Full version: Citrusproblem
Dan i Nacka
Köpte i vintras ett apelsinträd (citrus sinensis)
Den står nu i växthuset med tilläggsbelysning och minst 10°C men en del blad börjar se oroväckande ut. En mörgrön strimma längs mitten och lätt ihoprullade (se bild). Jag vattnar med en kanonbra engelsk citrusgödning så näringsbrist borde det inte vara. Tips mottages tacksamt!

Vänliga hälsningar

Dan

Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Hur är det med temperatursvängnignar just nu? Är det väldans varmt i växthuset på dagen åsså kallare på natten? Har Du skuggning på gång och en fläkt?

Ett annat trix att ta till är att kika på rötterna - prova att försiktigt slå växten ur krukan - kolla att rötterna är friska.
Har Du fått fin blomning nu på vårkanten? Bryter det nytt eller det är bladen enbart som rullar ihop sig?

Undrar Ingrid
Dan i Nacka
Temperaturen åker upp och ner ganska ordentligt nu. Jag har kvar bubbelplasten och fläkten går konstant men på natten går temperaturen ner till ca 14°C och på dagen kan det gå upp emot 30°C.
Jag köpte den i en vanlig blomsterhandel så den har egentligen inte fått någon vintervila att tala om. Den skjuter nya skott som ser fina ut men inga blommor.
Den är planterad i en plast"tunna" med en jordblandning som mest ser ut som lera och man lyfter den ogärna själv men med lite hjälp skall jag försöka kolla rötterna.

Dan i Nacka
Har lyckats kolla rötterna nu (pust!) och de ser friska ut tycker jag. De finns i hela krukan (tunnan) så den verkar ha stått i samma kruka länge. Jag har hållit den åt det torra hållet eftersom jorden är så lerhaltig men det är möjligt att jag varit för snål med vattningen. Provar att lufta växthuset mer på dagen och öka vattningen något. Återkommer om jag inte ser någon bättring. Tack så här långt!

Vänliga hälsningar

Dan
Ingrid på Västkusten
Hallojsan Dan,

Kan vara så enkelt :-D att när Du vattnar så blir itne rotklumpen genomblöt som den skall utan den rinner vid sidan av. Grattis till fina rötter :-)
det ser ut som Du har typisk medelhavslera i krukan - prova också med en ytterkruka för svalare rötter - kan överhettas lite ovant nu i kombination med för lite vatten..

Funderar Ingrid
Dan i Nacka
Hej Ingrid!

Jag skall försöka hitta en ytterkruka också. Blir inte lätt med den formen men kanske en liknande tunna (inte svart) fast lite större bara.
De klart gula apelsinerna ramlade naturligtvis av när jag skulle kolla rötterna så det var ju inte bara muntert efteråt. Gladare blev jag när det visade sig att de, trots färgen, visst var mogna och dessutom både söta och goda! Första (ofrivilliga) skörden. Nästa skörd lär dröja men det finns ju annat ...

Tack för all hjälp!

Vänliga hälsningar

Dan
Ingrid på Västkusten
Halloj Dan,

Ytterkrukor kan vara en pest -man kanockså trixa lite med att ställa trädet så att nånting skuggar krukan - t ex ha andra växter intill - då blir miljön genast bättre. Jag tror ju att Ditt problrem ger sig längre fram - men känn på krukans yttervägg en solig dag - den är VARM!(Lika förvånad varje gån nästan är jag)

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon