Fru Frö
23-10-2005, 12:56
Hej!
Sparade lökarna från förra julen för att se om jag detta år kunde lyckas få liv i dem igen...? Och då behöver jag ett och annat tips!
De står nu ute i boden i krukorna de blommade i förra året. Temperaturen därute är gissningsvis ca 10 grader och det finns lite ljusinsläpp från ett fönster.
Hur gör jag....
Hej å hå!
Titta lite på gamla trådar, där behandlas amaryllis ganska utförligt.
*Felix matte*
23-10-2005, 20:52
Jag har väckt två st för ett tag sedan.. en blommade

Nu har jag väckt två till och den ena visar litet blad... jag vill inte att alla ska blomma just kring jul/nyår... har 15st
Jag har haft lökarna mörkt och svalt sen nån gång i augusti och när jag "väcker" så tar jag och omplanterar löken i vanlig blomjord, vattnar lite och väntar på att den ska visa blad.. sedan vattnar jag litegrann 1-2 ggr/vecka tills den visar blomknopp.. då ger jag den ytterst lite vatten och bara 1ggr/vecka tills blomman slagit ut.
Lycka till med dina
Fru Frö
25-10-2005, 10:31
Hej!
OK! Du verkar ju Amaryllis-erfaren.... blommar de till jul om jag börjar med dem i dag? Jag har 4 stycken.....
Tack så länge!
Du får inte bli besviken om de inte blomar till jul, amaryllisar är fruktansvärt nyckfulla. Det finns i princip hur mycket som helst information om amaryllis, både på nätet och i blomsterböcker. Läs in dig så mycket du kan så blir det kanske enklare att pricka in blomningen rätt.
http://www.odla.nu/sphider/index.php?query...ryllis&search=1Detta är ett exempel på vad en sökning bara på Odla kan ge.
Man kan lätt skriva in amaryllis på google och bli fast en hel kväll;)
jag satte ut mina amaryllisar i rabatten, utan kruka, i somras, där var de ända till börjab på september varefter de fick torka ner, beskäras och komma ner i matkällaren.
Lökarna är nu ganska skrumpna tycker jag, inte så svällda som dem man köper. Nu har jag iallafall tagit upp och planterat dem så jag får se hur det går. Ska man göra på annat sätt, är deet bättre att låta bli rabatten så att de får återhämta sig en längre period?
hälsningar
Sanna
Reagerade på ordet "beskäras" menar du att du skar bort bladen? Isåfall måste jag nog berätta att det inte är att rekommendera, bladens näring går ner i löken igen när de vissnar och bidrar med kraft till nästa blomning.
japp det var det jag gjorde, jag skar av bladen någon vecka efter det att jag tagit in dem... Jag får stå mitt kast och hoppas att lite näring stannat kvar. Tack för tipset, nästa år tar jag alltså in dem och låter bladen vissna ned?
Sanna
Precis! Tror inte att någon allvarlig skada är skedd, men du kanske ska vara lite nogrannare med näringen om du är en sådan som jag som mest glömmer det;)
Annars fortsätt bara som vanligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.