Full version: Lilja
_weronica_
Hej

Jag undrar vad dom heter som man förökar liljor med??? Jag har fått sådana i alla fall. Hur ska jag ta hand om dom??? ska dom planteras eller läggas och vila som man gör med andra lökar över vintern???

Mvh

weronica

P.s. Vill ha många råd och förlag.
Maria i Helsingborg
Menar du lökfjäll?
stina
Eller bulber???
_weronica_
Hej

Nja, vet inte. Men det liknar små runda bollar som sitter i mellan bladen på stammen. det liknar små lökar på något vis. Har för mig att dom kallas bubiler eller något liknande.

Mvh

weronica
stina
Vet inte exakta namnet, men jag har förkat liljor genom att så dom "vad dom nu heter" grunt direkt i backen nu på hösten. Och det har gått bra. Även om dom ligger ovanpå jorden brukar dom ju gro snällt.

/Stina
Maria i Helsingborg
CITAT (stina @ 20-10-2005, 10:30)
Vet inte exakta namnet, men jag har förkat liljor genom att så dom "vad dom nu heter" grunt direkt i backen nu på hösten. Och det har gått bra. Även om dom ligger ovanpå jorden brukar dom ju gro snällt.

/Stina

Men bulber är väl rätt? Ni skrev nog samtidigt, bara.

Förkat?
Är det danskchicagoianska? tongue.gif
Kajsa
Bulbillerna ( blåsvart liten lök) mognar på sensommaren, dom har redan små rötter om du kikar noga, när dom ramlar ner drar rötterna ner den lilla löken. Jag brukar rensa bort en massa småblad under på våren, det blir annars för många liljor som trängs. Det kan bli någon blomma efter 3-4 år om dom får växa på, själv har jag Tigerliljor.
Man kan också plocka bort bulbiller och ha på tillväxt i tex en pallkrage/ låda, i en sandig jord.
stina
CITAT (Maria i Helsingborg @ 20-10-2005, 10:37)
/Stina

Men bulber är väl rätt? Ni skrev nog samtidigt, bara.

Förkat?
Är det danskchicagoianska? tongue.gif

Oh yes baby! I have to learn not to take more than one "lille en" with my "pölse".

blink.gif wink.gif biggrin.gif
_weronica_
Hej

Min är vit med bruna prickar i...
ok. tack för tipsen

//weronica wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon