Full version: Ingen mask.
Frank
Jag har en kompost med tre fack där vi slänger det mesta av trädgårdavfallet. Jag brukar nte göra så mycket mer med komposten, i våras blandade jag om men sedan har jag inte rört den.
När jag rotade runt i det facket som legat längts igår såg jag inte några maskar och misstänker att det inte brukar vara så, stämmer det ?
Jorden i sig ser helt ok ut, löv, gräs, sly o.s.v. verkar ha förmultnat, men så mycket till liv är det inte. I facket brevid finns det däremot gott om liv.
KURT
Antingen så finns det inte så mycket mat för dem där längre . Eller så är det alltför fuktigt, eller alltför torrt. Så länge förmultningen fungerar så behöver man inte oroa sig.
lilla mamma
Men jag har en konverterad frysbox med ett enda fack om nu börjar bli välfylld, startad förra året.
Det som finns är halvförmultnad och locket sluter ej riktigt tätt, komposten är knökfull med mask,
kan jag nu innan vintern tömma ur den ned i trädgårdskomposten och ta ytskiktet och börja om med? Ytskiktet ur frysen alltså!
KURT
CITAT (lilla mamma @ 19-10-2005, 21:41)
Men jag har en konverterad frysbox med ett enda fack om nu börjar bli välfylld, startad förra året.
Det som finns är halvförmultnad och locket sluter ej riktigt tätt, komposten är knökfull med mask,
kan jag nu innan vintern tömma ur den ned i trädgårdskomposten och ta ytskiktet och börja om med? Ytskiktet ur frysen alltså!

Du måste ju tömma någongång, och är det bara förmultnat så kan du tömma ut det. Om det är en sluten behållare (och det låter det ju som) så är det bra om man får i så mycket liv som möjligt. Maskar, andra djur + lite halvförmultnat material, så att det får en bra start.
Gillan
CITAT (lilla mamma @ 19-10-2005, 21:41)
Men jag har en konverterad frysbox

Vad menar du exakt med konverterad?
Har du gjort nåt med den? Eller är det
som jag tror, att du helt enkelt "bara"
har ställt ut den och använder den som
kompost.?
lilla mamma
jag har plockat bort kylssystem och så att det bara är lådan kvar. det är en gammal box som redan då stått ute i flera år.
Gillan
Himla smart smile.gif
Det tänker jag ta efter. Vi tänkte köpa oss en tredje,
(kompost alltså).
men eftersom vi har en från 1800-talet står i
vår lada, kommer den ju till användning istället.
Tack för bra tips/Evgeni wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon