Full version: Påfågelfjäril
Berit
Jag har en påfågelsfjäril inne i huset, jag antar att jag måste försöka få ut den? unsure.gif . Den har varit inne här ett par dygn nu och jag har inte lyckats fånga den ännu wink.gif men jag har heller inte lagt ner så mycket tid på den, den dyker upp då och då.
Gossen Ruda
Jo, den bör få komma ut. Inomhus går den inte i vinterdvala och överlever nog inte till våren när den skall ut och ha lite rajtaj.
zeppo
Det var kanske den jag fick på bild.............?? smile.gif

zeppo

Större nu.....?
amaira
Visst är det ett påfågelöga du har fotat Zeppo wub.gif
I mitt tycke är det Sveriges vackraste fjäril.
Gossen Ruda
Den är fin. Kallas även för påfågelöga eller jungfru. Vet inte om den blivit omdöpt på latinet den sista tiden, när jag fångade fjärilar hette den Nymphalis io. Senare omdöpt till Inachis io. Tidigare Vanessa io.

Io var en grekisk gudinna, dotter till flodguden Inakos. Älskades av Zeus, hon också, och den svartsjuka Hera förvandlade henne till en ko. Hon bevakades av Argus men efter dennes död jagades hon av en broms genom många länder och sam slutligen över Bosporen som då fick sitt namn. Bosporos=kovadet. När hon kom till Egypten förvandlade Zeus henne tillbaka till mäniskogestalt. Förmodligen fick han nog ett och annat nyp som tack. laugh.gif biggrin.gif
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 31-10-2005, 16:21)
Den är fin. Kallas även för påfågelöga eller jungfru. Vet inte om den blivit omdöpt på latinet den sista tiden, när jag fångade fjärilar hette den Nymphalis io. Senare omdöpt till Inachis io. Tidigare Vanessa io.

Io var en grekisk gudinna, dotter till flodguden Inakos. Älskades av Zeus, hon också, och den svartsjuka Hera förvandlade henne till en ko. Hon bevakades av Argus men efter dennes död jagades hon av en broms genom många länder och sam slutligen över Bosporen som då fick sitt namn. Bosporos=kovadet. När hon kom till Egypten förvandlade Zeus henne tillbaka till mäniskogestalt. Förmodligen fick han nog ett och annat nyp som tack. laugh.gif biggrin.gif

Inachis io heter den fortfarande biggrin.gif

Tack för berättelsen. Även om du lyckades få in mänskligt (eller "gudomligt") sexualliv i det hela laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon