Full version: Vingele?
lena:-)
Jag har fått en burk med vingele...alltså "vanlig" gele fast gjord på vin. Perfekt till Älgsteken, gott även till kycklingen idag, men snart är den slut.
NÅn som har något recept på vin-gele, jag har letat på nätet men bara hittat "vingele med frukt" alltså efterättsgele gjort med gelatinblad.

sleep.gif
Sylvia
Jag har nyligen kokat många burkar vingele på olika staketdruvor jag har. Sukribe ger en grön gele, på Zilga och Beta blir gelen härligt mustigt mörk.

Jag repar först druvorna och kokar sedan dem sakta några minuter, 5 min. brukar räcka, alltså så att de lämnar så mycket druvsaft som möjligt. Låter rinna igenom silen så all saft tas tillvara. Tar en timme eller så.

Pressar 2 citroner per liter avrunnen saft och blandar i. Blandar 1 påse GUL Melatin plus 1/2 - 700 g kg socker per liter saft. Kokar upp och skummar av väl, häller i små burkar.
Fenja
Jag tror att det är så man gör den Lena, med gelatin. I alla fall har jag gjort så. Är du rädd om procenten ska du inte låta vinet koka, det är lite trixigt men det går! smile.gif Tänk på att söta ganska rejält, geleat vin har en tendens att bli lite väl syrligt.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon