Sidor: 1, 2
Linda_A

Har har bara små små rötter, står i jord nu så vi får se vad det blir. smile.gif

Det är en Hoya polyneura brokbladig om någon undrade. smile.gif
pejori
HA!!! rolleyes.gif
jag har hittat knoppar på min chardiophylla idag smile.gif smile.gif
hoppas att dom ska klara sig dom små liven wub.gif
det blir första blommningen på den smile.gif
Linda_A
CITAT (pejori @ 21-10-2005, 12:42)
HA!!! rolleyes.gif
jag har hittat knoppar på min chardiophylla idag smile.gif smile.gif
hoppas att dom ska klara sig dom små liven wub.gif
det blir första blommningen på den smile.gif

Vad kul! De blommorna var ju söta, jag väntar fortfarande på min calistophylla ska låta sin sporre (eller vad nu allt heter, blir så förvirrad av vad varje del heter) slå ut. Den har fortfarande inte trillat av eller dött. wub.gif

Jag väntar på en hel del om jag ska vara ärlig. laugh.gif
pejori
tycker det är så spännande, när dom som var små sticklingar förra året, börjar att sätta blomsporrar. laugh.gif laugh.gif
väntar med spänning och kollar den flera ggr. om dagen laugh.gif laugh.gif
Linda_A
CITAT (pejori @ 21-10-2005, 13:09)
tycker det är så spännande, när dom som var små sticklingar förra året, börjar att sätta blomsporrar. laugh.gif laugh.gif
väntar med spänning och kollar den flera ggr. om dagen laugh.gif laugh.gif

helt klart. ;D Och man skäms om man har missat att någon har fått en sporre eller så. jag har inte förlåtit mig ännu för den av klippta knoppen på calistophyllan. wub.gif även om den nu överlevde.
pejori
får villigt erkänna att jag också missat blommor och märkt det på lukten när dom har slagit ut redan laugh.gif laugh.gif
dom tål mycket dom små liven...men klippt bort dom har jag aldrig lyckats med...än laugh.gif laugh.gif
niklaswik
Linda_A, min callistophylla har också knoppar. smile.gif Den blommade på samma stängel(?) i somras också, men har tydligen lust att förgylla min vardag igen.. smile.gif

Blommorna är extremt kortlivade, iaf var dom det i somras (men det kanske berodde på vattenbrist eller nåt sånt?), så var snabb med kameran när dom slår ut! Tror nog mina höll sig bara 2 dagar.
Linda_A
CITAT (pejori @ 21-10-2005, 13:18)
får villigt erkänna att jag också missat blommor och märkt det på lukten när dom har slagit ut redan laugh.gif laugh.gif
dom tål mycket dom små liven...men klippt bort dom har jag aldrig lyckats med...än laugh.gif laugh.gif

hehe jag kan lära dig ifall du vill.. laugh.gif
Linda_A
CITAT (niklaswik @ 21-10-2005, 13:23)
Linda_A, min callistophylla har också knoppar. smile.gif Den blommade på samma stängel(?) i somras också, men har tydligen lust att förgylla min vardag igen.. smile.gif

Blommorna är extremt kortlivade, iaf var dom det i somras (men det kanske berodde på vattenbrist eller nåt sånt?), så var snabb med kameran när dom slår ut! Tror nog mina höll sig bara 2 dagar.

åå vad kul! jo de brukar komma på samma stängel därför som man inte ska plocka bort dem.

Får vi se bilderna på dem?? *ber snällt* biggrin.gif
Sulawesii
CITAT (pejori @ 21-10-2005, 12:18)
får villigt erkänna att jag också missat blommor och märkt det på lukten när dom har slagit ut redan laugh.gif  :lol:

Jag satt och pratade i telefon i går, då blicken lade sig på nåt vitt under bladen på min polyneura. Genast avbröt jag vad det nu var vi pratade om och började babbla om knoppar i Hoyan biggrin.gif . Tack och lov för att det inte var nån myndighet jag pratade med.... utan med min älskling som är härdad.
Går nu i spänd förväntan, det är första gången den blommar här!!
Hannifer
ohmy.gif Åh, jösses! Jag vill också ha knoppar på min polyneura! Jag vet inte riktigt varför, men den tillhör en av mina favoriter... wub.gif
Maria i Helsingborg
VILKEN UNDERBAR TRÅD! Polyneuran som har så snygga blad! wub.gif
Linda_A
Sulawesii skönt att det inte bara händer mig. Jag kan tom ringa min mamma bara för att berätta det. laugh.gif

Hannifer: *ler* Visst är de läckra. Blommorna är inte fy skam heller. biggrin.gif

Maria: wink.gif Får jag bara se bilderna ifrån Niklas så är jag i himlen.
Eller ja det fattas bara en bild på utslagna blommor med..Då är jag redo att gå vidare, för någon sek. Sen fattas ju bara alla andra hoyor i världen. biggrin.gif
yenny
a men hallå.... var det helt nödvändigt att visa ännu en ny hoya!!?? laugh.gif laugh.gif

Nu måsta jag ju ha en brokbladig Polyneuran med laugh.gif laugh.gif
Linda_A
CITAT (yenny @ 21-10-2005, 16:35)
a men hallå.... var det helt nödvändigt att visa ännu en ny hoya!!?? laugh.gif laugh.gif

Nu måsta jag ju ha en brokbladig Polyneuran med laugh.gif laugh.gif

klart att det var.. ;=) Någon rättvisa måste det finnas i världen.
Sulawesii
Bl a dessa två har jag i knopp just nu:

H. fraterna

H. wallichii
Linda_A
CITAT (Sulawesii @ 21-10-2005, 17:02)

H. fraterna

H. wallichii

ååååååå vad läckra! wub.gif
Sulawesii
Ja, jag gillar dem båda två. Men, jag har ännu inte haft någon Hoya som blommat mer underbart än fraternan. Det är dens fel att jag efter att ha gjort mig av med en massa Hoyor, helt plötsligt började samla på mig dem igen.
Hannifer
Men "vanlig" polyneura har jag knappt sett en skymt av. Är det någon som har en sådan, så man kan få se en bild? smile.gif
Linda_A
CITAT (Hannifer @ 21-10-2005, 17:27)
Men "vanlig" polyneura har jag knappt sett en skymt av. Är det någon som har en sådan, så man kan få se en bild? smile.gif

jag har tyvärr ingen bild men jag såg den i en affär här i närheten för några veckor sen.
Maria i Helsingborg
CITAT (Sulawesii @ 21-10-2005, 16:02)

H. fraterna

H. wallichii

whaoowhaoowhaoowhaooee wub.gif

Jättehäftiga och ingen av dem har jag - ännu laugh.gif
pejori
jag har vanlig polyneura smile.gif
Maria i Helsingborg
CITAT (pejori @ 21-10-2005, 20:13)

Men en ovanligt fin sådan smile.gif
Cool kaktus på skåpet också.
pejori
laugh.gif laugh.gif laugh.gif kaktusen är en lampa laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Maria i Helsingborg
CITAT (pejori @ 21-10-2005, 20:32)
laugh.gif laugh.gif laugh.gif kaktusen är en lampa laugh.gif laugh.gif laugh.gif

ÄNNU coolare
Hannifer
CITAT (pejori @ 21-10-2005, 20:13)

wub.gif Gud så fin! Jag önskar att min ville blomma med... Men du, bladen ser ju randiga ut i alla fall (?)
pejori
nädå...dom är vanliga...det är nog ljuset som luras bara smile.gif smile.gif
Linda_A
pejori: Läcker verkligen, måste skaffa den med. biggrin.gif

Har någon någon bild på den brokbladiga polyneuras blommor? Hittade inte några på goolge. (fast det kan ju beror på skit bakom datan laugh.gif )
Maria i Helsingborg
CITAT (Linda_A @ 21-10-2005, 21:16)
pejori: Läcker verkligen, måste skaffa den med. biggrin.gif

Har någon någon bild på den brokbladiga polyneuras blommor? Hittade inte några på goolge. (fast det kan ju beror på skit bakom datan laugh.gif )

De ska visst se likadana ut, Linda....
Maria i Helsingborg
Jag hittar inga bilder på polyneuran som INTE är brokig......
Nedan kallas "bara" polyneura, men nog är den brokig?
Har jag fattat helt fel???? blink.gif

Bilden hittade jag här.

Min obscura ska förresten till att blomma igen! wub.gif
Linda_A
här ser du skillnaden maria

Maria i Helsingborg
OK, tack.......men det finns alltså lite ränder på den vanliga också.
Men jag är fortfarande osäker. Bilden jag satte in nyss är en.....vanlig?

Det brokiga består inte av ränder utan av "bläddor"? wink.gif
Linda_A
CITAT (Maria i Helsingborg @ 21-10-2005, 23:02)
OK, tack.......men det finns alltså lite ränder på den vanliga också.
Men jag är fortfarande osäker. Bilden jag satte in nyss är en.....vanlig?

Det brokiga består inte av ränder utan av "bläddor"? wink.gif

nu är jag verkligen ingen spec duktig men jag tycker att den är det. Pga av att den saknar det gråa. Men skjut mig inte om det är fel. laugh.gif

http://www.hoyanoya.se/hoya_polyneura%20gr...n%20galleri.htm

http://www.hoyanoya.se/hoya_polyneura_vari...d%20galleri.htm

kanske blir lättare att se skillnaden så?
Maria i Helsingborg
CITAT
kanske blir lättare att se skillnaden så?

Klart som korvspad! laugh.gif
pejori
vad jag har förstått, så ska blommorna se likadana ut på den variegerade huh.gif huh.gif
verkar inte finnas någon som har en bild på en som blommar smile.gif
Linda_A
Maria: Kul att kunna hjälpa till istället för att stjälpa. smile.gif

Pejori: Jag kan hoppas i alla fall. De är ju vackra som tusan.
Linda_A

mera knoppar biggrin.gif
Maria i Helsingborg
CITAT (Linda_A @ 22-10-2005, 09:00)

mera knoppar biggrin.gif

Uj, uj, uj härligt smile.gif
Vilken är det?
Linda_A
Jag tror att det är en Heuschkeliana, men kan inte veta säkert förens den blommar. biggrin.gif Vilket inte borde dröja så länge kan man ju hoppas.
Therese.3z
Min Hoya buotii.

Linda_A
CITAT (Therese.3z @ 22-10-2005, 11:12)
Min Hoya buotii.

vilken läcker. Brukar de blomma med bara en i? Eller råkade det bara bli så denna gång?
Therese.3z
Nej, de brukar ha upp till typ tio stycken blommor i varje klase, men den här gången blidde det "bara" en. biggrin.gif
Linda_A
CITAT (Therese.3z @ 22-10-2005, 12:14)
Nej, de brukar ha upp till typ tio stycken blommor i varje klase, men den här gången blidde det "bara" en. biggrin.gif

men inte mindre glad blir man för det. : biggrin.gif
Maria i Helsingborg
Ah, vilken lycko-tråd

Min obscura ska till att blomma om nu (som sagt), multifloran tar sig för varje dag och serpens vill visst också vara med och briljera smile.gif
Hannifer
Åh, så fina bilder! wub.gif Det är så kul när det kommer nya knoppar. Men varför, varför kan inte min polyneura skynda sig!?

Här är lacunosaknopp. Plantan beter sig dock lite konstigt, för en del knoppar och blommor är klarvita, andra rosaaktiga, men inte helt och hållet som "Tove". Vad tror ni?

Zazu
den enda som behagar knoppa här är macrophylla.
jag trodde att min ciliata hade börjat bilda knopp, men det var "bara" nytillväxt(inte illa det heller) laugh.gif
niklaswik
CITAT (Linda_A @ 21-10-2005, 14:35)
Får vi se bilderna på dem?? *ber snällt* biggrin.gif

Tyvärr hann jag inte eftersom blomningen tog slut så fort! sad.gif Jag tänkte "äh jag kan ta det nån annan dag"...

Men den här gången ska jag hinna! smile.gif
Linda_A

Något som jag hittade när jag städade.. wink.gif Ska nog börja städa oftare. *ler en massa*
Annelie32
Blev fel
Maria i Helsingborg
CITAT (Linda_A @ 22-10-2005, 17:49)

Något som jag hittade när jag städade.. wink.gif Ska nog börja städa oftare. *ler en massa*

GRATTIS!
Glöm inte skriva vad det är för hoya .......för de nyfikna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon