Full version: Tomatspiral
Kajsa
Idag var jag hos trädgårdsmästaren och fick då syn på tomatspiralerna
i metall ca 175 cm höga. Är här någon som provat?
Dom fanns förra sommaren men jag tvekade. Ska tomaterna slingra
runt, utan att man behöver knyta fast dom? Kostar ca 35 kr, dyrt men
sedan har man dom. Vad tror ni alla odlare?
Gunvor Nilsson
Jag har inte sett någon tomatspiral men det låter praktiskt om man har tomatplantor som blir höga och med många och tunga klasar. Den behövs förmodligen inte till busktomater. Jag tycker inte priset låter så avskräckande. Prova en i år så ser du om det är värt att satsa på fler.
/Gunvor

Ps. Jag tror inte det är meningen att tomatplantan skall slingra sej utan tvärtom. spiralen slingrar sej om "tomatstammen" så tomatkvistarna får vila på spiralen! Ds.
KURT
Jag vet inte hur bra de fungerar men så här "kan" de i alla fall se ut (under en något tomatfientlig årstid).

Kajsa
Roligt Kurt, ja ungefär så. Tror dom var helt raka första halvmetern.
Jo jag måste prova i sommar. wub.gif
Ina
Bra modell!! Kan vara idé att prova - och 35 kr per spiral är ju inte så farligt... rolleyes.gif

Är det någon som har sett tomtspiraler i Borås med omnejd...?? huh.gif smile.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Tomatspiraler har jag använt i snart fyra år - i metall alltså (Mölnlycke Garden Center mfl har dem no Ina - annars har willab - kolla på Liseberg anas )

det är meningen att man skall snurra in tomatstammen där - den snurrar inte sig själv - och när man snurrat (man gör en snurr i veckan typ) så växter tomatplantan inne i spiralen - praktiskt - ingen uppbindning. Dåligt om man har ett litet växthus med låg sidohöjd samt odlar i hinkar. Jag får PRECIS in dem i mina hinkar i ett av Willabs störa små väggväxthus smile.gif med lite trixande :-)

De är bra faktiskt. Rekomemnderas!

Hälsar ingrid

PS Ingen uppknytning men man kan ibland behöva förankra spiralen ltie i väggen om man som jag odlar i hinkar.
Ina
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 18-04-2003, 21:17)
Mölnlycke Garden Center har dem

Sänk jo värry match!!!

Dit hittar jag.... rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Hopaps de har kvar dem - de ahde tidigare i våras.
I morron blir det gardencenter-tur - bra grej på påskaftonsdagen :-)
vi ahr grävt och gjutit så det står härliga till idag(nya terrassen)

Hälsar Ingrid
Cilla
Ser kul ut men jag tror att jag får samma lilla yta och uppbindning med mina mycket billiga hampasnören, som dessutom tar mindre plats på vintern. Även om de nu inte ser så roliga ut. Eller fungerar spiralodlingen på annat sätt än snöret?
Inger GMT
Jag har använt spiralerna både till tomater och gurka ett par år. Särskilt till gurkplantorna är det helt perfekt.
Hälsn. Inger
Ina
CITAT (Cilla @ 19-04-2003, 00:58)
Ser kul ut men jag tror att jag får samma lilla yta och uppbindning med mina mycket billiga hampasnören, som dessutom tar mindre plats på vintern. Även om de nu inte ser så roliga ut. Eller fungerar spiralodlingen på annat sätt än snöret?

Jag kan tänka mig att spiralen stöttar under tomattyngda kvistar lite mer än snöret, annars är det nog ingen skillnad.

CITAT (Ingrid på Västkusten @ 18-04-2003, 21:47)
Hopaps de har kvar dem - de ahde tidigare i våras.
I morron blir det gardencenter-tur - bra grej på påskaftonsdagen :-)
vi ahr grävt och gjutit så det står härliga till idag(nya terrassen)

Hälsar Ingrid

Jag skall kolla upp det - kanske våldgästar och ser hur terassen framskrider... wink.gif laugh.gif
Ingrid på Västkusten
Välkommen :-)
Terassen är klaaaar :-))
för vidare planering d v s!!!

Tur att det är slut på ledigheter idag - vi hade nog knäckt oss....

Glada hälsningar ifårn Ingrid
Kajsa
Tack för alla svar, har jobbat hela Påsk, så jag har inte läst så noga.
Tomatspiralerna måste provas! wub.gif
uno
Uppbindning av tomatplanta: Ögla i taket, snöre från plantan genom öglan och en tyngd i snörändan. Ett klassiskt växthusarrangemang.
Ett bra sätt att dra upp plantor på. laugh.gif
Kristina zon 3
Tycker att den är jättesnygg. Borde funka med andra klättrare också. Blir nog en snygg skulptur med kanske Humle eller Krasse.

Kristina
Louise i Göteborg
Tomatspiraler, självstående med rak nederdel, köpte jag från willab för en tre fyra år sen. Dom säljer i 10-pack så styckpriset blir lägre.
Fungerar utmärkt, både för "rakväxande" tomater med tunga frukter och mer buskiga sorter. Mycket enklare att använda änn snören i taket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon