Full version: Solbrud
Filleville
Sitter och planerar (drömmer rolleyes.gif) för nästa sommar, allt medan första snön yr mad.gif .

Min fråga - finns det någon Solbrud som inte ger gula blommor. Vad jag menar är att den sort som finns beskriven i impecta och med bild inlagd så ser det ut som om det finns gula blommor i. Så är det också bland mina solbrudar som jag köpte i somras. Det visar sig att en planta är med gula blommor och jag vill ha enbart dom orangerödgula blommorna.

Är det nån som överhuvudtaget förstår vad jag menar? unsure.gif
Sylvia
Om du köper namnsorter från plantskolan, så går det ju att bestämma vilken färg man vill ha. Med fröplantor kan man däremot inte veta säkert vad som komma skall, men blir det gula, så är det ju bara att ta upp och ge till "grannen" :-)
Eva i Skåne
Så här ser min solbrud ut, som jag köpte från Odlas perennutbud i våras. Ganska mörk i färgen tycker jag. Snygg!
De stora bladen hör förstås till en annan växt, om du undrar vad det är för monsterblad smile.gif

Maria i Helsingborg
Vi verkar ha fått tag i samma sort, Eva smile.gif Är det inte 'Moerheim Beauty'?
Men jag har den gula också.......förhoppningsvis så växer ruggarna till sig ordentligt till nästa år. En jättetrevlig blomma!
Filleville
Precis så "Maria i Helsingborg" var det i min rabatt också och det var det jag ville undvika när jag fyller på nästa år. Och tittar jag på bilden i Impecta katalogen på internet av sorten Helenium autumnale - New Hybrids, så ser det ut som om det är en gul variant med där också. Den vill jag inte ha.

Vad finns det mer för sorter? Leta inte ihjäl er om ni inte har nåt i minnet bara sådär. Jag har ju hela vintern på mig att forska i detta smile.gif

Håller med dig "Eva i Skåne" dom är snygga och passade så himla bra ihop med rosenstavarna i min rabatt. Nu vill jag ha mer!
Maria i Helsingborg
Förutom Moerheim så finns det ju Helenium hybrid 'Flammenspiel', Waltraut och Coppelia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon