Killensomvillhagrönafingrar
Vår falukorv behöver verkligen en färgklick

Vi har odlat olika i alla hålor, men just nu är det tips till hålan där det är dahlior på bilden det gäller.

Vi har idag lökar där(krokus och sådan där lila bollar) samt dahlior.

Jättefint på våren med krokus, kul på försommaren med bollarna och fint på hösten med Dahlior.
Bra tanke och det blev fint, men nu när jag tar upp dahliarötterna för vintern inser jag att det inte skall vara en perenn där så att man inte skadar lökarna.

Så vad skall vi ha istället?

Vår
Krokus och ?

Sommar
Lila bollar i tre olika storlek och?

Höst
?

Vi vill inte ta upp något utan bara tillsätta gödning och rensa lite ögräs då och då
Om vi slipper rensa ogräs så är det ok med wub.gif

Hålet är väl ungefär en kvm stort ligger mycket soligt och zonmässigt Gbg/Kungsbacka

/Marcus
Ps vore kul om perennen finns i affären nu då jag ändå måste fixa och dona där i helgen
Carex
Du kanske kunde sätta något roligt gräs där? Zebragräs miscnathus någonting tror jag det heter. Vita stråk inslagna i grässtråna, jättesnyggt och skulle passa till all sten!
kerstin z5-6
Gräs är ju alltid fint, så något snyggt vippande sådant skulle vara fint
Läget verkar soligt och varmt blir det väl av stenarna med
lavendel
Gråbladiga och torktåliga växter skulle vara snyggt
tex sandmalört , lammöra mfl

Vår
Krokus och ?

Botaniska tulpaner sk vild tulpaner tex tulipa tarda,mfl
minipåskliljor

Sommar
Lila bollar i tre olika storlek och?nectaroscordum sieculum -Honungslök
Lewisia ,samt övriga alpiner, sedum , eryngium

Höst
beror på om du vill ha något högt som matchar gräset, o är högre -som tex rosenflockel eller något mer lågväxande

På våren/försommaren kan stenarna explodera i färger -krypflox finns i många roliga tex -medan sommar o höst skulle jag försöka hålla mig till en färgskala med mildare färger -tex silver , lila -purpur-svagt rosa-eller silver blått vitt grönt , med det är jag det
Höstaster finns i fina färger , l smile.gif
Kajsa
Vore snyggt med klematis som kryper och täcker lite av stenarna, en vår blommande och en som blommar i juli/aug Viticella sort, som klipps ner på hösten. Finns mängder av sorter att välja på, och färger.

Blåsvingel ett lågt gräs i silverblått, den gillar jag i min trädgård, fint mot stenarna.
Kan du inte ha låga vita rosor, min egen sommarfavorit Katharina Zeimet ca 70 cm, blommar juli till okt. Zon 5 ros, den lär aldrig frysa bort hos dig.
Eller White Cover också en låg sort. Då blommar det ständigt.

Höstperenn, gillar mycket Höstanemon ( planteras på våren )
Strålrudbeckia " Goldsturm " ca 80 cm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon