bikiv
Jag frösådde hög tagetes i mars / april. Planterade både på balkongen och på kolonitomten.

Plantorna på kollo frös nu i veckan men en av plantorna på balkongen blommar nu för första gången! Plantan är ca. 80 cm hög och har massor med knoppar!

*Felix matte*
Fantastiskt att den blommar så vackert ännu i slutet på oktober

bikiv
Ja, visst är det fantastiskt! Marguritter, Petunia, Flicköga och Verbenor är nästan lika fina som i augusti!

Köpte Ljung nu i helgen men kan inte ta bort sommarblommorna...

Felix matte: HUR gjorde du för att förstora min bild??? Se min fråga i avd. Support!
Fenja
Jag är inte Felix Matte men, du ska gå till den stora bilden i albumet och kompiera URL:en på den så blir bilden stor. Jag gissar att du kopierade thumbnailbilden i ditt inlägg?
Mvh
Fenja
Eva i Skåne
Menar du att det är FÖRSTA blommorna på plantan , nu i oktober? blink.gif
Vilken otur i så fall för de kan ju inte hänga med så länge till nu.

Stora tagetes gillar jag smile.gif ja, även många av de mindre.

Jag har flera gånger tagit in stora på sensommaren och satt i vas. De håller länge! Kan vara ett tips om frostnätter är i antågande.
Maria i Helsingborg
Vår ros Ingrid Bergman slog ut (två knoppar) för ett par veckor sedan......jag antar att man får vara glad att hon alls ville rolleyes.gif
bikiv
CITAT (Eva i Skåne @ 24-10-2005, 18:27)
Menar du att det är FÖRSTA blommorna på plantan , nu i oktober?  :blink:
Vilken otur i så fall för de kan ju inte hänga med så länge till nu.

Stora tagetes gillar jag  :)  ja, även många av de mindre.

Jag har flera gånger tagit in stora på sensommaren och satt i vas. De håller länge! Kan vara ett tips om frostnätter är i antågande.

Ja, visst är det konstigt? wacko.gif

Det är tur att vi bor så pass högt upp (4:e våningen) och att plantan står ganska nära husväggen... kanske plantan klarar sig från frost några nätter till.
Fast, jag tar nog in blomman och sätter i vas, kanske knopparna (massor) orkar slå ut på balkongen?
bikiv
CITAT (Eva i Skåne @ 24-10-2005, 18:27)

Tack för tipset Eva! Tog in tagetesen -det blev frost på natten- men idag ca 2 veckor senare har jag en passande Halloweenbukett på köksbordet (tillsammans med den sista Kärleksörten):

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Lady Hamilton
Snygg bukett! smile.gif

mad.gif Men var du tvungen och göra oss avundsjuka på dina PHYSALIS?

laugh.gif Äh! Skojade bara.... wub.gif är avundsjuk på att du har bär kvar
bikiv
CITAT (Hamilton @ 05-11-2005, 22:49)
Snygg bukett! smile.gif

mad.gif Men var du tvungen och göra oss avundsjuka på dina PHYSALIS?

laugh.gif Äh! Skojade bara.... wub.gif  är avundsjuk på att du har bär kvar

Hi, hi! Jasså du såg dem! Ja, jag kan fortfarande plocka jättegoda Physalisar från de "grenar" som jag tog in och satte i vatten!
laugh.gif laugh.gif

Lady Hamilton
CITAT (bikiv @ 05-11-2005, 23:07)
Hi, hi! Jasså du såg dem! Ja, jag kan fortfarande plocka jättegoda Physalisar från de "grenar" som jag tog in och satte i vatten!
laugh.gif laugh.gif

ohmy.gif SÅG DEM!!
Självklart! För mig fungerar de som " självlysandeMagneter"
neena
Kul att det finns flera med blommande sommarblommor på balkongen nu :)

Min minisolros började blomma i slutet av oktober och blommar fortfarande. Den har ytterligare tre blomknoppar som håller på att spricka upp! Den står på vår balkong på 10:e våning i sydostläge, så det är säkerligen runt 10 grader där på dagarna.

Trodde aldrig att den skulle hinna blomma innan frosten kom. Visst har vi haft frostnätter, men inte så många och nu är det rena "värmeböljan" (för att vara November iaf.)

Se kort i mitt album "Växter på balkongen (sommar/höst 2005) - sista bilden!

/N
bikiv
CITAT (neena @ 07-11-2005, 22:11)
Se kort i mitt album "Växter på balkongen (sommar/höst 2005) - sista bilden!

/N

Jättefin... och snart i mitten av november!

Jag har tagit bort mina sommarblommor och ersatt med ljung. Silverek- och girlang lät jag vara kvar från sommaren. Det blev fint!

Men jag har en Mattram-planta i knopp i Clematislådan får se om den hinner slå ut. Den står ganska skyddad... om vädrets makter vill kanske den blommar till jul wub.gif

Det sägs ju att detta milda väder ska fortsätta... och inte mig emot...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon