Det beror ju lite grann på vad det är för sorts fikus men jag antar att det är en benjaminfikus?
Jag har en sån och den planterade jag om i våras, tog en rätt stor kruka eftersom jag kallt räknar med att den vill ha gott om plats för rötterna. (Det är ju faktiskt ett riktigt stort träd i naturen.)
Jag använde helt vanlig blomjord, blandade i lite sand bara, om det är nån fördel eller inte har jag ingen aning om.

I botten på krukan hade jag ett litet lager med lecakulor (8-14mm), vet inte hur nödvändigt det är men jag tror nog att det gör lite skillnad för dräneringen.
Beskära kan du nog göra men jag har inte gjort det än. Det finns säkert nån som är mer insatt i fikusar som kan nåt bra beskärningstips.

Jag ger Pokon fikusnäring "då och då". Tidigare har jag varit duktig på att ge ungefär varannan vecka som det står på flaskan, men nu på sensommaren har det blivit betydligt mer sporadiskt p.g.a. tillfälligt minskat intresse. Ska försöka skärpa mig med det...
Vattnar gör jag när jorden är torr, då vattnar jag rejält så att det blir riktigt blött i krukan, sen väntar jag tills det torkat igen, kanske 5-7 dagar skulle jag tro att det går mellan vattningarna.
Så vitt jag kan se så växer den och mår bra så jag antar att mitt sätt funkar för mig och min planta, det kan ju variera.
Som sagt så gäller det här för min benjaminfikus, har du någon annan fikus kanske dom här råden är helt åt skogen.