Full version: mimosa
magnus.rosenlund
Har satt mimosafrön som har kommit upp i somras men dom är så rangliga-kan man beskära dom??
Alexander-VG-zon3
hur fick du dom till att börja bväxa
vilken jord
hur gjolrde du
jag har innte lyckas sad.gif sad.gif
_weronica_
Hej

Jag undrar också hur du lyckas för att jag sådde en och den kom upp men sedan dog den. Vet ej varför. den fick lagom med vatten och allt.

önskar tips

Mvh

weronica
Alexander-VG-zon3
_weronica_
samma sak hände med mig köpte frön
satte dom dom kom upp en ca 3cm sen trillade dom ner och dog

sad.gif blink.gif wink.gif
violina
Den går bra att beskära men den skjuter nog lättare nya skott till våren så jag hade väntat till dess. Jag sådde på våren och hade plantan i uterummet på sommaren. Den fick stå i ljusaste fönstret över vintern och året efter blev den jättestor så jag klippte ner den när den inte fick plats i fönstret. Det kom snällt nya skott. Söt med de roliga rosa blombollarna. De är ljusgroende och kan ta en månad på sig innan den gror. Tyckte den var rätt tålig när den väl kommit igång men jag hade också en som dog. Inbillar mig att de är känsliga för drag i starten eller att man kanske vill kolla hur bladen drar ihop sig för ofta. wink.gif
igl
CITAT (magnus.rosenlund @ 22-10-2005, 16:40)
Har satt mimosafrön som  har kommit upp i somras men dom är så rangliga-kan man beskära dom??

satte frön i våras som snällt grodde av mimosa sensitiva. plantan blev stor och blommade i somras. framåt hösten blev den lite gänglig och jag klippte ned den och nu står den i köksfönstret. men den har slagit ut nya skott nu. den stod ganska länge på altanen och det blev nog för kallt. de tycker om värme.
här är bild på min blomma
mvh
inger
mimosa
Alexander-VG-zon3
har ni inga tips om hur man gör från man planterat fröet till den börjar bli en planta
har provat fyra gånger nu men alla gångerna så dör dom *sparat fröna*
den lilla bladlusen
Min växer också och mår bra, sådde i vintras, runt jul och sedan har den stått ute hela sommaren tills temperaturen var under 5c på nätterna. Den står kallt och ljust nu men om den gillar värme kanske det är bättre att ta in den och låta den växa över vintern också? Min har dock inte blommat än.

Men den har klarat sig bra trots allt, den har stått i ösregn och vind och sett ganska risig ut men den repar sig ständigt.

Kan tänka mig att den är kännslig för torr luft men det är inget som jag vet säkert.
adrian
Jag har sått i terrarium där det förstås är bättre miljö, och där växer de som 17...

Det är lättare om man sår dem i ett litet akvarium eller plastväxthus, de växer jättebra där inne, sen kan man nog sakta acklimatisera dem till annan miljö.
den lilla bladlusen
Efter att jag skrev igår så gick jag ner i källaren och tittade till min mimosa... och så hade den blommor smile.gif Förvånad jag blev iaf för den har stått kallt och ganska mörkt i två veckor nu. Men nu har jag tagit in den ch ställt den i fönstret så jag hoppas att den inte får en "värme- torkachock". tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon