Susanne i Linköping
22-10-2005, 10:53
Det ska gå att övervintra rötter av bönor, har jag läst någonstans. Hittills har jag bara sått nya bönor varje år men i år hade jag köpt en ny sorts rosenböna, painted lady, och hade otur med pollineringen så jag fick bara tre baljor som till på köpet kom ganska sent så de har inte hunnit mogna ordentligt. Det var inte förrän jag handpollinerade som det blev några baljor alls.
Alltså har jag troligen inga grobara frön till nästa år, och eftersom jag inte har någon lust att köpa flera dyra frön (just nu är jag jättesnål eftersom jag har husköp på gång) så tänkte jag göra ett försök att övervintra rötterna.
Tidigare har jag övervintrat rötter av dahlia, blåsalvia och morot. Moroten stod i vardagsrummet som krukväxt fast i en hink, den fick lite spinn men annars inga problem. Blåsalvian har klarat sig både stående kvar i krukan och i en plastpåse med lätt fuktad torv. Dahliaknölarna däremot har haft mycket dålig överlevnad, såväl i torvpåse som kvar i sommarens kruka. Ev har de haft det för fuktigt, blåsalvian lär trivas lite fuktigare än dahliorna.
Har någon av er testat övervintring av bönrötter? Hur trivs de bäst?
Ingrid på Västkusten
24-10-2005, 06:41
Grattis till blivande husköp!
Fast - som trefjärdedelsklar kan jag ju säga att man skall spara på de rätta ställena och frön är sådan liten post i det stora hela men jag förstår! Helt klart!
Jovisst kan man spara rosenbönsrötterna ..... jag ahr mumlat om det på Odla för ett par år sedan och det är flera som frågat och ddt var en tråd här ganska så nyligen. Själv läste jag om det i en bok - tror det var www.pfaf.org boken. Och inte alla skall vara lika enkla å övervintra heller å jag misslyckades gruvligt men dte skall vara som dahlior. Jag provade i krukor men jag tror solen tog dem(de stod i ett av mina minstaste växthus och solen når dne på våren) . Och jag lät inte frosten 'klippa' blasten som man ju bör göra på de knölar som skall övervintra.
Löjligt egenligen, jag övervintrar en Kanna - och det går bra ;-) i kruka t o m! Så jag borde klara dahlior ;-)
och rosenbönor - skall nog göra nya försök!
Men det kan vara att Dahlia är mer känslig vadvetjag. Misstänker det.
Ja - det var int emkt hjälp det här :-) men di gamle odlarna i England gjorde det - så Painted Lady borde vara ett bra försöksobjekt även om den int eär så rikbärande.
Hälsar Ingrid
Susanne i Linköping
24-10-2005, 12:48
Tack Ingrid för svar!
Att man ska låta frosten 'klippa' blasten visste jag inte, visserligen blir det oftast så av sig självt men att det var en fördel kände jag inte till. Kanske borde jag ställa ut blåsalvian igen.
Och ja, det kanske är väl snålt att spara på frököp men Painted Lady har jag bara hittat på postorder och då passar man ju på att köpa lite flera saker när man ändå beställer och så blir det flera hundra till sist.
Dör rötterna så blir det Prizewinner nästa år, jag har egenodlade frön sedan i förrfjol och de gror nog även nästa år. Och gör de inte det finns nya frön i närmaste butiken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.