Full version: Jordförbättring
Hans i Mälardalen
Halloj

Jag har en totalt lerig rabatt. Jag har hört att man ska blanda i grus eller grov sand för att få den bättre, stämmer det?
En fråga till. Räcker det att gödselvattna en blomsterrabatt eller måste det grävas ned gödning?

MvH
Ina
Jag skulle satsa på (gödsel,) torv + ev. grus i den leriga rabatten. I den andra rabatten skulle jag nog gräva ner lite "skit" - det blir så trevlig jordkvalitet då, både gödning och jordförbättring samtidigt!!

Är det samma rabatt som är både lerig och näringsfattig - kör med det översta receptet utan parentes. smile.gif
Cilla
Jag skulle undvika att plantera perenner i den "totalleriga" rabatten, om jag inte satsade på perenner som gillar sådan växtplats. Det tar flera år att få en lerjord uppluckrad. För att få den mindre kompakt är det humus av allehanda slag som gäller, och ofta behövs inte den mest näringsrika (som stallgödsel), utan det kan räcka med årlig kraftigt tillskott av trädgårdskompost eller okomposterade löv. Samt grus och grov sand, som åtminstone jag använt för att luckra mina lerjordar med. Om det sedan är den stora mängd humus jag tillfört eller gruset som gjort dem mindre kompakta vet jag inte riktigt...

I början hade jag ingen sand utan bara en stor mängd kompost och löv. Nu blandar jag ut den mindre kompakta jorden också med grov sand och grus.
Hans i Mälardalen
Ok, tack. Det ska jag prova biggrin.gif

MvH
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon