaste 20-25 åren.
Jag är pigg och glad och aldrig sjuk, så jag lider inte av det. Kan vara svårt att veta vad man ska hitta på att göra bara. Jag läser och skriver en del. Som nu detta.
pisanggoreng
19-10-2005, 04:53
Lyckans ost om du bara behöver sova fyra timmar per dygn!
Då har du ju 20 timmar över till annat..!
AndreasBlomquist
19-10-2005, 05:00
Ja, du är inte ensam. Jag jobbar i och för sig natt men sover sällan eller aldrig mer än 4-5 timmar, inte ens när jag är ledig.
Se det såhär... Du har under de senaste åren haft 3.3 år mer vaken tid än en person som sover 8 timmar per natt! Inte helt fy skam det för man vill ju inte sova bort sin tid här på jorden!
Du är inte ensam om att ha många timmar kvar av dygnet till ditt förfogande. Jag sover heller inte mer än i genomsnitt 4-6 tim/dygn. Till skillnad från dig är det min kropp som värker, och därför går det inte att ligga kvar i sängen. Så har jag haft det i många år nu, och har lärt mig leva med det. Tyvärr är jag väl inte alltid glad och pigg, men för det mesta går det bra. Sommartid går det som allra bäst, eftersom det är ljusare. Jag gör som du, läser och skriver mm. Välkommen hit förresten /Evgeni
Jag kräver 7-9 timmars sömn per natt. När jag väl har lagt huvudet på kudden så tar det inte mer än max 1 minut innan jag somnar och sen sover jag i princip i ett sträck fram tills klockan ringer. Trots all sömn så är jag ändå trött ..... Men sover jag mindre så är jag fortfarande trött men då även grinig.
Elisabeth-Västkustkolonisten
19-10-2005, 07:35
CITAT (Evgeni @ 19-10-2005, 07:22) Du är inte ensam om att ha många timmar kvar av dygnet till ditt förfogande. Jag sover heller inte mer än i genomsnitt 4-6 tim/dygn. Till skillnad från dig är det min kropp som värker, och därför går det inte att ligga kvar i sängen. Så har jag haft det i många år nu, och har lärt mig leva med det. Tyvärr är jag väl inte alltid glad och pigg, men för det mesta går det bra. Sommartid går det som allra bäst, eftersom det är ljusare. Jag gör som du, läser och skriver mm. Välkommen hit förresten /Evgeni här är en till som inte kan sova och av samma anledning som evgeni. Imorse gick jag upp kl 06.00 efter att ha legat vaken under 2 timmar. Nu går ögonen i kors. Jag sager alltid, 2 veckor utan värk och 2 veckor kunna sova hela natten det vore underbart. Elisabeth
wolkenkrabber
19-10-2005, 08:17
CITAT (Rossi @ 19-10-2005, 07:34) Jag kräver 7-9 timmars sömn per natt. När jag väl har lagt huvudet på kudden så tar det inte mer än max 1 minut innan jag somnar och sen sover jag i princip i ett sträck fram tills klockan ringer. Trots all sömn så är jag ändå trött ..... Men sover jag mindre så är jag fortfarande trött men då även grinig.  lyx! häldre tile trött på dagen med en bra natts sömn, jag somnar inte så lätt
Sulawesii
19-10-2005, 12:42
CITAT (Rossi @ 19-10-2005, 07:34) Trots all sömn så är jag ändå trött ..... Men sover jag mindre så är jag fortfarande trött men då även grinig.  Likadant med mig! Ofta blir jag illamående också. Min käresta tycker bäst om mig utvilad  !
Jag "klarar mig" med 4-5 timmar per natt, bara jag får sova lite grand så är jag ok. Har gjort det under tider när jag fått gå upp tidigt för jobb. Känner mig sällan trött när jag jobbar eller ser på TV etc på kvällarna. Jag har dock märkt att jag blir "tystare" och mindre "handlingskraftig" (om ett sånt ord kan användas om mig) när jag har sovit lite. Så jag försöker sova 8 timmar per natt, det mår jag nog bäst av tydligen. Mentalt alltså.
Exempel på andra personer som sovit lite är Margaret Thatcher och Fidel Castro, de sover sällan mer än 4 timmar per natt, och har trots det relativt god fysik och stor arbetsförmåga. Thatcher sover väl iofs mer nu antar jag, hon är ju pensionär och har haft stroke.
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 19-10-2005, 08:35) CITAT (Evgeni @ 19-10-2005, 07:22) Du är inte ensam om att ha många timmar kvar av dygnet till ditt förfogande. Jag sover heller inte mer än i genomsnitt 4-6 tim/dygn. Till skillnad från dig är det min kropp som värker, och därför går det inte att ligga kvar i sängen. Så har jag haft det i många år nu, och har lärt mig leva med det. Tyvärr är jag väl inte alltid glad och pigg, men för det mesta går det bra. Sommartid går det som allra bäst, eftersom det är ljusare. Jag gör som du, läser och skriver mm. Välkommen hit förresten /Evgeni här är en till som inte kan sova och av samma anledning som evgeni. Imorse gick jag upp kl 06.00 efter att ha legat vaken under 2 timmar. Nu går ögonen i kors. Jag sager alltid, 2 veckor utan värk och 2 veckor kunna sova hela natten det vore underbart. Elisabeth här är en tredje som inte sover på grund av värken sover när jag kan oavsett klockan, och när jag är vaken, går jag på promenad med hundarna, även nattetid, eller läser fickar handarbetar... en hel natts sömn är en ouppnålig dröm. välkommen hit trelleborgskan
*Felix matte*
19-10-2005, 21:36
Stackars er som inte kan sova pga smärta Jag sover i regel 8 -10 tim/natt och ett par -tre tim på em... ikväll väcktes jag strax före sex... efter 3 tim vila
AndreasBlomquist
19-10-2005, 21:53
CITAT (Felix matte @ 19-10-2005, 22:36) Jag sover i regel 8 -10 tim/natt och ett par -tre tim på em... ikväll väcktes jag strax före sex... efter 3 tim vila  Du skojar med mig? Du sover ju bort halva dygnet...
nää sova är lyx värken håller en vaken men jag försöker vila ändå o ligger oavsett om jag sover eller ej i sängen 8 timmar o tänker tankar o snurrar runt runt o försöker hitta den ultimata sovställningen jag har inte hittat den ännu men jag e ganska glad ändå hehe dom som känner mej väl kanske påstår att jag har kort stubin men dom skojjar nog
*Felix matte*
19-10-2005, 21:56
CITAT (AndreasBlomquist @ 19-10-2005, 22:53) CITAT (Felix matte @ 19-10-2005, 22:36) Jag sover i regel 8 -10 tim/natt och ett par -tre tim på em... ikväll väcktes jag strax före sex... efter 3 tim vila  Du skojar med mig? Du sover ju bort halva dygnet... Skojar inte.. och den andra halvan har jag ju sååå kul.. så det jämnar ut sig.
AndreasBlomquist
19-10-2005, 22:00
CITAT (Felix matte @ 19-10-2005, 22:56) Skojar inte.. och den andra halvan har jag ju sååå kul.. så det jämnar ut sig.  Det var väl tur det i alla fall!
*Felix matte*
19-10-2005, 22:01
CITAT (oldwolfie @ 19-10-2005, 22:54) nää sova är lyx värken håller en vaken men jag försöker vila ändå o ligger oavsett om jag sover eller ej i sängen 8 timmar o tänker tankar o snurrar runt runt o försöker hitta den ultimata sovställningen jag har inte hittat den ännu men jag e ganska glad ändå hehe dom som känner mej väl kanske påstår att jag har kort stubin men dom skojjar nog  Känner igen mig i "snurrandet" innan man kan somna...kanske är jag ovanligt lyckligt lottad... köper nya kuddar ofta... i försök att hitta en som avlastar.. just nu funkar det OK
mamamaggan
19-10-2005, 22:04
Vet hur ni har det, ni som inte sover p g a värk.
Förr , innan min skada, kunde jag sova hur och var som helst.
Nu blir det många lååååååånga nätter när man vankar av och an .
Men , efter att fått remiss till smärtklinik så har det blivit lite bättre. De kunde hjälpa mig till viss del och nu sover jag faktiskt bättre, ibland ända upp till 5 timmar i sträck. Tar ett avslappnande preparat och sedan ett morfinliknande varje kväll. Då känns det för det mesta skönt att få gå och lägga sig eftersom man blir lite " lullig".
Önskar er alla att ni måtte få en sömn efter era behov.
det längsta jag har sovit är två och en halv timma i sträck...sen måste jag röra mej i cirka en timma....(hundprommis) är det svinkallt ute får jag gå fram och tillbaka innomhus tills det släpper.... så jag kan sova kl tre på dagen och somna kl åtta på morgonen...hundarna går på mina tider....kissar när jag är uppe...det funkar jättebra
*Felix matte*
19-10-2005, 22:11
Stackars alla ni  om jag bara kunde så skulle jag skicka "friskbakterie" till er
CITAT (Felix matte @ 19-10-2005, 23:11) Stackars alla ni  om jag bara kunde så skulle jag skicka "friskbakterie" till er  detsamma vännen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|