Full version: Tröttnat
jan.jansson
I min trädgård kostar plantor och växter långt mycket mer och ger mer skörd än en åker. Valet är enkelt samma som bönderna MESUROL.
Känner mig inte alls som en marodör med giftet.
Min trädgård ger mer glädje och grönsaker / m2 än någon bodåker kan drömma om.
Mesurol finns inte att köpa för hobbybruk i sverige. vi får bara köpa Feramol som anses mindre giftigt. Detta säljs i små förpackningar för svenska bönder använder inte dett!
I Danmark finns Feramol i 25Kg säckar ! varför .....
Cilla
CITAT
I Danmark finns Feramol i 25Kg säckar ! varför .....

Kanske för att de istället har totalstopp på andra gifter, som t ex RoundUp... tongue.gif

Vad gör detta undermedel Mesurol och hur använder du det?
Vet du varför det 3-klassats?
KURT
Mesurol är ett insektsgift (fungerar även på sniglar), valigaste orsaken till att gifter är förbjudna i Sverige är att de också är giftiga för människor (om de används felaktigt). I detta fall används mesurol tex vid betning av endel frön, varningstexten lyder:

" Förpackning till utsäde som betats med bekämpningsmedlet skall förses med följande varningstext: "Farligt vid förtäring och inandning av damm. Använd skyddshandskar vid hantering av utsädet. Vid risk för damning använd andningsskydd (halvmask med partikelfilter P2). Vid hudkontakt tvätta genast med tvål och vatten. Betat utsäde är mycket giftigt för fröätande fåglar. Spill skall omedelbart uppsamlas. Behandlas som miljöfarligt avfall." Varningstexten skall placeras inom samma ram som den märkning som föreskrivs av jordbruksverkets föreskrifter om emballage för betat utsäde.
Den nya märkningen ska finnas på förpackningar som överlåts efter den 1 september 2001, men får även användas dessförinnan. "

Jag ser inget som hellst behov för insektsgifter för amatörodlare så det är väl bara bra att vi slipper det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon