Full version: Har du körkort?
humla
Blev lite nyfiken på, hur många det är som har körkort!

Om du har, skriv gärna vilka behörigheter du har för.
ninnisky
Har AB, tog det 1962 biggrin.gif biggrin.gif alltså långt innan de flesta av er här var födda smile.gif

Kör dagligen och gillar verkligen att köra bil!
Hannele
Vi har fem körkort i familjen - men inte lika många bilar. biggrin.gif
Ägaren till det färskaste körkortet är lika gammal som mitt körkort.
Jag födde honom dagen efter min egen uppkörning..
astrid.m.s
Jag har också AB, nån månad efter det blev speciellt kort för motorcykel (B).
ÅsaF
Har B körkort. Inte haft nåt annat behov.
Linda_A
Jag har inte körkort, skulle jag skaffa så där på rak arm skulle det vara MC först och främst. Vill åka på MC semester i EU någon gång i mitt liv. wub.gif

Min sambo har BE CE, plus att han får köra farligt gods allt utom radioaaktivt.
fruberglund
Endast B-körkort men det räcker gott till mig smile.gif
*Molly*
Har AB, tog körkort 1972 smile.gif
stina
Har bara för vanlig bil.

/Stina
Inga från Närke
Har AB-kort tog det 1964. Men som tur är begriper jag att jag inte ska använda mig av min behörighet B eftersom jag inte har kört motorcykel sedan det fanns något som hette Silverpilen.
Hade en bekant som var 1 år äldre (man)som gick och köpte en värstingmaskin och sedan åkte iväg på en tur. Honom fick de klippa loss i ett vildstängsel och han avled nästan genast.
Jag förstår inte att Mc-förare aldrig lär sig.
En annan bekant (man) har kvaddat 3 ggr.
1 gång gick det bra, nästa skadade han ryggen allvarigt men repade sig och köpte ny MC, åkte till Tyskland och körde bana nu i somras och är nu sjukskriven med ett svårt komplicerat benbrott. Olycka nr 2 blev även cykeln helt totalkvaddad. 3-dje gången blev inte cykeln så farligt skadad men han fick ligga över en vecka i Tyskland på sjukhus utan att kunna språket m.m. Nu är han sjukskriven minst 3-6 mån. beroende på läkningen. Är spikad mycket och har svåra smärtor.
Hoppas att denna gången är den sista men det tror jag inte.
yenny
Nej jag har inte körkort!
Boxer
B

Gillar inte åka MC, och förmodligen inte att köra heller.
Ljusalfheim
jag tog körkort i somras. började plugga teorin direkt efter studenten och körde upp precis innan jag började på universitetet.

jag har inte kört bil ensam än dock (det blev rätt tajt med uppkörning- och skolstartstiden).

behörighet B
netaave
Jag har inget, hade inte råd i ungdomen och sen har det inte blivit av.
Nu skulle jag förmodligen inte klara teorin.
Har dock saknat det ibland och sett till att ungarna fått/får det.
annama
Jag tog körkort 1964, har AB, men jag avstår från att köra motorcykel. Min man hade mc ett tag för en 10 år sedan, mina söner körde mc på bana när de var mellan 10 och 15 år gamla, men jag hade ingen lust att prova tvåhjulingar. Själv körde jag mc sommaren innan jag fyllde 15, men det är väl preskriberat nu förhoppningsvis. smile.gif
Kathy
B-körtkort sedan 22 år tillbakas. Har även övningskört med mitt ex samt nu pågående övningskörning med min svägerska. Det är riktigt kul.
Anma
CITAT (Inga från Närke @ 23-10-2005, 17:03)
Har AB-kort tog det 1964. Men som tur är begriper jag att jag inte ska använda mig av min behörighet B eftersom jag inte har kört motorcykel sedan det fanns något som hette Silverpilen.

Du har B till att köra bil med.... (förlåt! kunde inte låta bli att vara petig! smile.gif )

Jag har körkort med behörighet B. Tog kortet för 6 år sedan, när jag bodde i storstan. Då tyckte jag att det var lite onödigt, men nu är jag glad för att jag tog den, för nu skulle jag inte komma någonstans utan bil...

*edit:rättat stavfel
Annlo
Har bara B körkort. Men skulle gärna ta för MC också, då min sambo har sedan länge och jag bara får åka där bak, än så länge!

Räknade efter hur länge sedan det var, och det var 13 år sedan!
smajlizz
Jag fick mitt B körkort i tisdags!!! biggrin.gif
Anki på Öland
Har AB sen 1974 men har aldrig kört motorcykel och lär aldrig göra det heller.
Anki
yla
alla bokstäver o har också kört allt rolleyes.gif
smulan76
Hejsan.
Har BE CE. Tog B-kortet -94 och resten 2000.
Smulan76
*Felix matte*
Körde upp 2-7-1970 och fick kortet veckan därpå...som ger mig rätt att köra bil och motorcykel ohmy.gif
Jag testade en gång (1980) att köra moped (grabben fyllde 15 och fick moppe)... jag körde rakt in i garageporten laugh.gif .. sedan den dagen förstår jag att motordrivna tvåhjulingar inte är något för mig. tongue.gif laugh.gif

Länsstyrelsen eller Vägverket borde faktiskt retroaktivt plocka bort alla "gratiskörkort" för motorcykel som så frikostigt delades ut utan minsta krav på kunskap. rolleyes.gif
yla
CITAT (Felix matte @ 23-10-2005, 23:02)
Länsstyrelsen eller Vägverket borde faktiskt retroaktivt plocka bort alla "gratiskörkort" för motorcykel som så frikostigt delades ut utan minsta krav på kunskap. rolleyes.gif

där har du alldeles rätt felix matte men dom räknar nog med att den generationen snart har dött ut eller vuxit ur mcåldern rolleyes.gif

fast de har nog blivit lite tvärtom massor me gratis lappar börjar komma ut nu på vägarna me sina mc,, så numera låter jag hojen stå
fast jag har kört massor av mil på mitt gratiskort i både finland norge o sverige ,,me tält
de e ett undebart sätt att se sej omkring osså kommer man av vägarna o in i skogen me mc..

kostar antagligen för mycket att andra på den biten tror jag huh.gif o som sagt de finns snart inga såna kvar
fast mitt finns ju förstås så akta er om jag får lust igen tongue.gif
Caprice
Jag har B-kort, räcker gott åt mig.
Monica M zon 4
Jag har B-körkort. Skulle gärna ha mc-kort också men det har liksom inte blivit av.
Gillan
Här är det bara bil som är tillåtet.
Fast det är lite av ett under att jag har det wub.gif

När jag var 18 år skulle min dåvarande sambo "lära"
mig att köra bil ohmy.gif . Han talade om hur jag skulle lägga
in backen för att komma ut från parkeringen. Hopsan
jag la in ettan eller nåt istället wub.gif , vilket ledde till
motorstopp, och att bilen tog ett skutt framåt med nosen
in i staketet. Karltoken blev hysterisk och skrek åt
mig att jag inte var riktigt klok blink.gif .

Min slutsats blev, att det där med att köra bil, inte var nåt
för mig,
!976 träffade jag min nuvarande man och han tyckte uppenbarligen helt
annorlunda, för körkort fick jag och körde upp gjorde
jag på min 10:e lektion. Och då visste min stolthet inga
gränser. wub.gif
Älskar dessutom att köra bil. tongue.gif
Biggan_
Jag tog körkort -68, på sommaren efter att vi gått över till högertrfik i september -67, och har alltså ett AB-kort. Men motorcykel har jag aldrig varken kört eller åkt. Tog mitt kort på första uppkörningen efter 9 lektioner. Det var inte så svårt att ta körkort på den tiden som det är idag. Trafiken var inte densamma då som idag. Jag har kört mycket bil under mina år och har inte råkat ut för några olyckor, peppar peppar.
Tesa
Har "bara" B...
Men det är absolut nödvändigt när man bor på landet utan kommunikationer...tycker att B-körkort borde vara statligt subventionerat eftersom det nästan är en förutsättning för att folk ska välja att bosätta sig på landet...skamligt att det fått bli en klassfråga om man har råd med körkort eller ej..
Lägg det som en extrakurs på gymnasiet eller nåt..kunskapslyftet.......ofta krävs ju B-körkort för att få jobb också...
Alltså..jag tycker att DET BORDE VARA EN MÄNSKLIG RÄTTIGHET ATT FÅ TA KÖRKORT ...så länge man klarar av det alltså..
HELA SVERIGE SKA LEVA!!!
silos
Är det inte försent att ta körkort i min ålder?(snart 61)
Gillan
CITAT (silos @ 24-10-2005, 16:41)

Det är aldrig försent Silos wub.gif
Bara du själv är tillräckligt taggad wub.gif tongue.gif
silos
CITAT (Evgeni @ 24-10-2005, 16:51)
CITAT (silos @ 24-10-2005, 16:41)

Det är aldrig försent Silos wub.gif
Bara du själv är tillräckligt taggad wub.gif tongue.gif

Om jag hade pengar.........
lilla mamma
Bara BGillade Hanneles inlägg, vilket minne till kortet, eller kanske till barnet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon