niklaswik
Hej alla, jag undrar om det är nån annan som varit med om en perenn som varit sååå liten som min är fast den är såpass gammal. Undrar nästan om det är nån slags fel på generna som gör att den inte växer?

Lådan där jag hade den här plantan och dess "syskon" drabbades av en ganska stor invasion av små "blomflugelarver" och vattnades med pyrex, troligen lite för hårt eftersom nästan alla larver OCH plantor dog. Den här stackaren är den enda som blev kvar, det var i mars eller kanske april.
Den hade då ett blad som såg ensamt ut på sin lilla rangliga stjälk, men det skulle väl ta sig tänkte jag.

Då tänkte jag fel, för sen dess har det bara kommit två eller tre nya små blad, jag är inte helt säker. Något har vissnat ner så i nuläget ser plantan ut så här:

Nåt för guinness rekordbok? wink.gif

-------
OBS: Jag skrev upp när den såddes: 13 februari.
-------
kerstin z5-6
är dem omskolad ?Hur ser rötterna ut ?
Keya
exakt samma hände med min frösådda riddarsporre.jag har aldrig haft en växt som växt så lite.Några stod i köksfönstret ,några utomhus .Ingen växte till större storlek än din bild.Nu har jag iallafall platerat ut några ,får se om dom kommer upp nästa år!
niklaswik
Den är "omskolad" så tillvida att jag tog upp den ur glasslådan p.g.a. alla larver och satte den i den kruka den står i nu. Det var väl ungefär i april skulle jag tro.

Rötterna vet jag inte hur dom ser ut, vågar inte kolla.. smile.gif

Tänker försöka hålla den vid liv som en liten "bonsai"-riddarsporre så får vi se hur den klarar att leva som krukväxt. smile.gif

Keya: Det verkar som om det kanske är nåt med såna som gör att dom lätt stannar upp i växten?
kerstin z5-6
de är inte pygmeriddarsporrar -de är bara undernärda och har sjukhussjukan av att vara inne o få för mkt omvårdnad smile.gif Eller har ni gödslat
dem varje vecka ? o varför inne -där mår de pyton- efter frostrisken är över ska de ut -oavsett de är små o i kruka -

Antagligen fick de börja om efter larvangrepp/pyrexbeh .. roten var intakt -men de fick liksom börja om igen - laugh.gif
Lycka till , men jag skulle ha satt ut dem i pallkrage pronto
niklaswik
Hehe, de har inte fått för mycket omvårdnad, vatten när jorden är torr - that's it.

Jag vågade inte plantera ut den i våras eftersom den då hade bara en liten "gren" med blad på och sen blev det aldrig av.. Nu orkar jag inte sätta ut den, behåller den inne som ett litet experiment istället. smile.gif

En ensam stackars ridarsporre ute i landet glädjer inte mig ändå...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon