Full version: miljoner gråsuggor
Assa
När jag rensar lträdgårdslanden här i min nya trädgård KRYLLAR DET av gråsuggor... lyfter man på en tuva väller de fram...

Bläääääää rys och ångest wacko.gif sad.gif

Som norrländska inflyttad i GBG är detta nått helt nytt... i norrland finns minnsan varken mördar sniglar eller gråsuggor...men väl miljarder mygg så man kan ändå inte njuta rolleyes.gif laugh.gif

Är det bra att ha sådanna i landen...va vet ja de äkliga krypen kanske gör nån nytta?!?

I annat fall...vet nån hur jag UTROTAR mad.gif dem...?
Ina
Stackars dej!! Inte roligt att stöta på nya sorters fasor - skulle kunna tänka mej hur jag själv skulle reagera på alla myggen i norr!! wacko.gif

Såvitt jag vet är gråsuggorna inte farliga. Absolut inte för dej och troligen inte för växterna heller, men det sista vet jag egentligen inte.... har bara den erfarenheten att de inte verkar göra någonting! rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Gråsuggor är ganska nyttiga djur de tillhör nedbrytarna i naturen och lever främst av vissna halvförmultnade löv och andra döda växtdelar som de hjälper till att omvandla till jord.
I en vanlig trädgård så brukar de inte ställa till skada men i ekologiska växthus kan de ibland ställa till lite skada, när det blir ont om vissnande växtdelar i växthuset kan de ge sig på levande växter. Skulle man få problem i växthus så kan man lägga ut ex. halverade potatisar, tomater och liknande och samla in när de är fulla av gråsuggor.
Almdalen
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,18-04-2003, 21:38)
Skulle man få problem i växthus så kan man lägga ut ex. halverade potatisar, tomater och liknande och samla in när de är fulla av gråsuggor.

Jag hittade gråsuggor bland några av mina pelargoner som vinterförvarats i källaren, kanske finns det alla. Skall prova med att lägga potatis till dem för det bör väl fungera i källaren också?
wacko.gif
Ingegerd
*Felix matte*
CITAT (Assa @ 18-04-2003, 21:27)
Bläääääää rys och ångest wacko.gif sad.gif

Som norrländska inflyttad i GBG är detta nått helt nytt... i norrland finns minnsan varken mördar sniglar eller gråsuggor...men väl miljarder mygg så man kan ändå inte njuta rolleyes.gif laugh.gif

Inte mördarsniglar men en typ av dem som tog ihjäl våra blommande perenner mad.gif
Tror att de är av arten Åkersnigel.
Acklejan min som blommat med både vita och blålila blommor på samma stängel, hon tappade sina knoppar i fjol och förfjol och sniglar fick vi i massor i våra fällor.
Mygg?????
Har vi inte sett till på ett par år tongue.gif och inte saknar vi dem heller tongue.gif
Cilla
Gråsuggor gästar mina komposter i mass och jag är helt övertygad om att de hjälper mig att slippa köpa och släpa hem en massa jordförbättring till tomten... Jag är dessutom rätt tuff mot mina komposter - slänger kvistar, eklöv och annat grovt material i dem. Gråsuggor lever bl a på fuktiga, döda löv och kvistar i förmultning. Mina komposter ger mull ganska snabbt, och även kvistar bryts ned på ett år.

Gråsuggornas föda: http://www.nrm.se/jourhavande_biolog/sida12.html
Här en man som odlar gråsuggor: http://www.geocities.com/skoeldpaddan/grasuggor.html
Och här ett gråsuggefynd som gjordes i Skåne: http://home.swipnet.se/vatmarker/proas.html
Assa
Jätte tack!

Mängden gråsuggor kanske kan förklaras med att FD husägaren (gammal farbror) använde denna rabatt (murad mot ett berg) som kompost enl grannen... Och ja, jorden är super fin...så då kanske jag ska tacka de (äckliga) små krypen biggrin.gif

det är väl bara att bita ihop och rensa klart... rolleyes.gif
och kanske slänga iväg några av dem till KOMPOSTEN smile.gif

Nä nu måste jag uta och skita ner fingrarna....tänk...att något som var så trist när man bodde hemma hos mamma & papa kan vara så kul när man har eget hus! biggrin.gif
Ina
CITAT (Assa @ 19-04-2003, 08:55)
Nä nu måste jag uta och skita ner fingrarna....tänk...att något som var så trist när man bodde hemma hos mamma & papa kan vara så kul när man har eget hus!  :D

laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif ....känner igen det där... wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon