Full version: Damejeanne
Frasse
Har en stor damejeanne av glas och skulle vilja ha några trevliga tips vad man kan använda en sådan till i växtsammanhang. En tanke var att fylla den med vatten och låta något växa i den, gärna med långa och vackra rötter... Men det kanske finns fler - och torrare - tips hos skribenterna här i forumet?
Åsa, mälardalen zon 2
Den borde funka bra att göra en kretsloppsburk av.

Här hittas recept på kretsloppsburk
Frasse
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,22-10-2005, 16:54)
Den borde funka bra att göra en kretsloppsburk av.

Här hittas recept på kretsloppsburk

Tack för länken! Min bror gjorde "den blöta varianten" av en sådan här en gång, med bl a vattenpest. Problemet var bara att alger och mikroorganismer växte till efter hand, så att burken till slut såg ganska igenväxt, smutsig och tråkig ut... Men det kanske finns knep för att slippa sådant också?
Alexander-VG-zon3
hur stor är den ??? rolleyes.gif
Frasse
CITAT (flaxss @ 22-10-2005, 17:18)
hur stor är den ??? rolleyes.gif

Ca 50 cm hög (inkl "pipen") och ca 30 cm i diameter.
Alexander-VG-zon3
oki
vet ju inte om du ska ha vatten eller jord unsure.gif wink.gif tongue.gif
men med jorxd bara lägg leca sen jord och så kan du ju ha pilea *den små bladiga sorten* och ormbunkar,mossa mest som marktäckande,bergpalm,weddelpalm,fikusar,åderblad,kroton,andra sticklingar
rolleyes.gif rolleyes.gif smile.gif
Frasse
CITAT (flaxss @ 22-10-2005, 18:35)
oki
vet ju inte om du ska ha vatten eller jord unsure.gif wink.gif tongue.gif
men med jorxd bara lägg leca sen jord och så kan du ju ha pilea *den små bladiga sorten* och ormbunkar,mossa mest som marktäckande,bergpalm,weddelpalm,fikusar,åderblad,kroton,andra sticklingar
rolleyes.gif rolleyes.gif smile.gif

Tack för de tipsen! Själv lutade jag från början åt vatten och något häftigt rotsystem (tar gärna emot sådana tips...) men nu växlade jag in på ett annat spår... Vad sägs om att fylla hela damejeannen med jord (OK, ett lager leca i botten) och sedan en växt som får sticka upp med stammen genom öppningen på flaskan! Även här skulle ett omfattande rotsystem vara trevligt att titta på... om det inte spränger glaset, förstås. Vad tror ni? (Är jag tokig på något sätt..?)
Alexander-VG-zon3
menar du ha den som en kruka unsure.gif för det funkar någ det med men då ser det någ snyggt ut med nåt högre som då har fått ett stort rotsystem igenom åren
Frasse
CITAT (flaxss @ 22-10-2005, 19:51)
menar du ha den   som en kruka   unsure.gif

Typ... Ja?
Alexander-VG-zon3
jo det bler någ snyggt köp då en stor vuxen yucca eller en stor vuxen dadel palm
sort för dom brukar har stora och kraftiga rötter eller nåt annat du vill ha där tongue.gif smile.gif rolleyes.gif unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon