Full version: Trädfråga
Gossen Ruda
I en trädgård en bit från mitt hus finns ett träd jag undrar över. Det är ca 7 meter högt, ganska välformat som en toppig kon. När bladen fallit ser det närmast ut som ett lärkträd på grenarna men har alltså blad. Blad som inte liknar andra träds, utan avskurna lite vågigt. Svårt att förklara och jag har ingen lust att ringa på och fråga. Nån som kan säga vad det är? Nånstans i bakhuvudet säger en röst Ginko men jag vet inte hur detta träd ser ut.
Eivor på Väddö
Jo då, det liknar ginko på din beskrivning. Jag har ett - det är ju ett barrträd, där barren växt ut till att likna barr/löv. Ljust gröna blad, flikiga och med vågiga kanter. ett trevligt träd som är bland våra äldsta bevarade arter. Det sägs vara ganska dåligt härdigt, men jag bor i zon 3-4, och mitt lilla träd ha överlevt två vintrar nu.
Ophelia
Här är en riktig ginkolänk:

http://www.xs4all.nl/~kwanten/

smile.gif
Gossen Ruda
Tack båda, det ser ut att stämma. Här är det zon 1-2. Trädgården där det står måste ha ägt av någon trädgårdsexpert det ser man på uppbyggnaden. Det finns en stor Magnolia där också.
Carex
Vill bara prostester lite;) Vad jag har hört är Ginkgo inget barrträd, inte lövträd heller, utan något mittemellan. Det är uråldrigt och den enda kvarlevande arten av släktet (Hoppas det blev rätt) den är ung. jämnårig med magnolian och kottepalmen, dvs. lastgammal;)
Fascinerande träd.
Cilla
Här finns bilder på blad och frukter på Gingkon. Det är världens äldsta träd som man känner till. Bladen har samma funktion som barr så din känsla av likhet med lärken pekar åt helt rätt håll.

Honträdens frukter luktar starkt och illa. Jag hoppas att mitt lilla träd är en hona så jag får liten odling av stinkbomber här ;-).

Bladen får en säregen gul färg på hösten som jag tycker mycket om. I övrigt är det ett rätt konstigt träd, men det finns exemplar som har fina kronformer. Triv en gingko kan den bli hög, 20 meter om jag inte minns fel.
Big Gardener
Rent botaniskt är Ginkgon (Ginkgo biloba) en väldigt isolerad företeelse. Den är den enda nu levande art i sitt slag, familj, klass och genre i en typ av träd som dominerande trädlivet på jorden för 200 miljoner år sedan.

Morfologiskt kan ginkgon klassas som barrträd, den är gymnosperm(nakenfröig) som alla övriga barrträd och kottepalmer är. Men dessutom är den dioik, d.v.s. det finns han och honindivider och inte tvåkönande blommor på samma individ vilket nästa alla andra barrträd har.

Honträdets frön har ett köttigt och fettrikt hölje som börjar brytas ned precis när den har uppnått mognad. Stanken kommer av att det i nedbrytningen bildas smörsyra. Stanken tycker jag påminner om en blandning mellan hundbajs, gamla strumpor och härsket smör. Fruktansvärd.

Men fröna är faktiskt en delikatess rostade kan jag intyga, så någon nytta kan man faktiskt ha av frukterna och dess frön.
KURT
CITAT (Big Gardener @ 21-10-2005, 08:46)
Rent botaniskt är Ginkgon (Ginkgo biloba) en väldigt isolerad företeelse. Den är den enda nu levande art i sitt slag, familj, klass och genre i en typ av träd som dominerande trädlivet på jorden för 200 miljoner år sedan.

Morfologiskt kan ginkgon klassas som barrträd, den är gymnosperm(nakenfröig) som alla övriga barrträd och kottepalmer är. Men dessutom är den dioik, d.v.s. det finns han och honindivider och inte tvåkönande blommor på samma individ vilket nästa alla andra barrträd har.

Honträdets frön har ett köttigt och fettrikt hölje som börjar brytas ned precis när den har uppnått mognad. Stanken kommer av att det i nedbrytningen bildas smörsyra. Stanken tycker jag påminner om en blandning mellan hundbajs, gamla strumpor och härsket smör. Fruktansvärd.

Men fröna är faktiskt en delikatess rostade kan jag intyga, så någon nytta kan man faktiskt ha av frukterna och dess frön.

Är det t o m så dominerande lukt att man föredrar hanträd?
Cilla
Ja, och i handeln brukar de säga att det är hanplantor de säljer. Snart är det väl bara jag och en till som söker en honplanta!

Tack Birger för mer info!
Big Gardener
CITAT (Cilla @ 21-10-2005, 10:09)
Tack Birger för mer info!

Mest messersmith-fakta rolleyes.gif Men varsågod! smile.gif

Kan tillägga att det inte är alltid som honplantor faktiskt hinner sätta frukt fullt ut i vårt klimat, men visst, att använda en hanklon kan vara att föredra.
Hannele
CITAT (Big Gardener @ 21-10-2005, 08:46)
Stanken tycker jag påminner om en blandning mellan hundbajs, gamla strumpor och härsket smör. Fruktansvärd.

Våran familj gillar ju att testa allt möjligt. biggrin.gif
wolkenkrabber
Folk säger ju att man skall kunan hitta små billiga ginko plantor i växtaffärer, jag hoppas att jag kan glra det, vore roligt att testa ginko i Östersund...
Gossen Ruda
Passar på att visa en nytagen bild på trädet.

Cilla
Fint! Ser ut som om trädgården har en intressant samling i övrigt också.

Spana in ginkon när den gulnar, det blir en speciell gul färg.
Big Gardener
Mycket välutvecklat träd med en fin genomgående stam. Gingkos placerade på kallare platser har ofta en eller flera toppar infrusna vilket gör att de blir sneda och/eller ofta får dubbeltopp.
Kalle Mandelstam
Det där med fruktansvärd lukt vet jag inte om jag håller med om eller så har jag bara träffat på snälla ginkgoflickor...

Det står ett par Ginkgo framför Malmö musikteater, varav iaf den ena är en hona. Har plockat och tagit hem frukter från det trädet och de luktade inget särskilt...

/Kalle
BLÅKORN
@ Gossen Ruda.
Har du någon uppfattning om när ginkon på bilden är planterad?
Skulle vara kul att veta.
Big Gardener
CITAT (Kalle Mandelstam @ 29-10-2005, 00:04)
Har plockat och tagit hem frukter från det trädet och de luktade inget särskilt...

Om du vill känna lukten så åk till Paris och studera några av gatuträden som finns där under september-oktober. I Parc Buttes Chaumonts, som för övrigt är en fantastisk park, finns denna lukt.

Som jag skrev innan är det när frukterna är fullmogna och börjar brytas ned som förruttnelseprocesser kommer igång och frukten börjar lukta. I Sverige hinner mognadsprocessen sällan fullbordas så att frukterna luktar. Inte ens vid stadsteatern i Malmö.
Cilla
tongue.gif Jaaa, då är det fritt fram för hongingko i Sverige! Massor med frukt, ingen dålig lukt.
Gossen Ruda
CITAT (BLÅKORN @ 29-10-2005, 12:34)
@ Gossen Ruda.
Har du någon uppfattning om när ginkon på bilden är planterad?
Skulle vara kul att veta.

Tyvärr inte men jag har fått reda på lite. Den nuvarande ägaren flyttade dit för 14 år sen och då fanns trädet där. Det mådde inte så bra eftersom det stod då inklämt mellan några furor som den nya ägaren tog bort. Efter detta satte det fart.

Uppgifterna kommer från en dam på min gata vars son äger huset med ginkon. Hon har också en del intressanta saker i sin trädgård, bl.a en sequoia. Undrar vad dom nästkommande grannarna kommar att säga om detta om ett par hundra år? laugh.gif
KURT
Nu har man också börjat analysera generna i Ginko

http://www.biomedcentral.com/1471-2164/6/143/abstract

Den visar släkskap både med barrträd och med växter som tillhör "Cycads" (b l a kottepalm).
woodcreature
skulle skicka en bild på ginkgo i höst skrud...
men hur får man in bilden?? blink.gif
jegi
Den måste ligga ute på nätet, t ex i ett album på Odla.
KURT
Vill man inte registrera album så finns det album där man kan ladda upp utan att registrera. t ex http://www.imageshack.us/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon