Full version: Ljus i växthuset
Frasse
Skulle vilja ha till ett häftigt och stämningsfullt ljussken i mitt växthus i vinter. Någon som har experimenterat?
Smekajsa
Jag har oxo funderat på nånting "lysande" i växthuset......

Min första tanke är ju några häftiga ljusslingor rolleyes.gif
kerstin z5-6
javisst ! Ljusslingor o lull har jag -bild kommer
mulle
Jag har en ljusslinga som går runt hela växthuset, lägger in en bild i kväll!
På julen fyller jag det dessutom med levande ljus, fem dygns gravljus är perfekta!
Mulle

Du får vänta ett tag - det blåser och regnar småspik ute och jag har ingen lust att lämna brasans värme, vinet och katten i min famn. Jag gör ett nytt försök i morgon!
smile.gif
Mulle
Frasse
CITAT (mulle @ 25-10-2005, 11:17)
Du får vänta ett tag - det blåser och regnar småspik ute och jag har ingen lust att lämna brasans värme, vinet och katten i min famn. Jag gör ett nytt försök i morgon!

Den som väntar på något gott :-)

/PF
bikiv
CITAT (mulle @ 25-10-2005, 11:17)
På julen fyller jag det dessutom med levande ljus, fem dygns gravljus är perfekta!
smile.gif
Mulle

... och jag lägger fingrarna i kors bakom ryggen och säger att jag inte är det minsta avundsjuk...

Får man fråga VAR på Åland denna stämmningsbild är hämtad?
mulle
Ni får vänta lite ännu på bilden... Jag hann plåta igår men aldrig lägga in den.
Växthuset och jag bor på sydöstra Åland, drygt två mil från Mariehamn.
Mulle
mulle
OK, här är bilderna!

Jag ska be min man ta bilder den kväll som vi tänder alla stearinljusen och dricker vår traditionsenliga julglögg i växthuset. Det älskar jag!

Mulle
Helen i Piteå Zon 5
Så här ser det ut hos mig, ljusslingan på plats, brukar fylla upp med värmeljus, men inte på det här fotot är det gjort.
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...30516347_ab.jpg
Lite närmare, portalen av armerinsjärn lyser röd av bären från Besksötan.
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...30427490_ab.jpg
mulle
Åhhh, Helen - ljusslingan kring taket var jättefin!
wub.gif
Mulle
Frasse
Tack för bilderna, det var trevligt att se! smile.gif

/PF
kerstin z5-6

laugh.gif
vinteride
Swingtime
Jag hänger upp en adventsstjärna i lusthuset som sprider ett härligt ljus

Mina barn-barn säjer att tomten bor där

Swingtime rolleyes.gif tongue.gif smile.gif
pisanggoreng
Jag som väntar på att elektrikern ska få tid att koppla in elen
får nöja mig med några levande ljus.... sad.gif
Lady Hamilton
smile.gif Så här har jag det, med och utan tilläggsbelysning

fiffigafrun
Jag har bara en vanlig halogen spotlight/liten strålkastare monterad uppe under nocken. Styrd m timer som gör att det lyser några timmar per kväll. Ingen "effektbelysning" alltså.

Då det sen är snö och is på växthusets tak ser det hela ut som en gigantisk snölykta ungefär.

Mitt växthus står ju på baksidan mot skogen där det är väldigt mörkt annars så det är trevligt att ha något att titta ut på från vardagsrums fönstret.

Så här ser det ut m belysningen tänd
pisanggoreng
Jag satte in en provisorisk lampa igår:

Frasse
CITAT (fiffigafrun @ 06-11-2005, 23:19)
Jag har bara en vanlig halogen spotlight/liten strålkastare monterad uppe under nocken. Styrd m timer som gör att det lyser några timmar per kväll. Ingen "effektbelysning" alltså.

Då det sen är snö och is på växthusets tak ser det hela ut som en gigantisk snölykta ungefär.

Mitt växthus står ju på baksidan mot skogen där det är väldigt mörkt annars så det är trevligt att ha något att titta ut på från vardagsrums fönstret.

Så här ser det ut m belysningen tänd

Jo, effektbelysning tycker jag var ordet! Snyggt!!!
Katti med torpet
Jag har trots elutag ingen elektrisk belysning i växthuset än. Måste väl sätta dit en julstjärna nu när det lackar mot jul. Så här lyser jag upp min lilla oas på kvällarna när jag är där. Ganska mysigt, om än inte så praktiskt, att pyssla om växterna i skenet av levande ljus.

I sommras innan bubbelplasten hade jag också flera värmeljus fästade på glasrutorna med sugkoppar (a la badrum) och några färgade ljuslyktor. När ljuset speglar sig i rutorna blir de dubbelt så många.

Bästa stämmningsbelysningen när man sitter i växthuset en sen kväll är dock månskenet. Ljuset från fullmånen ger ett helt underbarat trolskt ljus ner det skiner in genom de kondensfuktiga rutorna. Då skulle jag helst vilja ta ut en tältsäng och sova i växthuset och det förtrollande skenet.
Jo jag vet att det inte riktigt var det som efterfrågades men jag var bara tvungen att dela med mig av minnesbilderna. wub.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon