Full version: Städhjälp
kristerh
jag är så trött på att behöva städa varje helg, så jag funderar på att anlita något företag som gör det, vill inte ha någon svartstäd eftersom jag är rädd att de skall plundra mitt hem wink.gif
Har hittat ett företag som städar för 148:- tim vitt, de anlitar städare från de baltiska läderna och har försäkring.
Företaget heter: renthosdig, är det någon som testat dem eller något liknande företag? vad skall man tänka på mm
krister
Hannele
Nej, jag har inte själv testat, men vänner med städhjälp har varit nöjda.
Man får tänka på att alla ytor ska vara tomma, de plockar inte upp saker från golvet.
Själv har jag fyra stycken hjälp och de städar gratis, men äter väldigt mycket. tongue.gif
KURT
Man kan få lite tips från boken Fint hemma av Kerstin Fredholm. Hon utgav sig visserligen för att vara svart städerska (utan försäkring). Men om inte annat så finns det många skildringar av städningar, i olika hem i den boken.
Annlo
CITAT (Hannele @ 20-10-2005, 14:06)
Själv har jag fyra stycken hjälp och de städar gratis, men äter väldigt mycket. tongue.gif

Mmmm... frågan är vilket man tjänar mest på? tongue.gif
netaave
Städhjälp är något jag skulle behöva också.
Jag är berättigad till hemtjänst men anser mig inte ha råd att betala 3000 i månaden för två städningar á två timmar när dom ändå inte får göra det som jag inte klarar. Ta ut mattor, klättra på stolar, putsa fönster o.s.v.

Har en idé som jag lagt fram för kommunen som är min arbetsgivare.
Vi har "datorlån" där dom drar en avgift från lönen före skatt, på så vis sänker man visserligen sin lön under de månader det pågår, men många gör det och det verkar gå bra.
Mitt förslag till kommunen är att det kunde gälla samma för städhjälp, ett löneavdrag på ca en 500-ing i månaden och då kunde man få ordentligt städat en gång i månaden.
Det skulle också på det sättet kunna ge arbetstillfällen för de vårdbiträden som blir arbetslösa nu när all hemtjänst ska privatiseras.
Tror många skulle välkomna detta. Både brukare och tagare. Detta finns ju redan som en löneförmån hos privata arbetsgivare.
Sulawesii
CITAT (netaave @ 20-10-2005, 15:28)
Jag är berättigad till hemtjänst men anser mig inte ha råd att betala 3000 i månaden för två städningar á två timmar när dom ändå inte får göra det som jag inte klarar. Ta ut mattor, klättra på stolar, putsa fönster o.s.v.

ohmy.gif VA? Är det så dyrt?
netaave
CITAT (Sulawesii @ 20-10-2005, 15:31)
CITAT (netaave @ 20-10-2005, 15:28)

ohmy.gif VA? Är det så dyrt?

Inkomstrelaterat och då ser dom bara till de pengar som kommer in utan hänsyn till vilka boende- och omkostnader man har.
Och vi bor billigt, men är så himla dumma att vi skaffade barn som inte blev vuxna innan jag blev funktionshindrad. tongue.gif
kryddan
Nu vet jag ju inte var du bor - men det skulle ju faktiskt vara billigare för dig att anlita en städfirma. Hemfrid hade vi hemma ett tag när jag var som sämst och för 3 timmar 2 ggr i månaden tar de runt 2200:-

De har något som kallas storstädning också - man kan ta in dem då och då för att få rejält städat.
*Felix matte*
CITAT (kristerh @ 20-10-2005, 13:37)
jag är så trött på att behöva städa varje helg, så jag funderar på att anlita något företag som gör det, vill inte ha någon svartstäd eftersom jag är rädd att de skall plundra mitt hem wink.gif
Har hittat ett företag som städar för 148:- tim vitt, de anlitar städare från de baltiska läderna och har försäkring.
Företaget heter: renthosdig, är det någon som testat dem eller något liknande företag? vad skall man tänka på mm
krister

Det låter som nästan otroligt billigt... jag var in på hemsidan och såg att arbetskraften hyrs in från Lettland.
För inte alls så länge sedan visade TV ett program där man följde städare från öststaterna... en del hade lämnat barnen kvar och kom hit i tron att de skulle kunna spara ihop en summa men återvände lika tomhänta som de kom.
Flera hade också fått "skamliga" förslag... och sa de nej så miste de just det jobbet.

Nu vet jag ju inte vilket företag som hyrde in dem... men det låter som sagt väldigt billigt. unsure.gif
bikiv
CITAT (kryddan @ 20-10-2005, 19:38)
De har något som kallas storstädning också - man kan ta in dem då och då för att få rejält städat.

För många år sedan hade jag kommunal hemtjänst efter en ryggoperation. Fick hjälp med bl a städning. Blev även beviljad s k storstädning.

Åh, vad jag såg fram emot den - och vad ledsen jag var efteråt!

Min och "deras" definition på storstädning var inte alls densamma!

Nu var väl inte min lägenhet något råtthål precis, men JAG tyckte det behövdes en grundlig städning...

Två killar kom och storstädade min 3:a på någon timma, och inte blev det som JAG hade tänkt att det skulle bli! De hörn och vrår, som jag p g a min rygg inte kom åt, hade inte heller dom ork, lust eller kunskap att städa...

Nu fick jag vara nöjd med den hjälp jag fick!

Men, skulle jag behöva anlita en städfirma någon gång skulle jag vara väldigt noga med att specificera VAD som skulle göras och VAD som menas med med städning / storstädning.
Ewa L
Jag hade "vit" städhjälp under några år när barnen var små. Både jag och min man hade krävande jobb och ville hellre prioritera tiden med barnen.

Det var framförallt en sak som jag tyckte var toppen: Eftersom tant Ebba kom på fredagar var hela familjen tvungna att plocka upp på torsdagen. Allt lego etc. Så fria ytor som möjligt. Hade vi inte haft det kravet tror jag inte resten av familjen hade ställt upp utan knot utan försökt smita undan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon