Full version: Biomull
Frasse
Jag är intresserad av att höra lite om era erfarenheter av rötslam eller biomull (d v s rötslam blandat med t ex sand och torv). Vad har ni använt det till och med vilka resultat?
Kalle Mandelstam
Har inte använt det själv och skulle nog passa mig för att använda det om jag skulle odla något ätligt i jorden pga de relativt höga tungmetallhalterna.

/Kalle
Frasse
CITAT (Kalle Mandelstam @ 28-10-2005, 23:23)
Har inte använt det själv och skulle nog passa mig för att använda det om jag skulle odla något ätligt i jorden pga de relativt höga tungmetallhalterna.

/Kalle

Tungmetallhalterna varierar nog en del mellan kommunerna, beroende på vilken industri som är ansluten till avloppet. Vad beträffar odling av ätliga växter, så är det olämpligt snarare med tanke på den teoretiska smittorisken (det finns ju bakterier kvar i icke-hygieniserat slam).

Vad jag var ute efter var snarare om ni har några tips ang hur mycket man bör lägga på (i %-uell fördelning med jord), ev ogräsbekymmer, samt om ni har köpt/fått rent slam eller blivit erbjudna någon form av blandning.
jåj
Varning !!! det kan sluta illa !

En nybgd villa här i Göteborg gjorde iordning tomten med "jord" med rötslam, efter två år gav de upp! Körde in en grävskopa tog bort 25 cm över hela tomten och köpte ny jord! En dyr erfarenhet ingen hjälp att få av levrantören!
Ett modelflygfält köpte jord förra året från samma levrantör som garanterade att det fins inga problem. Vanliga gräsfrö växte inte!
Provodling i nyjord brevid och nysåd.
Resultat nästan inget växte i rötslamjorden men helt normalt i jorden brevid!
Klubben fik som kompensation ett lass till av rötslamjord!
Andra året har grässådden äntligen tagitsig, jag tror att jorden har "tvättat" av allt rengn, ( jordtjockleken var mellan 10cm och någon cm)

JÅJ

P.S.
Varför changsa en del reningsvärk försöker att ge bort slammet för att bli av med det.
Bönder totalvägrar, Analyser av jorden är ganska meningslösa enär ingen vet vilka gifter som har spolats ut och därmed vad som skall letas efter!
Frasse
CITAT (jåj @ 13-11-2005, 11:15)

En nybgd villa här i Göteborg gjorde iordning tomten med "jord" med rötslam, efter två år gav de upp! Körde in en grävskopa  tog bort 25 cm över hela tomten och köpte ny jord! En dyr erfarenhet ingen hjälp att få av levrantören!
Ett modelflygfält köpte jord förra året från samma levrantör som garanterade att det fins inga problem. Vanliga gräsfrö växte inte!
Provodling i nyjord brevid och nysåd.
Resultat nästan inget växte i rötslamjorden men helt normalt i jorden brevid!
Klubben fik som kompensation ett lass till av rötslamjord!
Andra året har grässådden äntligen tagitsig, jag tror att jorden har "tvättat" av allt rengn, ( jordtjockleken var mellan 10cm och någon cm)

Ojdå, det lät ju inte så bra. Om jag tolkar dig rätt så täckte man tomten med rent slam, vilket har ett näringsvärde att jämföra med modern kostgödsel (m a p på fosforinnehållet). Inte så genomtänkt, kanske...

Jag har å andra sidan sett bättre exempel, där man har blandat slam + torv + sand och använt till markberedning. Det gräset växte så bra att man inte kunde använda en vanlig gräsklippare :-)

CITAT (jåj @ 13-11-2005, 11:15)

Bönder totalvägrar, Analyser av jorden är ganska meningslösa enär ingen vet vilka gifter som har spolats ut och därmed vad som skall letas efter!

Nu överdriver du. Alla bönder är inte negativa, däremot några av deras storkunder, t ex Arla. Detta på något oklara grunder... Vad tycker du att vi ska göra med slammet?
jåj
Här i Göteborg säljs slammet uppblandat och komposterat med bark och flis + div som färdig jord.
Det finns flera misslyckande än de som jag själv har sett.

Så mit råd är väj något annat, varför changsa när det finns så stort utbud?

Tja vad man skal göra med rötslammet vet jag inte men jag skal inte ha det i mina odlingar och om möjligt, inga produkter som vuxit i sörjan som spolats ner i toaleter och andra avlop...

JÅJ
Frasse
CITAT (jåj @ 13-11-2005, 16:05)
Här i Göteborg säljs slammet uppblandat och komposterat med bark och flis + div som färdig jord.

Vad får man betala för det?
jåj
Kolla med Gryab det lär vara den billigaste jorden att köpa här i Göteborg ...

De kan säkert ge massor av possetiv information om jorden och rötslamet.

JÅJ

P.S.
Är lite osäker på om komunens företagsnamnet är rätt nu, här i Göteborg byter de komunala företagen namn ofta och delas i olika bitar ...
Tänkbara namn i samma komuns regi är Renova Kretsloppnämden ....
Käns som en cirkus varje gång man letar här i GBG
Kalle Mandelstam
CITAT (Frasse @ 12-11-2005, 21:46)
Tungmetallhalterna varierar nog en del mellan kommunerna, beroende på vilken industri som är ansluten till avloppet. Vad beträffar odling av ätliga växter, så är det olämpligt snarare med tanke på den teoretiska smittorisken (det finns ju bakterier kvar i icke-hygieniserat slam).

Vad jag var ute efter var snarare om ni har några tips ang hur mycket man bör lägga på (i %-uell fördelning med jord), ev ogräsbekymmer, samt om ni har köpt/fått rent slam eller blivit erbjudna någon form av blandning.

I rötslam är halterna av bl.a. kadmium (en av de giftigaste tungmetallerna, ger bl.a. njurskador) ofta kraftigt förhöjda om man jämför med annan jord och handelsgödsel, dessutom är dess gödselverkan ganska dålig jämfört med annan gödsel. (För övrigt så har det vist sig att även tång har förhöjda kadmiumhalter och trots att detta har påvisats för KRAV så tillåter de fortfarande sina leverantörer att gödsla med tång.)

Här är en del källor jag snabbt skrapade ihop på nätet, finns mycket mer att läsa, t.ex. från SLU.

CITAT
Rötslam, som också sprids på åkern, innehåller ofta höga tungmetallhalter, däribland även kadmium. Det förekommer dock naturligt höga kadmiumhalter på mark som härrör från berggrund innehållande alunskiffer, kalksten eller sandsten. (Lunds universitet -http://www.lub.lu.se/cgi-bin/show_diss.pl/sci_389.html)
CITAT
Lantmännen Sveriges fosforgödselmedel (vägt totalt genomsnitt för P, PK, NP och NPK) innehöll under 1997/98 i genomsnitt 18 mg kadmium per kilo fosfor. Rötslammet från Lundåkra reningsverk i Landskrona innehöll i genomsnitt 50 mg kadmium per kg fosfor under 1997. Det är via rötslam som åkermarken tillförs mest kadmium. (Högni Hansson, miljöchef & Ewa Björnberg, miljöinspektör - http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/ka...kronainfo.html)

CITAT
Slammets värde som gödselmedel är överskattat. Endast 8 % av grö-dornas fosforbehov kan täckas via slam. Enligt Erasmus Ottarbong, forskare på SLU, krävs det 13 gånger mer slamfosfor än mineralgödsel-fosfor för att nå samma skörderesultat d v s slamfosforn är svårtill-gänglig för växterna. Slammets värdet som kväveresurs är försumbart. Deponering av slam på åkrarna innebär en upplagring av kadmium. (Högni Hansson, miljöchef & Ewa Björnberg, miljöinspektör - http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/ka...kronainfo.html)

Dessutom har jag hört om fall där man köpt jord som är gjord på rötslam som inte har varit färdigkomposterad med resultat att det stunkit avlopp under ett par säsonger. Min slutsats är att det kan löna sig att köpa annan, bättre, jord.

smile.gif
Kalle
Frasse
Tack för informationen, Kalle!

Men finns det verkligen ingen här som har provat själv? "Jag har hört av någon som..."
jåj
Jo vist finns de dom som själva har set
Modelflygfälte led vi alla på när gräset inte växte, men vi fick ju ett lass till gratis som kompensation.
Min storebror bor i samma område som familjen med nybyggd villa som gav upp och grävde och byte jord på hela tomten ...

Så vist finns de de som har varit allt för nära och sett eländes elende hända och tagit varning och naturligt vis inte provar i sin egen trädgård!

JÅJ
P.S.
Varför fundera på att ta risken med rötslamm ?
Åsa zon 6
Jag har testat själv! Man kunde hämta gratis hos kommunen en viss dag och jag tog chansen. Jag gödslade några buskar och de har då inte tagit någon skada. Det enda är i så fall att det kom en del ogräs, men inte särskilt mycket mer än det gör i vanliga fall. Att lägga det under buskar kan man gott göra men jag skulle inte vilja ha det i grönsakslandet.
Anki V
Jag har också använt "rötslam"!

Uppblandat med trädgårdstorv och lite sand i urnor och blomlådor, inga problem.

/Anki
Frasse
Jag har förstås också provat...

Min nyfikenhet beror på att jag jobbar på kommunens VA-verk, där en av mina uppgifter är att förmedla biomull (rötslam + sand + torv) till folk som kan ha nytta av den. Vi har lagt biomull på både golfbanor och fotbollsplaner, med utmärkt resultat. Planterade själv en monstera i 50 % biomull + 50 % kompostjord för ett halvår sedan och den växer så det knakar... Men jag förstår av ovanstående att vi har ett väldigt bra slam, jämfört med vad man kan få tag i på annat håll.

Hur som helst - jag får många frågor kring vad man kan (och inte kan...) använda biomull till. Fortsätt gärna att berätta om era erfarenheter! Har ni frågor om biomull/rötslam som sådant, så ska jag försöka svara er :-)
jåj
CITAT (Frasse @ 15-11-2005, 19:58)
Hur som helst - jag får många frågor kring vad man kan (och inte kan...) använda biomull till. Fortsätt gärna att berätta om era erfarenheter! Har ni frågor om biomull/rötslam som sådant, så ska jag försöka svara er :-)

Kul att du vil försöka svara.
Det svåraste som fins med avloppet är alla gifter som följer med i vattnet, Vilka gifter och föroreningar har ni koll på ?
Görs det någon form av test/provodling på varje hög batch ?
Hur vet ni att just den denna veckas slam inte innehåller div. medciner kemikalier och andra konstigheter ?
För mig låter det som ett lotteri att köpa rötslam även om ni gör ert bästa så är det lite av veckans sörja av diverse som också ingår?

En som är mycket kritisk
JÅJ
Frasse
CITAT (jåj @ 15-11-2005, 21:21)
En som är mycket kritisk

Det är klart att man ska vara kritisk!

Det svåraste som fins med avloppet är alla gifter som följer med i vattnet, Vilka gifter och föroreningar har ni koll på ?

Vi har koll på de vanligaste tungmetallerna, samt en del organiska föroreningar (nonylfenol, toluen, PAH...). I min kommun klarar vi med god marginal Naturvårdsverkets gränsvärden för slam som ska användas på åkermark. Om du hämtar slam eller biomull på reningsverket, begär av de ansvariga att redovisa vad det innehåller jämfört med gränsvärdena!

Om 30 år kommer vi säkert att förfasa oss över risker som man då har upptäckt och som vi inte har en aning om idag (jfr tidigare misstag som DDT, asbest...). Men det kommer förmodligen att handla om allt från mat till hushållskemikalier och mycket annat! Allt vi kan göra idag är en personlig bedömning som förhoppningsvis leder var och en någorlunda rätt.

Görs det någon form av test/provodling på varje hög batch ?

Det tas kontinuerliga "samlingsprover" som skickas till ett ackrediterat lab fyra gånger per år och analyseras m a p ovanstående parametrar. Allt detta finns (och ska finnas) redovisat i årsrapporten till myndigheterna.

Hur vet ni att just den denna veckas slam inte innehåller div. medciner kemikalier och andra konstigheter ?

Nej, det är en hel del som vi inte känner till. Man har räknat lite på hur mycket läkemedel som kommer till svenska reningsverk varje år och det är enorma mängder. Danskarna har experimenterat med UV-ljus för att bryta ner dessa ämnen, men det är inget som görs i någon större skala.

De flesta mediciner är iofs vattenlösliga - annars skulle de inte tas upp av blodet - och följer med vattenfasen ut ur reningsverket. Det är också ett problem, men det hör sannolikt inte till "slamdiskussionen" :-)

För mig låter det som ett lotteri att köpa rötslam även om ni gör ert bästa så är det lite av veckans sörja av diverse som också ingår?

He, he... tja, "veckans sörja" är det ju alltihop ;-) Men många tror att slam är en hög skit som både ser ut och luktar som det man spolar ner i toaletten. Då är det dags att göra ett studiebesök... Slammet är ett finfördelat material som produceras genom biologisk och kemisk rening i verket. Därefter rötas det (mikroorganismer bryter ner organiskt material och producerar koldioxid + metangas) och avvattnas (körs i en centrifug så att det blir relativt torrt). Blandat med torv och sand blir det något som faktiskt liknar jord...

F ö så tycker jag att biomull ska vara gratis!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon