Endel uppger att rosenhallonen inte ger några bär, någon annan uppger att den har svarta bär? Så jag undrar om den ger bär, är de ätbara? De lär ju inte vara giftiga i alla fall.
titti49zon6
21-10-2005, 07:18
Har kollat och dom ger inte några bär, sprider sig med utlöpare som
vanliga hallonplantor och dör efter blommningen, men eftersom dom sprider sig kommerdet nya plantor
Big Gardener
21-10-2005, 07:58
Rosenhallonen (Rubus odoratus) ger visst bär och de är fullt ätbara om än inte så talrika eller särskilt speciella i smaken. Bären ser ut som små och platta hallon med en mörklila till svart färg och innehåller väldigt lite fruktkötthölje.
Kan intyga att smaken är torr och lätt hallonaktig, men "dassig". Inget att rekommendera. De torkar in ganska snabbt.
Källor:
123
Tack, jag läste Torsten Wallins bok
Vildros och Kaprifol, och han använde sig b l a av rosenhallon (som prydnadsväxt).
Jag har rosenhallonhäckar i min närhet och brukar ta ett bär lite då och då. De är torra, som övermogna och torra hallon. Inte så goda men vackra. Aldrig är det hallonänger i dem, men de måste ätas upp av fåglar eller någon annan för de försvinner ganska snabbt.
titti49zon6
21-10-2005, 09:12
ber om ursäkt om jag hade fel
var in och läste på nätet och fick då fram den uppgift som jag redovisade
Ingen fara, fortsätt att svara! Det är det som är så bra med det här forumet - det är bara att svara. När det råkar bli fel finns det alltid några som hjälper till att rätta.
Jag vill haka på den här tråden om Rosenhallon.
Ingenstans har jag läst om vita blommor på den, bara rosa.
Förra sommaren köpte jag en planta och den kom med vita blommor. I och för sig så passade det jättebra bra där nu står med vita blommor. Men är den vanlig som vit?
CITAT (fifi @ 23-10-2005, 12:14)
Jag vill haka på den här tråden om Rosenhallon.
Ingenstans har jag läst om vita blommor på den, bara rosa.
Förra sommaren köpte jag en planta och den kom med vita blommor. I och för sig så passade det jättebra bra där nu står med vita blommor. Men är den vanlig som vit?
En vit färg betyder oftast att det "saknas" något pigment, så det är ju ganska vanligt att det förekommer hos många blommor. T ex hos rosenhallon:
http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=...ategory=Planter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.