Full version: Harar och kaniner
Janne
Hej!

Har någon ett bra råd att ge mig, hur jag skall göra för att på ett enkelt sätt förhindra vildkaniner (eller dito harar) frän att gräva upp plantor och
skada ( frilägga) plantrötter.Gäller främst rhododendron, som ju har rötterna liggande tämligen grunt under jordytan!
Undrande och bekymrad
Janne
Susanne i Linköping
En granne till mig lade grönt plastnät över sin rabatt för att hindra katter från att gräva, det kanske hjälper mot harar och kaniner också?
Gossen Ruda
Håller med Susanne om åtgärd men vill bara påpeka att harar gräver inte speciellt mycket så det är kaniner som är framme. Ett tips till. Om kaninerna får för sig att gräva ett gryt på "fel" ställe så hjälper det inte att fylla igen hålet, dom fortsätter på samma plats. Lägg en stor sten eller nåt liknande som dom inte rår på så flyttar dom. Jag satte en grep i bogången och det fungerade också. Jag ville inte ha dom i potatislandet. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon