Anki på Öland
Hej
Köpte en vinranka i somras, Himrod, som står i mitt växthus. Hur gör jag inför vintern? Den har inte växt nämnvärt sen jag köpte den (når ungefär till midjan), måste den beskäras??
Behöver den vatten under vintern eller skall den vila?? Att man måste passa på till våren så den inte torkar har jag fattat men inte vad jag gör med den under vintern.
Anki
Åsa, mälardalen zon 2
Om den knappt har vuxit något så måste du inte klippa. Har du tänkt forma vinrankan i någon speciell form så kan du klippa bort de grenar som inte passar in i formen (spara 1-2vilande ögon på de grenar du klipper bort). Lagom tid att beskära vinrankor brukar vara nov-dec.

Själv skottar jag in snö (när vi får någon) i växthuset åt min Himrod (som är planterad i marken) för att förhindra att den frystorkar + snö isolerar. Har du ingen snö räcker det om marken är lätt fuktig en växt utan blad dricker just ingenting.

Tips: Är ditt växthus ett vanligt litet hobbyväxthus så kan du flytta på vinrankan i vår och ha den utanför växthuset. Himrod är härdig till zon 2-3 och den har ett ganska kraftigt växtsätt och tar stor plats och i zon 1 behöver du ju inte ha den i växthus så har du litet växthus kan det vara bra att utnyttja ytan till andra mer känsliga växter e. dyl.
Anki på Öland
Tack för svaret, då vet jag.
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon