_weronica_
20-10-2005, 09:16
Hej
Jag undrar vad man kan ha för växter om man är allergisk. För att min pojkvän är allergisk mot pollen. Jag vet att man kan ha gröna växter. Men vad finns det för gröna växter egentligen. Önskar många förslag och tips.
Mvh
weronica
P.s. tål dom okrideer eller orkidesorten vanda. och med att den luktar inget??!!!
Förutom gröna växter (fast egenligen så blommar ju de flesta växter), så kan man ju tänka sig andra växter. Har de bara tydliga blomställningar så borde det inte vara något problem att bara klippa av blomställningarna innan de blommar.
min mamma är pollenallergiker men är allergisk mot kanske en eller två växter. då är det mer sommarblommor hon har på sin veranda. alltså inte vanliga krukväxter.
mvh Jessica
Citrusflickan
20-10-2005, 10:45
pollen är ju mer än en sak. Man är vanligen inte allergisk mot alla pollen utan brukar ha någon/några akilleshälar.
Björk, vide, sälg, al, hassel etc är vanliga träd och gräs och gråbo ett annat bekymmer. Ofta är man allergisk mot sådant som är nära släkt med varandra.
Sen är vissa människor som har en viss överkänslighet i luftvägar tex. astmatiker ofta känsliga för starka dofter, kanske gäller även för pollenallergiker?
Jag som är astmatiker kan inte ha påskliljor och hyacinter inomhus t.ex.
Kan du inte fråga honom vilken sorts pollen han inte tål och fråga vilka växter han kan ha inomhus? Vissa växter räknas ju som allergivänliga, och sådana rekommenderas man att köpa om man ska ta med sig växter till sjukhus. Bland snittblommorna räknas t.ex. nejlikor som allergivänliga.
Alexander-VG-zon3
20-10-2005, 18:04
du kan väl ha alla gröna växter en som ska vara vänlig är ju sånna luft renande växter
jag är allergisk mot pollen och hittils har jag inte märkt någon skillnad alls, så om han inte är jätte känslig för pollen så är det väl bara att testa sig fram
Alla köttätande går bra, jag är pollen och pälsdjursallergiker.
Jag har över 1000 st och har aldrig problem hos mina växter...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.