Full version: Snigelinvasion
Reserv
Inte nog med att det stora aset rev ner Hibiskusarna åtskilliga gånger i sommras, nån av gångerna har hon väl gjort det på kvällen och vi inte upptäckt det förrän på morronen efter, vilka har kalasat på blomstren då tror ni? wink.gif unsure.gif Jo, just det, sniglarna. mad.gif Jag har plockat bort alla hålätna blad, men nu verkar det som dom "fulat" sig i krukorna, yttepyttesmå sniglar kryper på krukkanten sad.gif wacko.gif Finns det nåt medel för sniglarna i krukväxter? Eller återstår det bara att ta väck all jord och skölja rent hela växterna? ohmy.gif huh.gif Inget jag längtar till direkt, men om det finns nån bra snabb lösning så är jag idel öra rolleyes.gif Kan snigelinvasionen skada blommningen? Dom blommar för fullt alla hibiskusarna och jag är rädd om knopparna huh.gif
pejori
tror nog att du ska testa allt som går sad.gif sad.gif
det finns något som heter snigelfritt tror jag....men testa med pyrex, provado eller tobaksvatten sad.gif
tobaksvatten vet jag inte skadar blomningen, det har jag get min hibbe, och den klarade sig. wub.gif
Reserv
CITAT (pejori @ 21-10-2005, 20:35)
tror nog att du ska testa allt som går sad.gif sad.gif
det finns något som heter snigelfritt tror jag....men testa med pyrex, provado eller tobaksvatten sad.gif
tobaksvatten vet jag inte skadar blomningen, det har jag get min hibbe, och den klarade sig. wub.gif

Okay, då får Hibiskusarna bli nikotinister f.o.m. nu rolleyes.gif För provado+ vill jag inte gärna ta igen nu när dom blommar, blommorna blir som svärtade wink.gif Fick juh ta till det när det visade sig att dom dragit in en massa löss också, dom både tappade näst intill blomfärdiga knoppar och svärtades på dom som slagit ut. Hoppas att nikotinet räddar dom...... laugh.gif annars så sägs det juh att nikotinet dödar laugh.gif laugh.gif
pejori
japp...dom DÖÖÖRRR jag lovar.. laugh.gif laugh.gif
Biggan_
Sniglarna kan man fånga med potatisskivor! smile.gif
Skiva rå potatis och lägg på jorden runt plantan. Kolla varje dag om du fått napp, och lägg ut nya skivor potatis tills du blivit av med dom. Detta fungerar i alla fall på orkidéer. Många orkidéer har man ju ute på sommaren och då får man ibland med sej sniglar när man tar in dom på hösten. Orkidéer vattnar man ju inte förrän dom är nästan helt torra, och potatisen gör mest nytta innan det är dags att vattna. Gör ett försök med detta innan ni använder en massa kemikalier.
Biggan_
Glömde säga att sniglarna sätter sig på undersidan på potatisen rolleyes.gif
lilla mamma
Skölj av jorden på de du kan, då finns inget kvar för dem att gömma sig i
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon