Fru Fr
Hej!

Sparade lkarna frn frra julen fr att se om jag detta r kunde lyckas f liv i dem igen...? Och d behver jag ett och annat tips!

De str nu ute i boden i krukorna de blommade i frra ret. Temperaturen drute r gissningsvis ca 10 grader och det finns lite ljusinslpp frn ett fnster.

Hur gr jag.... rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

Hej h!
Carex
Titta lite p gamla trdar, dr behandlas amaryllis ganska utfrligt.
*Felix matte*
Jag har vckt tv st fr ett tag sedan.. en blommade smile.gif Nu har jag vckt tv till och den ena visar litet blad... jag vill inte att alla ska blomma just kring jul/nyr... har 15st

Jag har haft lkarna mrkt och svalt sen nn gng i augusti och nr jag "vcker" s tar jag och omplanterar lken i vanlig blomjord, vattnar lite och vntar p att den ska visa blad.. sedan vattnar jag litegrann 1-2 ggr/vecka tills den visar blomknopp.. d ger jag den ytterst lite vatten och bara 1ggr/vecka tills blomman slagit ut.

Lycka till med dina wub.gif
Fru Fr
Hej!

OK! Du verkar ju Amaryllis-erfaren.... blommar de till jul om jag brjar med dem i dag? Jag har 4 stycken.....

Tack s lnge! tongue.gif
Carex
Du fr inte bli besviken om de inte blomar till jul, amaryllisar r fruktansvrt nyckfulla. Det finns i princip hur mycket som helst information om amaryllis, bde p ntet och i blomsterbcker. Ls in dig s mycket du kan s blir det kanske enklare att pricka in blomningen rtt.smile.gif

http://www.odla.nu/sphider/index.php?query...ryllis&search=1

Detta r ett exempel p vad en skning bara p Odla kan ge.
Man kan ltt skriva in amaryllis p google och bli fast en hel kvll;)
susa
jag satte ut mina amaryllisar i rabatten, utan kruka, i somras, dr var de nda till brjab p september varefter de fick torka ner, beskras och komma ner i matkllaren.

Lkarna r nu ganska skrumpna tycker jag, inte s svllda som dem man kper. Nu har jag iallafall tagit upp och planterat dem s jag fr se hur det gr. Ska man gra p annat stt, r deet bttre att lta bli rabatten s att de fr terhmta sig en lngre period?

hlsningar
Sanna
Carex
Reagerade p ordet "beskras" menar du att du skar bort bladen? Isfall mste jag nog bertta att det inte r att rekommendera, bladens nring gr ner i lken igen nr de vissnar och bidrar med kraft till nsta blomning.
susa
japp det var det jag gjorde, jag skar av bladen ngon vecka efter det att jag tagit in dem... Jag fr st mitt kast och hoppas att lite nring stannat kvar. Tack fr tipset, nsta r tar jag allts in dem och lter bladen vissna ned?

Sanna
Carex
Precis! Tror inte att ngon allvarlig skada r skedd, men du kanske ska vara lite nogrannare med nringen om du r en sdan som jag som mest glmmer det;)
Annars fortstt bara som vanligt.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon