Har en del väldigt små perenner, frösådder från i år som tagit lång tid på sig att växa. Jag tänker gräva ned krukorna i rabatten över vintern. Undrar lite, kan jag hoppas på en övervintring även fast de är så små?
Vissa vet jag med mig att de klarar kylan även som väldigt små, t ex aklejor.
Någon som har erfarenheter?
Ha en fin dag!
kerstin z5-6
19-10-2005, 07:23
Aklejor är det ofta inga problem med även om de är små Inte sytrådar kanske men ett par cm o väl rotade ska gå bra att gräva ner
Ti bee
19-10-2005, 10:50
Ja, just aklejorna brukar ju klara sig, men andra sorters perenner då? Har en del små alunrötter, campanulor, riddarsporrar, vallmo mm som är så småttiga. Några ovanligare STA-sorter har jag också, som inte hunnit växa till sig så mkt.
kerstin z5-6
19-10-2005, 16:19
De brukar klara pallkrage om de slipper för mkt väta -inne går inte alls , men nära nollan i mörker med ytterst lite fukt går det med .. är det till att ha praktiserat utesåddsmetoden månne???
-hehe -nä, nu var jag illaker
Ti bee
20-10-2005, 07:22
Nja, det var en seeeen inomhussådd, eftersom jag flyttade så missade jag den 'vanliga' såtiden...med råge...
Nu har jag grävt ner de flesta krukorna i rabatten. Jag får väl se vilka som klarar det. Kanske vore täckning en idé?
kerstin z5-6
20-10-2005, 07:28
ja men vänta med den till det har tjälat - -lite sandblandad jord skadar inte nu ,men inga mängder behövs -om du grävt ner dem -skydda gärna mot vårsol istället
Vivian
20-10-2005, 09:19
Hej! Jag brukar gräva ner mina småsådder och se till att de har rikligt med jord runt krukorna, jag tom kupar upp lite runt dem. Ett lövtäcke skadar nog inte heller. Det beror ju lite på vad det är för plantor, hur härdiga de är. Hälsn Vivian
mamamaggan
20-10-2005, 17:00
Jag har provat att gräva ner " småttingar" i drivbänken under vintern. Har glas på hela tiden och det har funkat bra.
Ti bee
20-10-2005, 19:30
Tack för svar! När tjälen kommer så slänger jag över ett lövtäcke. Så får jag se vilka som lever i vår.
lilla mamma
03-11-2005, 20:18
Hoppas på snö också.
men såg ni inte damer, välkommen hit Vivian.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.