slisk
har sått basilika 6gånger nu, inte en ända gång har lyckats, jag har ställt i fönstret (söder och norrläge) och under lampor men inget verkar hjälpa, hur bär man sig åt för att få fröna att gro?
Maria i Helsingborg
Du stoppar inte ner fröna för djupt, va? När jag gjort mina försök har jag bara "myllat" ner dem lätt.
noora
Är det tillräckligt varmt i fönstret? Jag brukar så basilika i ett minidrivhus. Basilika tål inte kallt drag, vilket man lätt kan få i fönstret om det inte är ordentligt tätat.

Ett annat vanligt fel är att man vattna för mycket. Jorden ska var fuktig men inte blöt, som en urkramad tvättsvamp ungefär.

Fröna behöver för övrigt inte ljus för att gro, däremot behöver de ljus så fort de har grott.
slisk
tack för svaren, testar igen nu och återkommer med resultatet
konst
För att få min basilika att gro bra så var jag tvungen att konstant hålla en hög fuktighet i krukan; mycket mer än "som en urkramad tvättsvamp". Mitt tips är att duscha jorden med en sprutflaska tills den verkar vara ganska blöt och sedan täcka över krukan med plastfolie för att hålla uppe fuktigheten. Fröna brukar gro på ett par-tre dagar om de får nog med fukt. Håller man inte nog hög fuktighet så kommer många av fröna inte att gro.
slisk
har fått dom att gro nu, jag satte dom i en sån liten kruka som man kan sätta direkt i jorden sen när man ska plantera om, sen ställde jag den på ett fat och fyllde fatet med vatten så att krukan aldrig blev torr
Ophelia
En jättebra grej är miniväxthus eller en plastpåse med hål i som sätts över krukan och inte låta det torka ut precis som tipsen från Konst, Noora och Maria skrivit. Jag brukar så basilika titt som tätt och har aldrig misslyckats. Ett ljust fönster samt varmt, gott och fuktigt, då trivs den smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon