Full version: Hårt vatten
Citrusflickan
Jag bor i hopplösa Uppsala.
Jag jobbar en del på lab och mätte hårdheten på mitt kranvatten till 18 tyska hårdhetsgrader. Vansinnigt mycket kalk, och jag bor i lägenhet utan möjlighet att installera jonbytare. Uppsala kommun ska göra något åt hårdheten men det verkar dröja.

Min passion är naturligtvis växter som ogillar kalkrikt vatten rolleyes.gif

Hur löser man detta lilla dilemma? Jag misstänker att de inte vill ha destillerat vatten från labbet smile.gif
KURT
Uppsala kommun listar vattnets hårdhetgrad i olika vattentänkter inom kommunen http://www.uppsala.se/uppsala/templates/St...e____22464.aspx Du kanske skulle kunna hämta en dunk vatten från någon som bor i t ex Järlåsa eller Gåvsta (jag har inget som hellst begrepp om vart dessa orter ligger i förhållande till Uppsala!).
Citrusflickan
Det är inte en sådan tokig idé, faktiskt. Det är iofs väldigt långt till Järlåsa och Gåvsta (några mil tror jag) och jag är inte bilburen men jag kanske skulle kunna be mina föräldrar köra hit en 25-litersdunk med vatten från någon mindre hård del av länet. Finnde det någon forskning på hur gammalt vatten man kan ge växter?

Tack för ditt tips KURT smile.gif
KURT
Om man har vattnet stående i dunkar så att det börjar växa i vattnet så blir det inte nyttigt för människor och djur . Men det blir knappast skadligt för växter. Det är bra om man förvara vattendunk mörkt (i mörkt rum eller om man kan täcka själva dunken) så att fotosyntetiserande bakterier inte kan växa. Svalt är ju också bra.
Citrusflickan
Enterobacteriaceae är ju mindre roligt att ha i det vatten man vattnar växter som bär ätbara grödor med. Man får vara försiktig vid vattningen och skölja frukterna ofta.
adrian
Man kan köpa batterivatten i stora dunkar (blir billigare då)

* Avfuktare= vattnet som samlas upp här är RENT

* Bagerier=kylvatten från dessa är RENT du kan höra med dem om du får gratis av dem.

* Regnvatten

* smält snö

* Hembrännare=destillerat vatten

* Vattenverket har massor av rent vatten som man kan byta till sig mot fikabröd..smile.gif
* Torktumlarvatten=rent

Det finns rent vatten lite överallt...smile.gif
Näcken
De bygger nya vattenverk i Uppsala, det vara klart 2006, sen ska vattnet ha 7-8 dH. Så snabbaren du tror är problemet löst.......

Mer info:
Uppsala nya vatten

biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif rolleyes.gif laugh.gif
Näcken
Oj ursäkta den dåliga svenskan..... wub.gif , men hoppas budskapet gick fram.............
Gunvor Nilsson
Här finns några avkalkningsråd!

Vad blir väl livet utan Gröna Rum sad.gif unsure.gif

/Gunvor
Citrusflickan
Tusen tack för alla tips! wub.gif
adrian
jaha, men men vart skulle kalket ta vägen om, man "kokar" vattnet då?

Det rena vattnet drar ju rakt upp i köksfläkten..smile.gif.

Man koncentrerar ju bara mängden kalk och salter genom att koka det...

Och genom att tillföra ännu mera kemikalier och dylikt så blir inte vattnet bättre anser jag, jag har varit i kontakt med tillverkarna av dessa "medel" som säljes av buitkerna för att få klara BESKED om vad som egentligen finns i deras förpackningar och HUR det nu skulle fungera.

De hänvisade mig vidare och vidare hela tiden, och det slutade med att de INTE kunde ge mig någon förklaring om VAD det var, utan det tillverkade detta och sålde det bara.

(Väldigt konstigt med jag håller mig hellre till det som verkligen ÄR rent och kanske inte alls dyrare i längden, folk tjänar en massa pengar på att påstå att "just deras preparat skulle vara så mycket bättre.."

Det enda som försvinner vid kokningen är KLORET inte salter eller kalk.

Men när man lagrar mycket av salter och annat i krukan så kan man plantera om lite oftare och på så sätt få växten att må lite bättre.

Som att byta lakan i sängen...smile.gif.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon