Killensomvillhagrönafingrar
21-10-2005, 09:36
Har hittat spaljerade äppleträd som skulle vara hur fina som helst i min kommande berså. (blir nästan lika billigt som vanlig häck)
Dock så är inte allt klart så min tanke är att köpa dem nu, sätta dem i pallkragarna över vintern.
Till våren rensar jag ogräs och gör klart för altanen som skall vara i mitten av bersån och planterar träden.
Hel knas ide eller?
Det kommer att fungera bra, ev kan man t o m låta krukorna vara kvar. De håller ihop rötterna. Men de bör i alla fall grävas ned under vintern.
Big Gardener
21-10-2005, 14:55
Det är ingen knas idé. Det du ska se till är att skydda rötterna mot alltför mycket kyla. Om du ställer träden i pallkragar bör du se till att pallkragarna är ordentligt isolerade eller står någorlunda frostfritt. Ovanför mark är alltid rötter i krukor och andra växtcontainrar mer utsatta.
Antingen kan du klä pallkragarna med t.ex. frigolitskivor som isolering och ställa dem någorlunda skyddat. Alternativet är att ställa in dem i kallförråd eller annan skyddad kall plats.
Ett träds rötter är alltid bäst isolerat i marken med ett skyddande lager av snö, granris eller löv ovanpå.
inte knas alls, det gäller att finna sätt att lagra växter såå att man kan plantera dem när man har tid och möjlighet. För mig gäller det alla säsonger - det blir lagring på alla möjliga sätt...
Om du ändå tänkt köpa jord eller har sådan i pallkragar skulle jag för att undvika att det frös igenom för hårt (pga det som Birger skriver om att upphöjt fryser igenolm lätt) gräva som en flat skål (ytligt) på lämpligt ställe och hälla jorden över träden. Sedan ett tjockt täcke löv över. Detta är som att jordslå, och man kan till och med lagra träd och buskar liggande på detta sätt. Har man inte löv i långa banor kan man lägga gamla avdankade filtar över jordhögarna och en pressenning som läcker lite vatten men ändå håller vindtätt ovanpå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.