|
Äntligen har man fått körkort, efter lång tids kämpande!!
Jag har övningskört både privat, och tagit ca 20 lektioner på trafikskola. Jag har tyckt att det varit ganska svårt, men efter en lyckad uppkörning har jag nu körkortet i handen!
Men man har ju hört massor av skräckhistorier om människor som fått köra upp massor av gånger, och fått lägga ut massor med pengar på körlektioner.
När/hur/var tog du körkort? Tog du många lektioner på trafikskola? Hur var uppkörningen?
Eller håller du kanske på och kämpar med kortet just nu?
jag hade just fyllt 20 våren 1975, skrivningen gick galant men kuggade första uppkörningen för "slentrianmässigt framförande av fordonet", nästa gång fick jag skärpa till mig lite och checka alla speglarna lite oftigare. Jag var privatist så körskolorna vet jag inte mycket om, men dom är säkert bra dom också.
Just det ja, Grattis!
Jag tillhör en av dom som alla tjatar på att du måsta ta körkort!!! Visst skulle det väl vara skönt att ha det... och jag har börjat läsa flera ggr... men jag finner det inte speciellt intresant och tappar väldigt snart lusten Fast visst skulle jag kunna tänka mej att ha körkort så jag kunde åka och titta på de växter jag vill utan att tjata någon med mej... Grattis till körkortet!!
titti49zon6
21-10-2005, 14:40
Har haft körkort i 38,5 år hade en himla tur som klarade det första gången tre av dom som körde före mig blev kuggade så besiktningsmannen var på ett väldans dåligt humör Jag gillar att köra och ha bra musik gärna Elvis eller Helmut Lotti och spela högt när jag är ensam i bilen Grattis till ditt körkort och kör försiktigt Tänk på den förädiska halkan som nu kommer
Hannele
21-10-2005, 14:40
CITAT (humla @ 21-10-2005, 15:33) När/hur/var tog du körkort? Tog du många lektioner på trafikskola? Hur var uppkörningen? Grattis! Jag tog många lektioner, var 33 år, höggravid med vårt 3:e barn. Min uppkörning var lite dramastisk, för det hade snöat väldigt mycket på natten, Dom hade inte plogat några gator mitt i Göteborg, alla fotgängare gick på gatan, för trottoarerna var fulla med snö. Jag tog det lugnt bara. Och jag fick mitt körkort och nästa dag födde jag en son på 4 309 g. Jag skickade kort på honom till körskolan, dom var lite chockade.. Så varje gång han fyller år, vet jag, hur gammalt mitt körkort är. Han har också körkort nu.
Grattis. Själv håller jag på nu - lite senare än de flesta... Halkbanan till veckan och nån vecka därefter uppkörning... Blir nervös bara jag tänker på det...  . Här kostar 35min lektion 385.- , är uppe i 20 lektioner nu (kör inget privat) så det kostar pengar...
Jag har haft mitt i drygt 8 år. Tog väl kanske 10 lektioner och jag tror att det sammanlagt gick på kanske 6000-7000. Är så glad att jag har kortet och skulle idag inte klara mig utan det! Grattis och kör försiktigt!
Jag fick mitt körkort i januari 1992, det var samma år som jag skulle fylla 19. Jag tog ganska många körlektioner på körskola men jag misstänker att min körlärare höll mig kvar onödigt länge, när jag körde med en annan lärare så sa han direkt att nu är det nog dags att du kör upp. Jag klarade både teoriprovet och körprovet första gången. Uppkörningen var inte särskilt nervös, jag fick vara först och det var jag tacksam för. Det var en kille och en tjej till förutom mig. Killen kuggade eftersom han legat alldeles för nära bilen framför.
Grattis till körkortet!
AndreasBlomquist
21-10-2005, 15:00
Grattis till körkortet! Jag har haft mitt körkort i på dagen 13 år. Gjorde uppkörningen på min 18-årsdag och klarade det. Jag körde mycket privat innan och tog nog bara en 8-10 lektioner och vad de kostade kommer jag inte ihåg. Fick hela körkortet i present av mormor & morfar... Hoppas du får kul med körkortet, kom ihåg bara att köra lugnt de 2 första åren då du har prövotid
Maria i Helsingborg
21-10-2005, 15:15
......jag har min fina cykel ......men SKA snart, sluta tjata!  Jag glömde skriva GRATTIS! mitt i pressen av att inte kommit så långt ännu
Linda_A
21-10-2005, 15:22
Först och främst GRATTIS!!!
Jag tillhör med dem som inte har tagit det ännu, är dock bara 20 så jag har väl tid. Men här nere i skåne har alla tagit det i stort sätt. Men jag tror att det är sthlmare i mig som säger att "äh man behöver inte det, buss och tåg funkar lika bra".
Känner ingen stress alls.
Svante F
21-10-2005, 16:07
STORT GRATTIS till körkortet! Jag har haft mitt B-kort sedan 1983 och tog mitt MC-kort 1999. Jag har inte tagit en enda lektion på trafikskola utan övningskört privat för båda behörigheterna. Klarade teorin och uppkörningen på båda på första försöket. Alla har ju tyvärr inte möjlighet till att övningsköra privat och då blir körkortet ofta en dyr historia. Visst är det märkligt, när man har körkortet så förstår man inte hur man klarade sig utan? Kör lugnt!
Å grattis  Vilken härlig känsla, eller hur? Jag har b-körkort som jag tog för vad som känns en evighet sen. Jag tröttnade på att pulsa fram i snön en vinter och gav mig fan på att klara det helt enkelt. Jag intensivpluggade, hade körkortsboken ipå talbok när jag städade eller gjorde annat och jag var nere på skolan varje dag och skrev eller övningskörde. Tre veckor senare hade kört upp och klarat det. Det tog dock längre tid innan jag fick tag i en vettig bil, och då hade snön redan smält bort... Jaja, sånt är livet
Tog körkort 1988, samma år jag fyllde 18. Var en present från mor och far. Blev dock en dyrbar present, för jag hade väldigt svårt för att lära mig köra rätt visade det sig. Körde lektion varje vecka i ett halvår, och slutnotan hamnade på ca 10 000 kr. Kände redan då att detta med bilkörning inte är något som ligger för mig. Körde ett par år sen, mammas/pappas bilar, men sedan flyttade jag hemifrån och har aldrig haft egen bil och knappt kört nåt alls utöver detta. Idag har jag nog tappat körförmågan, och tänker inte vässa upp den igen. För, som sagt, jag hade svårt för att ta till mig detta med bilkörning så jag är nog helt enkelt inte en lämpad förare. Oroa er inte, ni kommer inte att möta Trafikfaran Castea på vägarna! Kuggade första uppkörningen. Råkade backa in i ett räcke vid inbackning i en parkeringsficka. GRATTIS Humla i alla fall! Och fortsatt god körning till alla er som gillar det!
CITAT (humla @ 21-10-2005, 15:33) Äntligen har man fått körkort, efter lång tids kämpande!! Jättegrattis till den eftertraktade lappen! Själv tog jag mitt körkort för 22 år sen. Jag tog alla lektioner via körskolan och körde inget privat. Tog runt 30 lektioner och fick lappen på andra uppkörningen.
Gratulerar
grattis till körkortet. tog mitt-77 och körde ett tiotal lektioner på körskola. fick kortet på första försöket, även om det var nära ögat, eftersom jag backade som en kratta runt gathörn
*Felix matte*
21-10-2005, 19:25
Grattis! Jag tog kortet i juli 1970, körde några lektioner under 3 veckor på bilskola, varje dag med maken... klarade både teori och uppkörning på första försöket... kostade några hundra vad jag minns.  Kan väl också tillägga att jag inte kunde fickparkera då jag fick det som uppgift under en lektion... sa till bilskollärarn att jag inte bryr mig om att lära mig det för jag kommer inte att fickparkera sen när jag fått kortet  ... han lät det vara och jag har än idag aldrig försökt mig på den svåra manövern
Tack, alla! Jättekul att läsa om era erfarenheter. Jo -Jag kommer ta det lugnt! Mycket lugnt och försiktigt. Tror faktiskt att nyutbildade många gånger är säkrare i trafiken, i och med att man alltid tar det säkra före det osäkra, och inte "chansar" som vissa med "trafikvana" ofta gör. Men det finns ju bilförare av alla de sorter
CITAT (Felix matte @ 21-10-2005, 20:25) Kan väl också tillägga att jag inte kunde fickparkera då jag fick det som uppgift under en lektion... sa till bilskollärarn att jag inte bryr mig om att lära mig det för jag kommer inte att fickparkera sen när jag fått kortet  ... han lät det vara och jag har än idag aldrig försökt mig på den svåra manövern  Ojjs....så behändigt. Ja, här i stan är fickparkeringens ädla konst ett måste.
Magda16
21-10-2005, 23:08
Jag började med att köra traktor på dispans när jag var 15 eftersom jag gick jordbrukslinjen och övningskörde sedan med pappa för att kunna köra upp för bil. Man hade ju ganska mycket vana i trafiken sedan innan så jag behövde inte mer än 8-9 lektioner. Men uppkörningen gjodes i Norrtälje, för det var mycket lättare än stora staden Stockholm som var det andra stället som man kunde välja.  Jag fick en fin blå Ford Granada med svart vinyltak av mamma och pappa och hämtade den några månader efter min 18:års dag när kortet var mitt. Mamma undrade om de skulle följa med bakom mig när jag körde tillbaka till skolan, men jag tyckte att de var jättefjåninga och sa att det här klarar jag galant. Körde för fort in i en kurva som var feldoserad(???) och det var halt. Bilen snurrade tre varv innan den fick motorstopp i rätt riktning i rätt fil, men oj vad rädd jag var. Det fanns inte en människa på många km så det var bara att åka vidare, men jag var inte kaxig efter det vill jag lova. Tjejer med nytt körkort=lugn och sansad(förutom jag då), killar med nytt körkort=inte det  . Läste häromdagen att när jag kör långsamt är det för att jag har ömtåliga saker i bilen, jag är laglydig och så vidare, när någon annan kör långsamt så är det för att de är id..ter  Något att tänka på med det nya körkortet, för dagen kommer när du tycker att alla andra kör konstigt (förutom du då) Grattis och stora kramar och man blir så härligt oberoende Magda
mamamaggan
22-10-2005, 03:38
Grattis!
Kan än i dag komma ihåg den där frihetskänslan det innebar att ha ett körkort.
Tog det för drygt 30 år sedan som privatitst , hade dock kört några lektioner i körskolan för att kolla av att allt var OK. Så mitt körkort blev billigt, exakt vad det kostade kommer jag inte ihåg, men körlektionerna kostade 33 kronor för 45 minuter vill jag minnas. Uppkörningen kostade 300 kr så runt 500 kr kanske för alltihop, mer var det nog inte. Och då ingick rätten att köra MC utan att man behövde bevisa att man klarade av det också! Skrämmande egentligen.
Grattis om igen men ta det lugnt därute!
Jag tog körkort i november 1964, körde 8 lektioner på körskola och klarade både teorin och uppkörningen vid första försöket. Har för mig att hela kalaset kostade 475 kronor. Jag kör fortfarande när jag skall iväg och handla, men gillar inte att ge mig in i Malmötrafiken mitt i city. Det är för stressigt för mig. Grattis till dig för ditt nya körkort, var rädd om det!
GRATTIS!!! Jag håller för fullt på med mitt. Med mina 31 år höjer jag medelålern på körskolan.. Kör MYCKE privat. Vart vi än ska så kör jag, plus att vi tar extra turer så ofta vi hinner. Har tagit fem lektioner på skolan, ska köra halkbana 9 nov och håller på för fullt med teorin.
Började i sept. och har ambition att ta det innan jul..
En lektion kostar 380 kr. Teorin 1300 och halkbanan 1650 pickadoller. Det kostar.. Men jag tror att det alltid har varit lika dyrt.
Sa under mycket lång tid att jag inte behövde och inte ville ha körkort. Men nu när vi sitter i huset och har en fin kombi och vovve kändes det som att det var dags..
Åter igen, GRATTIS! Hoppas att jag snart kan berätta för er alla att jag ÄNTLIGEN fixat lappen!
Jag tog mitt körkort 3 veckor innan jag fyllde 25 år och har nu haft det i 14 månader. Jag satte målet att jag skulle ha det innan jag fyllde år och det klarade jag med god marginal. Körde ganska mycket på skolan men även en hel del privat. Min fars barndomskompis är bilskolelärare så det var bara att tacka och ta emot när han erbjöd sig att köra. Sedan körde jag med min sambo nästan vart vi än skulle men när vi skulle till släkten så bytte vi chaufför precis innan vi kom dit. Min mor, far och syster visste förstås! Jag höll det hemligt för släkten att jag höll på med körkort för de var så "mobbiga" om att jag inte hade körkort. Och då gick det ju inte att jag körde bil så att de såg det. Det var underbart att ta körkort och helst av allt skulle jag vilja ha en egen bil men det har jag inte råd med. Mitt körkort kostade cirka 15.000 totalt. I detta ingick hela paketet på körskolan plus att jag betalade min fars kompis med en fin present som tack för hjälpen. Jag tyckte inte att det var dyrt för jag insåg att jag inte hade kunnat ta kortet så snabbt med mer privat övningskörning än bilskola. Jag fick en bra utbildning på skolan och jag känner mig trygg bakom ratten. Ciczi
Håller med dig Ciczi om att det är värt pengarna för att få en bra utbildning så att man blir en så bra bilförare som möjligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|