Nu har jag lagt mig i en del på forumet och tyckte att jag skulle presentera mig lite snabbt, jag tycker mig ha sett att det tillhör god ton

Jag heter Magdalena och bor 3 mil norr om Stockholm och det är väl zon 2-3 om jag inte har helt fel. Gick jordbrukslinjen och efter att ha jobbat med kor och blivit allergisk, så började jag jobba som traktorförare på Skansen. Jag tyckte faktiskt i början att man kunde asfaltera hela Skansen så att jag skulle kunna komma fram ordentligt med min lilla Wille 445 (jag var 19!!). Men en dag så såg jag hur vackert stockrosorna blommade mot väggen på Väla skola och efter det blev jag trädgårdsfrälst. (Nu förtiden så har dom en scenkille som är heltidsanställd för att se till att det står krattor och annat på rätt ställen i trädgårdarna och vid husen) När jag väl märkt att trädgårdar var kul hade jag flyttat ihop med 3500 kvm tomt och lite förbättringar blir det varje år (både på ägaren av tomten och på tomten ;-) Jag håller på att skapa mitt första rum och det blir köksträdgården. Det är inte förrens nu som jag börjar ordna till riktiga rabatter, det har varit väldigt oorganiserat och jag har inte vetat hur jag vill att det ska se ut. Jag har 12 kvm växthus som jag dödar tomater i varje år och som mest kommer till sin rätt på våren för förodling.
Jag tycker att det är jättekul med fröförökning och är gruppledare för Åkersbergas Trädgårdssällskaps sommarblommsgrupp. Det är en väldigt aktiv förening och vi har en fin visningsträdgård och nu har vi fått en egen hemsida.
Jag håller nu på att dra upp perenner för att kunna skapa riktiga rabatter som inte kostar en förmögenhet. Amerikanska blåbär och 15 st sparris är det som planterades sist om man inte räknar med lite lökar till våren. Sparrisen köpte jag i en liten kruka för 20 kr och insåg inte förrens senare att det var en frösådd med 20 plantor i, vilket kap eller hur? Dom är nu ca 25 cm höga och om 2 år kan jag börja skörda, vilken rikedom.
Det var väll det jag kunde komma på om "trädgårdsmig" men titta in på "våran" hemsida och klicka in er på sommarblommor så ser ni lite mer av mina passioner.
Kramar Magda
Åkersbergas Trädgårdssällskap
Ps Jag får tyvärr göra allt trädgårdigt här hemma om jag inte med milt våld tvingar honom och det innebär att jag nu snickrar spaljéer och torn, gräver mycket, lägger plattor snett och vint, men jag är stolt över mig själv och tänker Kvinnor Kan mest hela dagarna