Hetta
Hej!
Har haft en fikus i ca 4 år. Jag har inte bytt jord eller kruka sedan jag fick den (den var ca 60 cm hög då). Den har knappt växt något alls. Hur ska jag göra för att få den att växa som ett träd? Jag förstår att jag nog måste byta till större kruka samt byta jord. Vill ha lite tips på vilken slags jord, näring, hur stor kruka, beskärning mm jag ska använda mig av för att den ska bli riktigt fin.
Tack på förhand/ Hetta rolleyes.gif
niklaswik
Det beror ju lite grann på vad det är för sorts fikus men jag antar att det är en benjaminfikus?

Jag har en sån och den planterade jag om i våras, tog en rätt stor kruka eftersom jag kallt räknar med att den vill ha gott om plats för rötterna. (Det är ju faktiskt ett riktigt stort träd i naturen.)

Jag använde helt vanlig blomjord, blandade i lite sand bara, om det är nån fördel eller inte har jag ingen aning om. smile.gif
I botten på krukan hade jag ett litet lager med lecakulor (8-14mm), vet inte hur nödvändigt det är men jag tror nog att det gör lite skillnad för dräneringen.

Beskära kan du nog göra men jag har inte gjort det än. Det finns säkert nån som är mer insatt i fikusar som kan nåt bra beskärningstips. smile.gif

Jag ger Pokon fikusnäring "då och då". Tidigare har jag varit duktig på att ge ungefär varannan vecka som det står på flaskan, men nu på sensommaren har det blivit betydligt mer sporadiskt p.g.a. tillfälligt minskat intresse. Ska försöka skärpa mig med det...

Vattnar gör jag när jorden är torr, då vattnar jag rejält så att det blir riktigt blött i krukan, sen väntar jag tills det torkat igen, kanske 5-7 dagar skulle jag tro att det går mellan vattningarna.

Så vitt jag kan se så växer den och mår bra så jag antar att mitt sätt funkar för mig och min planta, det kan ju variera.

Som sagt så gäller det här för min benjaminfikus, har du någon annan fikus kanske dom här råden är helt åt skogen. biggrin.gif
Hetta
Tack för tipsen! Ja, det är en benjaminfikus (tror jag).

Ska man vänta till våren med att plantera om eller?

Tack igen! /Hetta
arnek
Man skall nog vara lite försiktig med att beskära. De "blöder" ju lite dessa träd. /A
Hetta
OK, har inte beskärt den än.
Men när tror ni att man kan plantera om?
Till våren? Spelar det nån roll?
niklaswik
Hmm det är jag inte säker på faktiskt.. Det är förmodligen säkrast att vänta till våren. Kolla under krukan om det är mycket rötter som har växt ut ur hålen under krukan, förmodligen är det väldigt mycket. Isåfall bör du nog plantera om nu.

Förresten kanske det inte spelar nån roll om du har den inne i ett normal-varmt rum hela vintern. Anledningen till att man ska plantera om dom flesta växter på våren tror jag (rätta mig om jag har fel) är att dom ska ha en viloperiod på vintern och att den blir störd om man planterar om på hösten/vintern. Om benjaminfikus behöver vila vet jag inte.

Jag känner att jag blir lite väl långrandig i mina svar, känner jag rätt? smile.gif
katjoh
Benjaminfikusar tycker om att bli duschade.
Jag ställer ut min i dushen och ger den den riktig omgång en gång i månaden ungefär. Man riktigt ser hur den piggnar till!
mamamaggan
Har en rätt så stor benjaminfikus som jag aldrig beskär förutom att jag vartefter tar bort döda grenar. Den fäller ju lite blad under den mörka tiden och de grenar som till våren inte får några skott samt ser allmänt torra ut tar jag alltså bort.
Duscha tycker den som sagt var om och jag brukar bara plantera om den på våren , c:a vart 3:e år. Har väl haft den i 15 år nu.
Hetta
OK, tack för era svar. Jag väntar nog till våren med att plantera om den. Ska duscha den ibland.
Bessie
Fikusar blöder lite när man beskär dem, men flödet slutar snart, så länge man använder vassa verktyg och inte gör för stora snitt. Jag putsade stammarna på mina och ställde de avskurna bitarna i vatten för ett par tre veckor sen, och sticklingarna rotade sig riktigt fint. Har just planterat dem.

När det gäller beskärning följer jag samma principer som med allt annat, tar bort grenar som växer inåt i gruppen, korsar varandra eller har för snäv vinkel mot huvudstammen, och ser till att grenarna är jämnt fördelade. Uppe i kronan kan man göra den buskigare genom att ta av grenarna så att mellan två och fyra blad är kvar, så börjar den grena sig.

Min egen plan är att stamma upp lille benjamin och fläta ihop de tre huvudplantorna i krukan. Den sista plantan växer utåt på ett ganska dumt sätt, och jag tänkte se om man kan beskära den till att hänga ut över krukans kant. Att de ljusa partierna ska vara vita och inte limegröna har växten inte riktigt fattat än. Ska skaffa en lysrörslampa i morgon och se om det hjälper.
ÅsaF
Se till att ha en lampa i närheten så kommer den att bli grön och fin. De tappar lätt blad när de står för mörkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon