boss t
Hur ska jag sköta cyklamen, har försökt flera år för jag tycker mycket om dem. Men jag får dem inte att trivas, de blir gula i bladen o alla underbara knoppar som fanns o försöker komma upp bara tappar orken så det blir inga fler blommor än de som fanns när jag köpte dem. De står svalt i ett väster fönster utan element o en i köket på bordet, söderfönster. Jag vattnar i krukorna så de får suga upp underifrån, har provat att låta dem torka innan de får nytt, o alltid ha vatten i krukan, men de trivs inte ändå. Hur gör ni? Hör talas om cyklamen som man haft i många år. Vill ha det! De är ju så underbara!
Boxer
Jag använder regnvatten, snö eller is när det finns.
Carex
De kanske bränns av solen eller får det för varm när den strålar in?
Jag har hört att man kan ge den en isbit ibland.
Svalt, hur svalt?
bikiv
Köpte en Cyklamen nu i helgen. Det är verkligen en jättefin blomma, som jag aldrig riktigt lyckats med!

Tittade i min blombok, där det stod:

"...det händer att bladen gulnar och blomningen upphör. Orsaken är att våra boningsrum oftast är för varma för att den ska trivas eller att den vattnas fel.... helst bör en C. stå i ett fönster utan värmelement under. Den vill stå ljust och relativt svalt. Om C. placeras på ett bord inne i rummet har den inga chanser att fortsätta blomningen... det är viktigt att vattna på rätt sätt. Häll vatten försiktigt längs krukkanten så att varken blad skott eller rotknöl fuktas. Ännu bättre är att vattna underifrån på fatet eller genom att ställa krukan några minuter i ljummet vatten... bästa temperatur under vintern är 16 - 18 grader...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon