|
Blev lite nyfiken på, hur många det är som har körkort!
Om du har, skriv gärna vilka behörigheter du har för.
ninnisky
23-10-2005, 12:26
Har AB, tog det 1962  alltså långt innan de flesta av er här var födda Kör dagligen och gillar verkligen att köra bil!
Hannele
23-10-2005, 12:48
Vi har fem körkort i familjen - men inte lika många bilar. Ägaren till det färskaste körkortet är lika gammal som mitt körkort. Jag födde honom dagen efter min egen uppkörning..
astrid.m.s
23-10-2005, 12:54
Jag har också AB, nån månad efter det blev speciellt kort för motorcykel (B).
Har B körkort. Inte haft nåt annat behov.
Linda_A
23-10-2005, 13:37
Jag har inte körkort, skulle jag skaffa så där på rak arm skulle det vara MC först och främst. Vill åka på MC semester i EU någon gång i mitt liv. Min sambo har BE CE, plus att han får köra farligt gods allt utom radioaaktivt.
fruberglund
23-10-2005, 14:07
Endast B-körkort men det räcker gott till mig
*Molly*
23-10-2005, 15:43
Har AB, tog körkort 1972
Har bara för vanlig bil.
/Stina
Inga från Närke
23-10-2005, 16:03
Har AB-kort tog det 1964. Men som tur är begriper jag att jag inte ska använda mig av min behörighet B eftersom jag inte har kört motorcykel sedan det fanns något som hette Silverpilen. Hade en bekant som var 1 år äldre (man)som gick och köpte en värstingmaskin och sedan åkte iväg på en tur. Honom fick de klippa loss i ett vildstängsel och han avled nästan genast. Jag förstår inte att Mc-förare aldrig lär sig. En annan bekant (man) har kvaddat 3 ggr. 1 gång gick det bra, nästa skadade han ryggen allvarigt men repade sig och köpte ny MC, åkte till Tyskland och körde bana nu i somras och är nu sjukskriven med ett svårt komplicerat benbrott. Olycka nr 2 blev även cykeln helt totalkvaddad. 3-dje gången blev inte cykeln så farligt skadad men han fick ligga över en vecka i Tyskland på sjukhus utan att kunna språket m.m. Nu är han sjukskriven minst 3-6 mån. beroende på läkningen. Är spikad mycket och har svåra smärtor. Hoppas att denna gången är den sista men det tror jag inte.
Nej jag har inte körkort!
B
Gillar inte åka MC, och förmodligen inte att köra heller.
Ljusalfheim
23-10-2005, 17:19
jag tog körkort i somras. började plugga teorin direkt efter studenten och körde upp precis innan jag började på universitetet.
jag har inte kört bil ensam än dock (det blev rätt tajt med uppkörning- och skolstartstiden).
behörighet B
netaave
23-10-2005, 17:30
Jag har inget, hade inte råd i ungdomen och sen har det inte blivit av. Nu skulle jag förmodligen inte klara teorin. Har dock saknat det ibland och sett till att ungarna fått/får det.
Jag tog körkort 1964, har AB, men jag avstår från att köra motorcykel. Min man hade mc ett tag för en 10 år sedan, mina söner körde mc på bana när de var mellan 10 och 15 år gamla, men jag hade ingen lust att prova tvåhjulingar. Själv körde jag mc sommaren innan jag fyllde 15, men det är väl preskriberat nu förhoppningsvis.
B-körtkort sedan 22 år tillbakas. Har även övningskört med mitt ex samt nu pågående övningskörning med min svägerska. Det är riktigt kul.
CITAT (Inga från Närke @ 23-10-2005, 17:03) Har AB-kort tog det 1964. Men som tur är begriper jag att jag inte ska använda mig av min behörighet B eftersom jag inte har kört motorcykel sedan det fanns något som hette Silverpilen. Du har B till att köra bil med.... (förlåt! kunde inte låta bli att vara petig!  ) Jag har körkort med behörighet B. Tog kortet för 6 år sedan, när jag bodde i storstan. Då tyckte jag att det var lite onödigt, men nu är jag glad för att jag tog den, för nu skulle jag inte komma någonstans utan bil... *edit:rättat stavfel
Har bara B körkort. Men skulle gärna ta för MC också, då min sambo har sedan länge och jag bara får åka där bak, än så länge!
Räknade efter hur länge sedan det var, och det var 13 år sedan!
smajlizz
23-10-2005, 19:07
Jag fick mitt B körkort i tisdags!!!
Anki på Öland
23-10-2005, 19:17
Har AB sen 1974 men har aldrig kört motorcykel och lär aldrig göra det heller. Anki
alla bokstäver o har också kört allt
smulan76
23-10-2005, 21:53
Hejsan. Har BE CE. Tog B-kortet -94 och resten 2000. Smulan76
*Felix matte*
23-10-2005, 22:02
Körde upp 2-7-1970 och fick kortet veckan därpå...som ger mig rätt att köra bil och motorcykel Jag testade en gång (1980) att köra moped (grabben fyllde 15 och fick moppe)... jag körde rakt in i garageporten  .. sedan den dagen förstår jag att motordrivna tvåhjulingar inte är något för mig. Länsstyrelsen eller Vägverket borde faktiskt retroaktivt plocka bort alla "gratiskörkort" för motorcykel som så frikostigt delades ut utan minsta krav på kunskap.
CITAT (Felix matte @ 23-10-2005, 23:02) Länsstyrelsen eller Vägverket borde faktiskt retroaktivt plocka bort alla "gratiskörkort" för motorcykel som så frikostigt delades ut utan minsta krav på kunskap.  där har du alldeles rätt felix matte men dom räknar nog med att den generationen snart har dött ut eller vuxit ur mcåldern fast de har nog blivit lite tvärtom massor me gratis lappar börjar komma ut nu på vägarna me sina mc,, så numera låter jag hojen stå fast jag har kört massor av mil på mitt gratiskort i både finland norge o sverige ,,me tält de e ett undebart sätt att se sej omkring osså kommer man av vägarna o in i skogen me mc.. kostar antagligen för mycket att andra på den biten tror jag  o som sagt de finns snart inga såna kvar fast mitt finns ju förstås så akta er om jag får lust igen
Caprice
23-10-2005, 23:35
Jag har B-kort, räcker gott åt mig.
Monica M zon 4
24-10-2005, 05:14
Jag har B-körkort. Skulle gärna ha mc-kort också men det har liksom inte blivit av.
Här är det bara bil som är tillåtet. Fast det är lite av ett under att jag har det När jag var 18 år skulle min dåvarande sambo "lära" mig att köra bil  . Han talade om hur jag skulle lägga in backen för att komma ut från parkeringen. Hopsan jag la in ettan eller nåt istället  , vilket ledde till motorstopp, och att bilen tog ett skutt framåt med nosen in i staketet. Karltoken blev hysterisk och skrek åt mig att jag inte var riktigt klok  . Min slutsats blev, att det där med att köra bil, inte var nåt för mig, !976 träffade jag min nuvarande man och han tyckte uppenbarligen helt annorlunda, för körkort fick jag och körde upp gjorde jag på min 10:e lektion. Och då visste min stolthet inga gränser. Älskar dessutom att köra bil.
Biggan_
24-10-2005, 09:04
Jag tog körkort -68, på sommaren efter att vi gått över till högertrfik i september -67, och har alltså ett AB-kort. Men motorcykel har jag aldrig varken kört eller åkt. Tog mitt kort på första uppkörningen efter 9 lektioner. Det var inte så svårt att ta körkort på den tiden som det är idag. Trafiken var inte densamma då som idag. Jag har kört mycket bil under mina år och har inte råkat ut för några olyckor, peppar peppar.
Har "bara" B... Men det är absolut nödvändigt när man bor på landet utan kommunikationer...tycker att B-körkort borde vara statligt subventionerat eftersom det nästan är en förutsättning för att folk ska välja att bosätta sig på landet...skamligt att det fått bli en klassfråga om man har råd med körkort eller ej.. Lägg det som en extrakurs på gymnasiet eller nåt..kunskapslyftet.......ofta krävs ju B-körkort för att få jobb också... Alltså..jag tycker att DET BORDE VARA EN MÄNSKLIG RÄTTIGHET ATT FÅ TA KÖRKORT ...så länge man klarar av det alltså.. HELA SVERIGE SKA LEVA!!!
Är det inte försent att ta körkort i min ålder?(snart 61)
CITAT (silos @ 24-10-2005, 16:41) Är det inte försent att ta körkort i min ålder?(snart 61) Det är aldrig försent Silos Bara du själv är tillräckligt taggad
CITAT (Evgeni @ 24-10-2005, 16:51) CITAT (silos @ 24-10-2005, 16:41) Är det inte försent att ta körkort i min ålder?(snart 61) Det är aldrig försent Silos Bara du själv är tillräckligt taggad  Om jag hade pengar.........
lilla mamma
24-10-2005, 15:53
Bara BGillade Hanneles inlägg, vilket minne till kortet, eller kanske till barnet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|