Full version: Ett rosproblem
Viveka
Som nybliven rostok har jag ett problem med eventuell beskärning.

Det har ju varit en fin sommar, så de flesta av mina nya buskrosor har blommat som bara den.

Men dessutom her flera av dem skickat iväg jättelånga årsskott, en del på nästan 2 meter. Jag tror inte att de är vildskott, för de ser likadana ut som resten av busken, men det ser väldigt konstigt ut med enstaka långa slanor från en annars ganska låg buske. Dessutom är de långa skotten oftast väldigt veka, så när det kommer lite regn på blommorna böjer de sig och hänger och ser inte så roliga ut. Det verkar som om blommorna är för tunga för grenen, enkelt uttryckt. (Jag har både remonterande och engångsblommande sorter, med det är mest de remonterande som bär sig illa åt, och särskilt en del storblommiga sorter).

Frågan är; Kan och bör jag klippa av dessa långa årsskott, eller ska de bindas upp mot stöd? Om jag beskär, på vilken höjd ska det göras, och när bör det i så fall ske? Jag vill ju gärna ha så kompakta buskar som möjligt, och det här är inte snyggt.
Caprice
Beskär tidigt i vår när du ev putsar resten av busken, och skär så långt ned du kan....

Om du absolut vill, så kan du beskära det långa skottet nu med, det tar ett tag innan den riktiga kylan kommer... (såg att du bor i zon 3)
Kajsa
Bind upp dom, nu är det fel tid, till våren när björken har musöron är det dags. Det finns 2 m kraftiga bambupinnar, köp det och bind upp dom. Hur dom klipps beror på sorten. Låna " Rosor från nordiska trädgårdar " av Lars-Åke Gustavsson del 2 om skötsel, finns på bibliotek, där finns en massa detaljer om respektive sort. Den boken kommer du som rostok knappast förbi, ett måste och hålla i handen.
biggrin.gif
kerstin z5-6
och dessutom skulle jag vara måttlig även med vårbeskärningen eftersom dessa skott -är nästa vårs blombärande rankor -så putsa busken i vår så den blir snygg men ta lagom mycket :)OM det är en buskros alltså,smile.gif
ärt det en storblommig tehybrid som tex Ingrid bergman ska den kapas, låångt ner -men inte heller den förrän i vår
Viveka
Tack för de goda råden. smile.gif

Jag får väl vänta till våren då - (motvilligt).

Fast beskärning blir det nog i alla fall. Jag offrar gärna ett års blomning, om det ger en snyggare buske. Dessutom verkar de flesta blomma på årsskotten i alla fall.

Förresten - var kan man få tag i Gustavssons rosbibel? Den verkar inte finnas i vanliga bokhandlar.
titti49zon6
internetbokhandeln.se eller adlibris.se , men del 1 är slut kommer ny 2006 del 2 finns
har beställt den och väntar att den kommer idag med posten rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon