Full version: Igelkottar
Ciczi
Hej go' vänner!

Jag ska göra ett arbete på min biologikurs om igelkotten. Först ska jag göra en artbeskrivning och som knorr på det hela ska jag teoretiskt bygga en igelkottsvänlig trädgård. Nu undrar jag om ni har några förslag på lämpliga växter som både ger skydd och drar till sig insekter och annat ätbart för en igelkott.

Har ni tips på sidor eller böcker som avhandlar detta så tar jag tacksamt emot detta. smile.gif

mvh Ciczi
pejori
om dom behöver några särskilda växter vet jag inte, men våra kottar här trivs aldeles utmärkt i stora högar av blandade ris och löv.
har även sett att några har "fodrat" under grunder och altaner med halm eller hö. wub.gif wub.gif även en luftig kompost duger.
där övervintrar kottarna och föder sina ungar smile.gif
så ett hörne i trädgården där man lägger allt ris och smågrenar man klipper bort, trivs dom i smile.gif
Reserv
Min barndoms igelkottar bodde i mormors Rhododendronbuskar, där bäddade dom för vintern och födde upp många kullar under alla åren. Nu tycker jag man nästan aldrig ser nån liten kotte alls. huh.gif
Ti bee
Här hos mig är kottarna mer intresserade av alla småkrukor med plantor i, de går och välter krukorna på jakt efter sniglar och insekter. smile.gif
Bessie
Mycket lövträd, skulle jag tro, eftersom igelkottar tycker om att gräva ner sig i dem. Har man en damm måste man se till att den har grunda stränder eller åtminstone något ställe där kotten kan klättra upp om den ramlar i.

Jag har inte heller sett mycket igelkottar i sommar. Jag bor visserligen i utkanterna av stan, men alltid tidigare när man var på väg hem sent på sommarnätterna kunde man se dem skubba omkring från trädgård till trädgård.

BBC:s hemsidor har då och då haft artiklar om igelkottsvänlig trädgårdsskötsel, eftersom de är ännu mer hotade i UK än i Norden.
http://www.bbc.co.uk/nature/animals/ och sök efter hedgehogs. (Jag kunde grunda föreningen Anonyma Anglofiler...)
Åsa, mälardalen zon 2
Några speciella växter behöver de inte men de trivs om det finns risiga buskar, rishögar, lövhögar så i en lite misskött trädgård som det gärna är lite högre gräs i trivs de utmärkt i.

Tips på svenska naturskyddsföreningen hittas en hel del igelkottsinfo.

http://www.snf.se/index.cfm

Snöflinga
Kanske ett litet salladsland som sniglarna älskar och som i sin tur kottarna älskar wub.gif
Sylvia
Kottarna äter jättegärna kattmat från burk! Jag har tama kottar som kommer in om dörren råkar vara öppen och äter upp kattmaten i köket! Annars lägger jag ut resterande kattmat på kvällen.
Boxer
Vi hade en kotte som älskade den höga vassen utanför vår tomt, att ranta runt i. wub.gif
När vassen togs bort och blev gräsmatta istället, försvann kotten med. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon