Full version: Snabblagat
Biggan_
Lite snabblagade alternativ vore väl bra att kunna välja mellan. I alla fall tycker jag att de dagar man jobbar orkar man inte med att lägga någon större energi på att laga komplicerade rätter eller rätter med lång tillagningstid, det skall gå snabbt då. Om vi skriver in lite snabblagade recept här, så kan man göra en matsedel och inköpslista för de dagar man har ont om tid. Tycker detta är bättre än färdiglagade rätter från butikens frys.

PIZZAOMELETT

Sätt ugnen på 225 grader (till gratineringen, rätten gör du på spisplattan)

Stek upp finhackad bacon i ett järn som tåler ugnsvärme.Vispa samman en omelettsmet och häll den över det brynta baconet i stekpannan. Låt omeletten stelna på mellanvärme och stick ner en gaffel emellanåt så lös smet rinner ner till botten. Detta brukar ta ett par minuter. Lägg skivade tomater i snyggt mönster ovanpå omeletten och strö över oregano. Strö till sist över en god riven ost och gratinera i ugnen tills osten smält och fått lite färg. Knäckebrödsmacka och en god grönsallad är gott till.
Man kan använda lite av det man har hemma till denna rätt. Jag har använt både salami och kryddstarka korvar i stället för bacon och jag har haft soltorkade tomater och mozzarellaost som pålägg på omeletten, gott vilket som.
Smaklig spis! smile.gif
netaave
Risotto på köttfärs

Fräs 400 gr köttfärs med en hackad lök, en finhackad vitlök och två och en halv dl ris i en panna.
Tillsätt 5 dl vatten och en buljongtärning.
Läggpå lock och puttra försiktigt till riset är klart, då häller ni i en brk krossade tomater, peppar, paprikapulver, chilipulver och två dl majs, rör om och låter allt bli varmt.
Smaka av med ev mer salt och kryddor.
Castea
SPENATKRANS

375 g hackad djupfryst stuvad spenat
4 ägg
2 dl mjölk
1 dl riven ost
1 finhackad lök
1-1,5 klyftor finhackad vitlök
1 tsk salt
1 krm vit- eller svartpeppar

Tina spenaten. Vispa samman ägg, mjölk, ost, lök och kryddor. Tillsätt spenaten. Häll smeten i en välsmord kransform (ca 1 liter, helst teflon). Grädda i 200°, ca 40 min. Serveras varm eller ljummen med nykokt potatis, kassler eller rökt skinka/picknickbog.
Biggan_
Har man lite ris över, så är det jättegott att woka tillsammans med wokgrönsaker och något kött eller korv. Toppa med några droppar god soja och pinjenötter eller solrosfrö.
netaave
Köttfärs i micron

400 gr köttfärs
3/4 dl havregryn
1 msk torkad lök
1½ dl vatten eller mjölk
salt & peppar
1 ägg
soya

Häll havregryn och torkad lök direkt i microskålen, häll på vätskan och låt stå 10 min. Sätt under tiden på potatisen.
Tillsät köttfärs, ägg och kryddor.
Mojsa runt till det är ordentligt blandat. Jämna till kakan och pensla med lite soya.
Kör på full effekt under lock tills den släpper kanten tar ca 8-10 min.
Godast med sås och potatis.
Biggan_
Tonfisk i currysås
Under tiden du kokar ris gör du en sås på Blå Bands Currysås, öppnar tonfiskburkar och häller av oljan eller vattnet (vilket du nu har valt) och blandar ner i såsen. Servera med knäckemacka eftersom det är dåligt med tuggmotståndet i den här rätten. Det är godast med tonfisk som inte är finfördelad utan i lite bitar. En god sallad till är inte fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon