Full version: scrapbooking
Magda16
Jag har en hobby som jag utövar under den tid som jag inte kan vara ute i trädgården och det är scrapbooking. Det är ett annorlunda sätt att sätta in sina bästa bilder i album och samtidigt kunna skriva lite mer om vad och när och med vem man gjorde saker. Det är väldigt amerikanskt och titta in på www.twopeasinabucket.com (två ärtor i hinken) och klicka på gallery så får ni se vad den amerikanska vita hemmafrun gör under dagarna tongue.gif och så jag också då såklart. Här har jag använt mig av bilder från trädgården och skrivit ned vad jag har haft för projekt under året.

Det är väldigt kreativ och inte alltid så lätt, men superduperkul. Tyvärr är det ganska dyrt, ett papper kostar 7 kr och det ska vara syrafritt för att korten ska hålla sig i 100 år smile.gif Papprena och albumen är 30*30 cm.
Mvh Magda
mulle
Jag förstår inte riktigt - på twopeasinabuckets hemsida står det att det är digitala scrapbooks men du skriver att pappret är dyrt... Är det så att man layoutar allt i datorn och sedan printar ut hela sidor?
Mulle
pisanggoreng
Förstår inte heller...

Tycker det ser ut som ett rätt ordinärt fotoalbum...
Annika Ljunggren
Som jag har förstått på min vännina som syssla med scrapbooking så köper man hårda papper som man klistrar fotografierna på. Och så fixar man det fint genom att skriva och måla och så runtom. Hon har gjort ett jättefint album åt sin dotter! smile.gif

Men säkert kan man göra det digitalt oxå, men det verkar inte lika kul att titta på det sen tycker jag...

Ett "vanligt" fotoalbum är för mig ett färdigt album där man sätter in fotona i "fickor".
Anma
Jag förstår precis! Det är inte alls som ett ordinärt fotoalbum. Jättefint ju!

Jag fick rekommendationen att använda samma slags papper när jag skulle göra i ordning en minnesbok över en ung släkting som dött allt för tidigt.
KURT
Det borde ju vara mycket smidigare att göra det digitalt. Sedan kan man ju ha det lokalt på egna datorn, man behöver ju inte lägga ut det på nätet. HTML protokollet (eller något annat format) går ju bra att använda lokalt , för att integrera bilder och text. Har man inte bilderna digitalt så är det ju mycket enkelt att scanna in.
LadyAdina
Jag började med vanlig, traditionell scrapbooking, men på grund av bl.a. platsbrist så övergick jag ganska snart till digital scrapbooking. De senaste månaderna har jag haft i princip ingen tid alls till att pyssla med detta, vilket förstås känns lite trist, men det är mycket möjligt att det blir mer nu i vinter, när man sitter inne och pysslar mer över huvud taget. Älskar att göra fina saker med fotona och så är det ju lätt att skriva ut de bästa till sig själv eller varför inte till sina vänner om de är med på fotografierna... biggrin.gif
Har många Gb på datorn med olika "papper", "gem", "garn" osv. som jag leker med.
Sulawesii
Sådär gjorde jag alltid i mina fotoalbum förr. Nu har jag inte tid, eller om jag kanske är för lat huh.gif ? Iallafall väldigt roligt att titta i dem.
vilda-tomten
Åh, jag skulle vilja scrappa men jag har verkligen ingen talang för det. Jag har testat någon gång och köpt på mig saker jag upptäckte att jag inte hade någon glädje av och resultatet blev hattigt...

Men det är roligt att titta i scrappböcker som någon annan gjort ;-)

Att scrappa på datorn var ju en bra idé, lite lättare att redigera när man upptäcker att det inte blev så bra som det verkade medan det låg kvar i huvudet. Fast jag skulle nog använda det för att lägga ut på nätet för släkt och vänner istället för att "bara" ha det på hemdatorn.
silos
Fint är det med scrapbookning och mina dagböcker ser nog ut som sådana scrapböcker smile.gif
Magda16
Den digitala scapbookingen verkar växa jättemycket, inte så underligt när snart var man och kvinna har digitalkamera. På twopeas finns det en underavdelning för dem som scrappar digitalt men den är ganska liten ännu. Man kan ta hem digitala papper, smågrejor, "penslar" och annat som man kan använda i tex photoshop, precis som LadyAdina skrev. Jag prövade på men fick det inte alls att fungera sad.gif , men det är säkert en övningssak som allt annat smile.gif . LadyAdina, vad betyder Gb, jag trodde jag kunde de mesta fikonyttrycken, men tydligt är att jag inte kan dem rolleyes.gif Att ha en dagbok som scrapbook är så himla läckert tongue.gif
grycken
Gb = gigabyte, storlek på hårddisken.
LadyAdina
Några av mina första LO's (scrapbooksidor, alltså smile.gif ) har jag nu lagt upp i mitt album. Kika gärna in, fast det är som sagt mina första. Inte världens bästa kvalitet på alla, precis... wacko.gif
yenny
jättefina bilder LadyAdina wub.gif
Magda16
Så klart att det ska var gigabite, vad dum jag är smile.gif Jag har skaffat mig en extern hårddiska på 200 Gb för att jag inte ska bli av med alla bilderna när jag får en hårddiskrasch (vilket jag hade förra måndaden, men hade turen att de låg kvar under den nyinstalerade windows). Var hämtar du hem dina garner och embelischments? LO:n med kissen tyckte jag var jättefin smile.gif
LadyAdina
Tack! biggrin.gif

Oj, jag hämtar från MASSOR med olika ställen. Så fort tiden tillåter ska jag gå igenom de sidor jag har lagt bland mina favoriter och skriva länkar här. smile.gif Det finns så otroligt mycket vackert att ladda ner - varning för beroendeframkallande hobby! wub.gif
yla
får säg aatt jag gillade simbas planer rolleyes.gif
LadyAdina
CITAT (oldwolfie @ 25-10-2005, 00:15)
får säg aatt jag gillade simbas planer rolleyes.gif

Hi hi, ja, han var en okontrollerbar virvelvind i den åldern, som gjorde precis som han ville, oavsett hur mycket man försökte spraya med vattenflaska el. dyl. Han har bl.a. lämnat visitkort på våra nyinköpta skinnsoffor i form av revor av klorna. *grumf* wub.gif

Nu har han tack och lov (ett år gammal nu) lugnat ner sig lite...
Sulawesii
Blir lite sugen på att testa digital scarpbooking.
anna_rispan
nu har jag surfat runt på nätet och sett ännu fler fina verk. lite inspirerad blir jag allt. och som det inte ska vara nog så finns det en liten butik här i stan som är rätt nyöpnad som har just såna där papper o attiraljer OCH ska hålla kurser!!! nu blev det svårt för mig.

någon här som har gått kurs eller är ni självlärda? jag har gjort ett album men det jag sett nu lyfter det hela en nivå, när man kan uttnyttja lite extra detaljer för att framhäva en viss atmosfär eller så.

o en enda kvällskurs kanske räcker för att prova på??

några tips annars?
anna_rispan
I går kväll var jag på nybörjarkurs. Kursledaren/butiskinnehavaren gav oss en del handfatsa tisp som att det är beroendeframkallande och att vi ska se till att bara köpa det vi ska använda snarast, annars köper man lätt på sig för mycket som bara ligger o samlar damm.

Sedan visade hon lite hur man bygger upp layouten. Och så dök ju alla dessa mystiska ord upp då,men som fick sin förklaring genom att hon visade o använde många av dessa saker.

Sen fick vi göra våra egna. Jag hade med mig två bilder fårn Allsång på Skansen, rätt plottriga bilder, på min syster och mig. De fick sitta på mörk,mild röd bakgrund och stöttas upp av ett tvärrutigt papper. Det funkade faktiskt. Jag hade nog inte vågat ta en sånt mönster eftersom det hände så mycket på bilderna. O så använde jag stämplar för att trycka bokstäver. Stämplar gillar jag!!!

Nu ska jag smälta intryck och se omjag vill göra fler. Har några papper innestående så....

O några fler kort på skansen....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon