|
Maria i Helsingborg
20-10-2005, 18:16
Vad tror ni, kommer min multiflora att blomma fast den inte fått rötter ännu? *hoppas* 
Therese.3z
20-10-2005, 18:18
Kan väl också bidra med en bild.  En riktig klassiker blir det.
Sulawesii
20-10-2005, 18:34
CITAT (Maria i Helsingborg @ 20-10-2005, 19:16) Vad tror ni, kommer min multiflora att blomma fast den inte fått rötter ännu? *hoppas*  Det tror jag absolut, att de är rotlösa brukar inte stoppa dem!
Linda_A
20-10-2005, 18:40
CITAT (Maria i Helsingborg @ 20-10-2005, 20:16) Vad tror ni, kommer min multiflora att blomma fast den inte fått rötter ännu? *hoppas*   Blir inte så lite avundsjuk på dig. Jag bara älskar multiflora. Den hoyan som fick mig att bli galen i dem. Men min har inte trivs hos mig till alldels nyligen. Tyvärr ramlade min blomsporre när på min Multiflora speckles. Men det gör inget, för den har fått fina rötter nu så jag planterade om den till jord så den kommer nog igen.
Maria i Helsingborg
20-10-2005, 19:09
CITAT (Therese.3z @ 20-10-2005, 19:18) Kan väl också bidra med en bild.  En riktig klassiker blir det.  Makalös blomma är det! *helt såld* Det låter finemang, sulawesii! Jag håller tummarna, Linda! 'Speckles' skriver du, ser de blommorna annorlunda ut?
Ja jag har ju inga som blommar..... men jag är glad över det lilla  Min Kerrii har fått ett nytt blad... väldigt litet än så ländge...  och min bella har kopp 
Linda_A
20-10-2005, 19:22
CITAT (Maria i Helsingborg @ 20-10-2005, 21:09) Jag håller tummarna, Linda! 'Speckles' skriver du, ser de blommorna annorlunda ut? Jag tror inte blommorna ser annorlunda ut utan det är bara bladen som är fläckliga. liknar denna i bladen. http://www.hoyanoya.se/hoya%20sp%20multifl...ora%20intro.htm
Linda_A
20-10-2005, 19:23
CITAT (yenny @ 20-10-2005, 21:18) Ja jag har ju inga som blommar..... men jag är glad över det lilla  Min Kerrii har fått ett nytt blad... väldigt litet än så ländge...  och min bella har kopp   Inte så lite det..
Maria i Helsingborg
20-10-2005, 19:55
Åh, det är ju jättefint, yenny! Man blir så in i bomben glad när man ser att det händer ngt, eller hur? Min man är inte så in i bomben glad Idag undrade han vara alla glas tagit vägen......"det står glas i skåpet" svarade jag. Hela 3 st - jag ljuger inte!!!! Resten (drick-, snaps-, konjak-, champagne- och ölglas) står lite varstans på nedervåningen, övervåningen och i ett akvarium - som sig bör!
Hi hi  det var roligt maria.... jag undrade själv för inte allt för länge sedan om min kille hade slagit sönder några glas.... för jag hittade inga i skåpet... sen fick jag skämmas, för det var ju jag som tagit dom till sticklingarna  Nu har jag varit på loppis och köpt em massa udda glas till växterna... och så har jag börjat testa att rota i jord.
Therese.3z
20-10-2005, 20:17
CITAT (yenny @ 20-10-2005, 21:16) Hi hi  det var roligt maria.... jag undrade själv för inte allt för länge sedan om min kille hade slagit sönder några glas.... för jag hittade inga i skåpet... sen fick jag skämmas, för det var ju jag som tagit dom till sticklingarna  Nu har jag varit på loppis och köpt em massa udda glas till växterna... och så har jag börjat testa att rota i jord. Rota i jord är toppen! Det har jag alltid gjort och det fungerar utmärkt (har aldrig dödat en enda hoyastickling!) och så får mina glas vara ifred.. Inte helt dumt!
CITAT (Therese.3z @ 20-10-2005, 21:17) Rota i jord är toppen! Det har jag alltid gjort och det fungerar utmärkt (har aldrig dödat en enda hoyastickling!) och så får mina glas vara ifred.. Inte helt dumt!  Ja det verkar funka väldigt bra! så nu har jag en massa udda glas och små vaser till annat
stennie
20-10-2005, 20:54
Kan väl bidra med min australis som blommar för första gången
Maria i Helsingborg
20-10-2005, 21:22
CITAT (stennie @ 20-10-2005, 21:54) Kan väl bidra med min australis som blommar för första gången :D Mmmmm, lyckliga du!
CITAT (stennie @ 20-10-2005, 21:54) Kan väl bidra med min australis som blommar för första gången  ÅÅÅ  jag njuter av din så länge tills min börjar blomma.
Det tror jag säkert att den gör, min blommade utan rötter och har inte slutat än. Den har hunnit fått 6-7 blad och blommar hela tiden.
Hannifer
21-10-2005, 15:04
Kolla, min H. bella! Jag köpte några sticklingar för några månader sedan. En av sticklingarna hade knopp. Tyvärr föll de av...  Men nu! Nu har den bestämt sig för att göra ett nytt försök! Kanske för att visa att den har accepterat sin nya ägare?  Observera att den har utvecklat en pytteliten pedunkel längst ner också!
Linda_A
21-10-2005, 15:06
CITAT (Hannifer @ 21-10-2005, 17:04) Kolla, min H. bella! Jag köpte några sticklingar för några månader sedan. En av sticklingarna hade knopp. Tyvärr föll de av...  Men nu! Nu har den bestämt sig för att göra ett nytt försök! Kanske för att visa att den har accepterat sin nya ägare?  Observera att den har utvecklat en pytteliten pedunkel längst ner också!  jag börjar snart gråta.. varför vill inte min göra så med..  så fin!
Hannifer
21-10-2005, 15:16
CITAT (Linda_A @ 21-10-2005, 16:06) CITAT (Hannifer @ 21-10-2005, 17:04) Kolla, min H. bella! Jag köpte några sticklingar för några månader sedan. En av sticklingarna hade knopp. Tyvärr föll de av...  Men nu! Nu har den bestämt sig för att göra ett nytt försök! Kanske för att visa att den har accepterat sin nya ägare?  Observera att den har utvecklat en pytteliten pedunkel längst ner också!  jag börjar snart gråta.. varför vill inte min göra så med..  så fin! Jag tror att den känner att den måste blomma.  Egentligen är bella ingen favorit för mig, men på sista tiden har jag börjat uppskatta den lite mer... (Särskilt tycker jag att "Luis Bois" är läcker, men någon sådan har jag inte). Den förvånar mig lite, sticklingen med knopparna, för den vätter in emot rummet, och ampeln hänger i norr!  Man kan ju inte säja att jag har fjäskat för den, direkt...
Annelie32
21-10-2005, 15:18
Jag har gett upp när det gäller hoya bella och linjaris ähh heter inte så men den som har typ trådar istället för blad ?  ni fattar säkert dom två får jag alldrig att trivas här hemma men jag ska ta kort på min lasiantha som just utvecklat en sån där smal grej som ska bli blommor på antar jag med tiden  inget blad iaf
Linda_A
21-10-2005, 15:18
Hanna: Jag har båda, men jag gillar nog faktiskt bellan bättre. Jag är nog förtjust i bellan för att jag har problem med den och den äntligen verkat ta sig. Sen tycker jag att blommorna är väldigt söta.
Hannifer
21-10-2005, 15:32
CITAT (Linda_A @ 21-10-2005, 16:18) Hanna: Jag har båda, men jag gillar nog faktiskt bellan bättre. Jag är nog förtjust i bellan för att jag har problem med den och den äntligen verkat ta sig. Sen tycker jag att blommorna är väldigt söta. Det är lustigt, för folk har i allmänhet olika åsikter om H. bella. En del menar att den är otrooooligt lättskött, andra vill inte ens ha den för att de har provat så många gånger och blir så ledsna när den "bara dör". Konstigt... Ja, "Luis Bois" lär vara ännu svårare. Men vilken grej att lyckas få den att blomma!
LadyAdina
21-10-2005, 15:42
Bellan måste nog ha fattat tycke för mig, med tanke på att de sisådär 7 år som jag haft min, så har jag inte förrän de senaste året, eller så, riktigt brytt mig om den. Så här såg den ut för en tid sedan. Då har jag under sommaren klippt åtminstone 10 decimeterlånga sticklingar av den. 
Hannifer
21-10-2005, 15:59
CITAT (LadyAdina @ 21-10-2005, 16:42) Bellan måste nog ha fattat tycke för mig, med tanke på att de sisådär 7 år som jag haft min, så har jag inte förrän de senaste året, eller så, riktigt brytt mig om den. Så här såg den ut för en tid sedan. Då har jag under sommaren klippt åtminstone 10 decimeterlånga sticklingar av den.   Åh, vilken ståtlig planta!  Anledningen till att jag har börjat uppskatta H. bella är just skönheten i när en riktigt tät planta faller ner som ett hårsvall. När man ser en ampel underifrån med en sådan bella som blommar, kan man inte annat än att älska den...
Linda_A
21-10-2005, 16:03
CITAT (Hannifer @ 21-10-2005, 17:59) CITAT (LadyAdina @ 21-10-2005, 16:42) Bellan måste nog ha fattat tycke för mig, med tanke på att de sisådär 7 år som jag haft min, så har jag inte förrän de senaste året, eller så, riktigt brytt mig om den. Så här såg den ut för en tid sedan. Då har jag under sommaren klippt åtminstone 10 decimeterlånga sticklingar av den.   Åh, vilken ståtlig planta!  Anledningen till att jag har börjat uppskatta H. bella är just skönheten i när en riktigt tät planta faller ner som ett hårsvall. När man ser en ampel underifrån med en sådan bella som blommar, kan man inte annat än att älska den... kan bara hålla med. SÅ vacker.
Sulawesii
21-10-2005, 17:36
H. bella är underbar! Har fyra olika. Det enda som krävs är att man är noga med att passa upp med vatten. Och spinn..... den drar lätt åt sig de små odjuren....
*Grodan*
21-10-2005, 18:40
Underbara bilder, allihop!!! Bellan tillhör inte mina favoriter, vi passar liksom inte ihop. Jag har en känsla av att den inte gillar såna som jag som bara kommer med vattenkannan en gång i veckan eller så. Jag har en liten bellaplanta med en knopp i men jag ska ge den till min mamma för hon vill gärna ha en. Fast jag passar den noga tills den ska flytta och än så länge går det bra.
 Vad kul !!! Hade funderingar vad min Hoya hette, fick svar på alltomtradgård att det var en Australis, och det ser jag ju nu ! Samma blommor ! Min har aldrig blommat med så många klasar samtidigt förut !
Linda_A
22-10-2005, 07:59
CITAT (VeraCB @ 22-10-2005, 09:54)  Vad kul !!! Hade funderingar vad min Hoya hette, fick svar på alltomtradgård att det var en Australis, och det ser jag ju nu ! Samma blommor ! Min har aldrig blommat med så många klasar samtidigt förut !  Vilken läcker!!!! *säger VÄX nu till min stickling, se och lär* Måste dofta otroligt!
Sulawesii
22-10-2005, 12:00
VeraCB: Välkommen hit! Du har fått mig att vilja behhålla min australis. Min är stor men har aldrig blommat så där överdådigt. Kanske kommer den att göra det om jag ställer fram den i ljuset och tar hand om den. Måste erkänna att jag inte varit så jättesnäll mot den.
Tack tack ! Kul att ha hittat hit ! Jag har inte drabats av er hoyanoja än, har bara Australisen och en Linearis (pytteliten än). Jag är allergisk, så den starka doften är inte speciellt välkommen, men jag KAN bara inte ta bort blommorna... För tre år sedan var denna Australis bara rankor och en handfull blad, bodde i en papperspåse utan vare sig vatten eller ljus i flera veckor medan vi renoverade vår (då) nya lägenhet. när den sedan kom upp i sitt fönster har den bara brett ut sig mer och mer, petar min sambo i ögat ibland när han står vid kylskåpet... I sommar har den fått sig nån släng av pelargonnäring, och den tackar mig nu med blommor i mängder. Jag samlar på pelargoner egentligen, och Saint Paulior, har ca 30 sorter av varje, men pelargonerna har fått flytta till källaren för vintervila.
Therese.3z
22-10-2005, 22:29
CITAT (VeraCB @ 22-10-2005, 21:07) Tack tack ! Kul att ha hittat hit ! Jag har inte drabats av er hoyanoja än, har bara Australisen och en Linearis (pytteliten än). Jag är allergisk, så den starka doften är inte speciellt välkommen, men jag KAN bara inte ta bort blommorna... För tre år sedan var denna Australis bara rankor och en handfull blad, bodde i en papperspåse utan vare sig vatten eller ljus i flera veckor medan vi renoverade vår (då) nya lägenhet. när den sedan kom upp i sitt fönster har den bara brett ut sig mer och mer, petar min sambo i ögat ibland när han står vid kylskåpet... I sommar har den fått sig nån släng av pelargonnäring, och den tackar mig nu med blommor i mängder. Jag samlar på pelargoner egentligen, och Saint Paulior, har ca 30 sorter av varje, men pelargonerna har fått flytta till källaren för vintervila. Det finns jättemånga hoyor som inte luktar nånting alls eller väldigt svagt!
Hmmm.... nu blir jag lite fundersam.... jag har köpt min australis för att den inte skulle dofta.... alltså har jag då misslyckats... (jag som är så förtjust i min första hoya stickling  )
har jag sagt att cardiophyllan doftar väldigt lite jenny? polyneuran och multifloran också. dom kände jag inte när dom blommade
CITAT (yenny @ 22-10-2005, 23:43) Hmmm.... nu blir jag lite fundersam.... jag har köpt min australis för att den inte skulle dofta.... alltså har jag då misslyckats... (jag som är så förtjust i min första hoya stickling  ) tycker att du ska prova innan du gör dej av med den tycker att det verkar olika beroende på vem som har dom... min bella är näst intill doftlös.
CITAT (pejori @ 23-10-2005, 00:08) har jag sagt att cardiophyllan doftar väldigt lite jenny? polyneuran och multifloran också.  :) dom kände jag inte när dom blommade  cardiophyllan och polyneuran har jag missat... noterar nu på min lista  Multiflora ska jag få en bit av min mammas i morgon  och så googla jag lite och insåg att de måste jag absolut skaffa mej... jättefina blad på bägge två... ja blommorna med såklart
Sulawesii
23-10-2005, 16:53
Min Hoya bella:
CITAT (Sulawesii @ 23-10-2005, 17:53) Min Hoya bella:  WOW den är helt enorm! jättefin!
CITAT (yenny @ 23-10-2005, 00:10) dom kände jag inte när dom blommade  cardiophyllan och polyneuran har jag missat... noterar nu på min lista  då kan du skriva till: macrophylla, bilobata, caudata, dishorensis, erytrina, flawlescens,micrantha, mindorensis, padagensis, parvifolia, retusa (doftar mycket svagt), wallichii, vitellinoides ochruscifolia som alla är doftlösa. det finns flera, men det räcker väl ett tag
CITAT (pejori @ 23-10-2005, 18:38) CITAT (yenny @ 23-10-2005, 00:10) dom kände jag inte när dom blommade  cardiophyllan och polyneuran har jag missat... noterar nu på min lista  då kan du skriva till: macrophylla, bilobata, caudata, dishorensis, erytrina, flawlescens,micrantha, mindorensis, padagensis, parvifolia, retusa (doftar mycket svagt), wallichii, vitellinoides ochruscifolia som alla är doftlösa. det finns flera, men det räcker väl ett tag  Tack tack snälla nu har jag en hel hög jag kan kolla efter ( jag får väl byta bort de som doftar till våren.. nu är det väl för sent att byta eftersom det är minusgrader på nätterna)
lilla mamma
23-10-2005, 17:54
Jag vet ngn som just handlar hoyor på Tradera. Nu vet jag vart jag ska tigga skott till våren
Linda_A
23-10-2005, 18:03
CITAT (Sulawesii @ 23-10-2005, 18:53) Min Hoya bella:  *dreglar floder* Vill med ha en sån... *smyger mig in till Sulawesii och snor med mig den hem*
Sulawesii
24-10-2005, 09:25
CITAT (Linda_A @ 23-10-2005, 19:03) *smyger mig in till Sulawesii och snor med mig den hem* *skyddar den med mitt liv*  Önskar jag hade en wee-bella också......
Linda_A
24-10-2005, 09:57
CITAT (Sulawesii @ 24-10-2005, 11:25) *skyddar den med mitt liv*  Men den som hade passat så bra här ju..
Sulawesii
24-10-2005, 10:04
 Det tror jag alldeles säkert att den skulle
Linda_A
24-10-2005, 10:29
lilla mamma
24-10-2005, 11:37
Vet du inte det,PEJORI
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|