Full version: Hur odlar man örter?
limer
Hej jag överväger att försöka odla örter inomhus och jag vet inte särskilt mycket om odling av örter så jag undrar om de finns nån bra hemsida med steg för steg beskrivning? Undrar också om vilka lampor man bör använda istället för solljus?

Mvh Förhoppningsvis blivande ört trädgårdare smile.gif
Christoffer
Alla örter har olika krav, men på http://www.impecta.se kan du hitta
lite odlingshjälp för olika örter.
noora
Jag har skrivit lite om odling av örter på balkongen. Det kanske kan hjälpa dig litegrann. Skillnaderna mellan att odla inomhus och att odla på balkongen är främst:

- Mindre ljus inomhus
- Torrare klimat inomhus (för det mesta), vilket bl.a. ökar risken för spinnkvalster
- Löss och andra skadedjur tycks spridas lättare inomhus och har inga naturliga fiender
- Avsaknad av "vinter" inomhus, vilket betyder att växter som vill ha vintervila kan trivas sämre

Angående belysning så finns det speciella "växtlampor" som är specialanpassade för att ge rätt sorts ljus till växter som står inomhus. Jag har två stycken och de är jättebra. De kostar en slant dock. Man kan även prova med vanliga lågenrgilampor och lysrör. De ska gärna ha kallt ljus vill jag minnas. Vill man vara riktigt seriös kan man skaffa en natriumlampa. De är dyra och drar mycket ström. De används bl.a. av chiliodlare som vill få chilin att blomma och producera frukt året om.
Christoffer
Såg inte att det var inomhusodling det gällde, men Impectas odlingstips kan ändå ge en fingervisning på vad olika örter vill ha för klimat.
Övervintringen av vissa perenner kan nog bli svår, om man har många som inte får plats på balkongen.
slisk
det är svårt att svara när du ger så lite info.

vart ska du odla, hur mycke plats finns det?
hur mycke pengar vill du lägga ner?
hur mycke tid vill du lägga ner?
hur många växter vill du ha?

svara på dom frågarna så ska jag försöka svara på dina frågar sen
Christoffer
Men det bästa är nog att göra misstag, det lär man sig på! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Här kan man hitta mycket information om kryddor (bara klicka på kryddnamnen till vänster)
lina86
apropå odling på balkong... blir det för varmt för kryddväxter o örter på en inglasad balkong?? (den blir VÄLDIGT varm o bastulik på sommaren)..
Åsa, mälardalen zon 2
Är det så att det blir varmare än +30-40C så brukar de flesta växter må dåligt (även kryddväxter) då är det vädring och skuggning som gäller för att få ner temperaturen.
noora
CITAT (lina86 @ 24-01-2006, 13:42)
apropå odling på balkong... blir det för varmt för kryddväxter o örter på en inglasad balkong?? (den blir VÄLDIGT varm o bastulik på sommaren)..

Kan du öppna upp glasen alls? Medelhavsväxter (salvia, timjan, lavendel, rosmarin osv) klarar ganska höga temperaturer, men man får vara framme och vattna väldigt ofta. Jag hade inglasad balkong i söderläge för många år sedan. Jag hade bl.a. en salvia i en stor självvattnande kruka. Jag fick ge den en kanna vatten om dagen när det var som varmast trots att jag drog undan de flesta av glasen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon