|
Vi var på semester på Madeira förra veckan. Jag vill också ha ett sådant klimat till min trädgård - lagom varmt, fuktigt och med riklig tillgång till vatten större delen av året! Eller vad sägs om det här:  Jag fick låna en digital systemkamera av min far. Gissa om jag fotograferade massor! 30 utvalda bilder finns i mitt fotoalbum. Det var intressant att notera att på naturstigarna hittade man mest tyska turister och i trädgårdarna hittade man mest brittiska turister. Jag gissar att britterna är mer intresserade av trädgård
Åh, du har varit i Montes palatsträdgård - jag var där i våras!!! Visst är det en förunderligt förtjusande ö! Jättefina bilder i ditt album! Tack för titten! Mulle
CITAT (mulle @ 19-10-2005, 12:26) Åh, du har varit i Montes palatsträdgård - jag var där i våras!!! Visst är det en förunderligt förtjusande ö! Jättefina bilder i ditt album! Tack för titten! Mulle Det var jättehärligt Blommade det mycket där på våren? Så här års var det inga mängder med blommor, men det var fint i alla fall.
Det blommade massor, massor och överallt - och i alla färger! De stora jakarandaträden fulla av intensivt ljuslilablå blommor imponerade kanske mest på mig. Och den endemiska blåelden som var som en högre buske! Fast vanlig krasse som ogräs på alla sluttningar var inte heller så illa... Det här var i slutet av april. Vi har varit där tidigare också, i januari, och då var det inte speciellt mycket blommor men alldeles ljuvligt vackert ändå. Vackrast lär det vara i månadsskiftet mars-april så det måste väl bli en resa till någon gång i framtiden... Vi åkte i våras tillsammans med min syster och hennes man. Min systers födelsedag firade vi genom att "inta" den lilla ovala balkongen till höger på din bild nr. 23. Det blev champagnepicknick och presentutdelning på en stor rödvitrutig duk. De andra turisterna glodde stort - men lämnade oss ifred! Mulle
Vi får alltså se till att åka dit i början av april nästa gång  Det här var ju egentligen vår bröllopsresa (fast vi gifte oss redan i augusti), så då kan man ju åka dit och fira "5-årsjubileum" eller nåt  Jag vill definitivt åka dit igen någon gång!
Grattis till giftermålet! Kanske vi möts på en levada en vacker dag! Mulle
Jättefina bilder! Och vad vackert det såg ut.... dit vill jag också åka!
CITAT (yenny @ 19-10-2005, 21:27) Jättefina bilder! Och vad vackert det såg ut.... dit vill jag också åka! Tack :-)
Underbara bilder!! Ångrar att jag valde bort Madeira som alternativ när vi åkte utomlands i våras...vi for till Turkiet istället. Edit:Kunde inte låta bli att ta med den här snygga bilden, Noora!!
Caprice
20-10-2005, 23:16
Var där för första gången förra våren... Fantastiskt vackert, skulle mycket väl kunna tänka mig att åka dit igen...
Köpte med mej en kartong med 15 Strelitzia, papegojblommor, de kostade bara 10:-/st...
vilda-tomten
21-10-2005, 10:03
Grattis till bröllopet!
Vilka fina bilder! Jag har en dröm om att åka till madeira någon gång och suger i mig bilder därifrån. Som student och småbarnsförälder får det dock ligga på is något eller några år.
Kul med digitalkamera förresten! Då har man "råd" att experimentera lite mer med bilder.
*Felix matte*
21-10-2005, 10:11
Jesses vad häftig blomma  såna visste inte jag att det fanns. Fina bilder
CITAT (vilda-tomten @ 21-10-2005, 11:03) Grattis till bröllopet!
Vilka fina bilder! Jag har en dröm om att åka till madeira någon gång och suger i mig bilder därifrån. Som student och småbarnsförälder får det dock ligga på is något eller några år.
Kul med digitalkamera förresten! Då har man "råd" att experimentera lite mer med bilder. Tack, och tack alla andra med  En egen digital systemkamera står högst upp på önskelistan just nu  Och ett större minneskort... 1 GB fylldes på fyra dagar, sen fick jag rensa dubletter och sådant som såg misslyckat ut för att få plats att fotografera mer. Med tanke på att jag tog bortåt 300 bilder på en vecka borde en digital systemkamera betala sig ganska snabbt. Tidigare fotade jag gärna diabilder, och om man ska ha diafilm med bra kvalitet kostar det över en hundralapp per rulle på 36 bilder. Jag skulle alltså ha gjort av med film för en tusenlapp på bara en vecka
Biggan_
21-10-2005, 11:17
CITAT (noora @ 21-10-2005, 11:28) CITAT (vilda-tomten @ 21-10-2005, 11:03) Grattis till bröllopet!
Kul med digitalkamera förresten! Då har man "råd" att experimentera lite mer med bilder. Tack, och tack alla andra med  En egen digital systemkamera står högst upp på önskelistan just nu  Och ett större minneskort... 1 GB fylldes på fyra dagar, sen fick jag rensa dubletter och sådant som såg misslyckat ut för att få plats att fotografera mer. Med tanke på att jag tog bortåt 300 bilder på en vecka borde en digital systemkamera betala sig ganska snabbt. Tidigare fotade jag gärna diabilder, och om man ska ha diafilm med bra kvalitet kostar det över en hundralapp per rulle på 36 bilder. Jag skulle alltså ha gjort av med film för en tusenlapp på bara en vecka  Ett tips,köp ett extra minneskort och ha med nästa gång du reser Jättefina bilder! Jag vill också åka till Madeira
wolkenkrabber
21-10-2005, 13:41
Grymt fina bilder, jag är mycket avundjuk på alla som har fått åka dit, morsan skryter om madeira titt som tätt
Irene_L
23-10-2005, 17:09
Tack för titten i ditt album. Jag blir jättesugen på att åka till Madeira när jag ser dina jättefina bilder. mvh Irene
CITAT (Felix matte @ 21-10-2005, 11:11) Jesses vad häftig blomma  såna visste inte jag att det fanns. Fina bilder  Papegojblomma. Finns fröer på Impecta.
*Felix matte*
23-10-2005, 21:46
CITAT (jegi @ 23-10-2005, 22:43) CITAT (Felix matte @ 21-10-2005, 11:11) Jesses vad häftig blomma  såna visste inte jag att det fanns. Fina bilder :wub:  Papegojblomma. Finns fröer på Impecta. Men de klarar sig nog inte i mitt klimat
Jag har ett par i köksfönstret, men dom är inte mer än 10 cm än.
Hur var det nu a propos Madeira: Är espada djuphavsfisken och espetada det grillade köttet, eller är det tvärtom?
Jag och frugan åker till Madeira på tisdag. Å vi ska lyxa till med 5-stjärnigt hotell. Det ska bli sååååå skönt!
CITAT (jegi @ 23-10-2005, 22:57) Jag har ett par i köksfönstret, men dom är inte mer än 10 cm än.
Hur var det nu a propos Madeira: Är espada djuphavsfisken och espetada det grillade köttet, eller är det tvärtom? Espada är fisken och espetada (låter ju nästan som "spett", eller hur) är grillspettet med kött
wolkenkrabber
07-11-2005, 22:49
CITAT (Felix matte @ 23-10-2005, 22:46) CITAT (jegi @ 23-10-2005, 22:43) CITAT (Felix matte @ 21-10-2005, 11:11) Jesses vad häftig blomma  såna visste inte jag att det fanns. Fina bilder  Papegojblomma. Finns fröer på Impecta. Men de klarar sig nog inte i mitt klimat  Papegojblommorna är myvket tåliga skulle jag villja säga, tål torka och torr luftfutighet bra. och lätt att föröka med frö, sköter men dem någelunda växer dem på med, går säkert at gå och blomma med, karin z 5-6 har ju fått sin att blomma, tror man sköer den på ungefär samma metod som en clivia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|